Gå til innhold

Guild Wars vs. Neverwinter Nights 1 & 2 :)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
WoW og GW kan ikke sammenlignes, beklager. Guild Wars er et straightforward sammarbeids-RPG-spill med en helt fastsatt storyline der alt utenom byene er instanced, og en godt utbygget PvP-del, World of Warcraft er et spill som har mye "lore", men ingen storyline man må følge, samt et mye større fokus på PvE enn GW. I WoW er dessuten det eneste som er instance battlegrounds og instancer. Selv har jeg spilt begge spillene i en 7-8 måneder og jeg liker World of Warcraft best, siden Guild Wars appellerer til en helt annen type spillergruppe og er egentlig ikke samme type spill.

6788375[/snapback]

Tror poenget var at det gir mye mer mening å sammenligne WoW med GW enn NWN med GW.

Endret av tormoddf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man ute etter RPG så går man for NWN. GW's PvE er elendig

Er man ute etter PvP så går man for GW. NWN PvP er utrolig ubalansert, med riktig build og utsyr så banker man alle.

Jeg spiller GW fordi jeg liker PvP og jeg har spillt NWN og kommer til å gjøre det når 2'ern kommer ut fordi jeg liker god RPG og leve meg inn i spilleren.

Skrevet (endret)

Jeg har Guildwars og Neverwinter Nights ( +Shadow of undertide +Horde of the underdark)..

Er du på jakt etter et online spill så er det jo bare en vei å gå: GW..

Er du på jakt etter et singelplayer spill der historien avhenger av deg så går du denne veien: Neverwinter Nights :)

og siden begge spillene er billige så gjør du følgende: kjøp begge, når nettet er fucka så spiller du NWN, når nettet funker bestemmer du selv :p

Endret av anders-j
Skrevet

Tenkte på å bestille begge :) Men da kommer jeg nok til å kjøpe NWN2:LG/CE, den pakken inneholder både NWN 1 og expansion's :)

Men har ikke så altfor mye penger, å spillene koster en 700kr tilsammen!

Tenkte jeg skulle bestille det ene først, og da heller ta det andre senere :D

Noen som har anbefalinger på hva jeg burde kjøpe først?

Tenkte på GW ettersom vennene mine har det, tenkt til å holde følge med dem innen folk i høye lvl'r og oppdrag :D

Skrevet
Tenkte på å bestille begge :) Men da kommer jeg nok til å kjøpe NWN2:LG/CE, den pakken inneholder både NWN 1 og expansion's :)

Tenkte på GW ettersom vennene mine har det, tenkt til å holde følge med dem innen folk i høye lvl'r og oppdrag :D

6792382[/snapback]

Null stress.. max lvl er 20 på gw.. og det tar du fort igjen..

Poenget med GW er ikke å levle, men å "fullføre historien"..

Skrevet
Jeg gidder ikke si at det ene er bedre enn det andre for det lar seg ikke gjøre. Sammenlign heller WoW med GW du, men jeg advarer deg. Det blir 2 leirer, WoW leiren og GW leiren, og begge er hardnakka på at deres spill er best. You have been warned :)

WoW og GW kan ikke sammenlignes, beklager. Guild Wars er et straightforward sammarbeids-RPG-spill med en helt fastsatt storyline der alt utenom byene er instanced, og en godt utbygget PvP-del, World of Warcraft er et spill som har mye "lore", men ingen storyline man må følge, samt et mye større fokus på PvE enn GW. I WoW er dessuten det eneste som er instance battlegrounds og instancer. Selv har jeg spilt begge spillene i en 7-8 måneder og jeg liker World of Warcraft best, siden Guild Wars appellerer til en helt annen type spillergruppe og er egentlig ikke samme type spill.

6788375[/snapback]

Hehe, litt morsomt at du sier at de ikke kan sammelignes, når du akkurat sammenlignet de selv. Gikk jo fint det gitt. :!:

Skrevet

6792382[/snapback]

Spill det vennene dine spiller.
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er ikke en påståelig idiot.

