Gå til innhold

RIP og storformat-skriver?


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg en Encad Novajet 700 printer/plotter av en venn av meg. Det er et svært beist som kan printe i bredder opp til 160cm (60 "), og foreløpig har jeg ikke greid å finne plass til den på mitt allerede overfylte hjemmekontor - men det skal nok gå. Dessverre fulgte det med papirrull i kun 90cm bredde, men det duger vel for litt innledende testing ;)

Problemet er at etter litt diskusjon med andre som har slike svære beist sitter jeg igjen med den oppfatningen at slike store skrivere ikke er noe tess i det hele tatt uten en egen RIP - noe som ser ut til å koste skjorta. Det er liksom litt bakvendt å betale 2-4000 Euro for å drive noe som man fikk gratis?

Er det noen som har erfaring med slike printere her, og som kan komme med noen gode "norske" råd ang. RIP vs ikke-RIP? Jeg har i mange år nå hatt en A2-printer (Epson 3000) som har fungert helt utmerket uten RIP. Hva er det som gjør at storeprintere ikke lenger greier seg med vanløige drivere?

Er det først og fremst hastigheten det går på, eller kvaliteten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke mye hjelp å få på dette området nei.. ;)

For de som lurer på samme problemstillingen kan jeg fortelle at det fungerer helt utmerket uten RIP. Farger og alt blir helt topp, eller ihvertfall så topp som det kan bli med en 600dpi-printer. Om det går raskere med RIP vet jeg ikke, men utskrifter fra Photoshop, AcDSee og Corel går utmerket raskt nok til mitt bruk.

Det er forøvrig fantastisk moro å kunne printe ut så stort du bare vil, og kontoret mitt er nå fullt av papir-ruller som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av . Lengste hittil er 3m langt! Det er unektelig litt lettere å håndtere postkort-størrelses-foto. Men det er jo ikke så moro da...

 

Og så åpner det seg litt andre muligheter for foto, 3D og panorama, som vist i denne lille, kjapt sammensydde animasjonen - http://bknilssen.no/video/kubetur03.mov

Lenke til kommentar

En RIP, eller Raster Image Processor, er vel mer å betegne som en boks (eller mer vanlig i dag - et program) som oversetter det datamaskinen sender til den/det til de enkelte punkter som skriveren skal sette på papiret. Egentlig akkurat det samme som en skriverdriver gjør. Men i tillegg til dette gjør den ofte også andre ting, som å sette ut en mengde forskjellige mindre utskrifter på samme papiret, (nesting) slik at man sparer både masse papir og tid. De skal også være mye bedre enn skriverdriverne til å lage skarp og fin tekst (Postscript), og så skal de visstnok være mye raskere.

RIP er forøvrig et mye "misbrukt" navn i andre sammenhenger også, som f.eks. å RIPpe en lyd-CD til harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...