Problemet da er at det er vanskelig å si hvilket som er best, fordi de, som nevnt tidligere i tråden, er svært forskjellige spill.

Istedet skal jeg forsøke å beskrive dem, så kan du kanskje gjøre deg opp en mening om hva som høres mest spennende ut.

GW:

Guildwars ser ganske bra ut. Utviklerne har gjort mange, etter min oppfatning kloke, valg, slik at "nedetid" og i det hele tatt tid du som spiller kjeder deg (etter min mening det desidert største problemet med MMORPGer) er kuttet til et minimum. Dette er veldig bra. Karaktersystemet er ikke svært omfattende, men du står i stor grad fritt til å kombinere mellom to klasser[edit: altså du har flere klasser å kombinere fra, men du velger ferdigheter som karakteren din kan bruke bare fra to av dem], og dette gjør det ganske interessant likevel. Det er svært lett å sette seg inn i, og egner seg både til "casual gaming" og store mange-timers-sessions sammen med kompisene dine (eller forsåvidt fremmede, men det er oftest hyggeligere sammen med kompiser). Spillets vanskelighetsgrad fordeler seg på oppsett og oppbygning av karakteren, taktikk, og litt timing i forhold til når du aktiverer hvilke abilities.

Til multiplayer-spill å regne er historien svært bra, og vi får faktisk litt singleplayer-eventyr-følelse, men om en ikke liker det, kan dette skippes. Det er uansett ikke i like godt som et "ekte"-singleplayerspill.

NWN:

Dette spillet er, etter min mening ikke pent. Verdenen er bygd opp av kvadratiske blokker (slik at level-editoren blir latterlig enkel), noe som gjør brettene lite imponerende, rent utseendemessig. Karakterene i spillet er bygget opp av relativt få polygoner, og teksturene er, etter min oppfatning, dårlige. Jeg liker ikke stilen, og syntes spillet var stygt allerede når det kom ut.

Men det glemmer man fort.

NWN bygger på penn og papir-rollespillet Dungeons and Dragons (v.3.0). Papirutgaven av dette systemet ble ganske raskt oppgradert til versjon 3.5, så NWN bygger altså på den gamle versjonen. I tillegg har de gjort en del forandringer for å tilpasse systemet til datamaskinen. Systemet har noen balansehull (en del kombinasjoner kan bli litt i overkant kraftige), men mange vil si det å lete fram disse hullene er mye av moroa.

Jeg oppfattet spillet først og fremst som et singleplayerspill, og slikt sett er det helt kurant. Du har svært mye spillertid (langt mer enn om du går gjennom historien i GW), historien er ganske godt fortalt, og etterhvert engasjerende, og oppdragene er sånn litt under middels hva originalitet og overraskelser angår. Jeg syntes det blir litt for mye gjentagende hack&slash, men slik er jo GW også. Utfordringen ligger nesten utelukkende i gåter (som er svært enkle), finne riktig "nøkkel" til riktig nøkkelhull (selv om det noen ganger er magiske gjenstander som skal plasseres rett, eller andre nøkkel-metaforer), og i oppbygningen av karakteren.

Her har, etter min mening, NWN sin store styrke, for D&D-systemet er svært omfattende på dette området, og NWN implementerer det helt ok. Du har en rekke klasser å velge mellom, du kan når som helst velge å ta en lvl i en annen klasse (selv om dette i noen tilfeller kan medføre mindre inntjent XP fremover), og i det hele tatt kan man kombinere til hjertens lyst. Også innenfor hver klasse finner vi en rekke spennende valg, og en føler ganske raskt at ens egen karakter er unik. Det er bra.

Jeg har ikke spilt allverdens multiplayer, men hele singleplayerhistorien kan spilles gjennom med en kompis, og det er absolutt å moro. Det finnes vissnok også et svert godt miljø for egne eventyr online, både kortere mods, og lange store verdener som ikke forsvinner og som forandrer seg over tid (omtrent som mmorper i mindre skala), men jeg har ikke forsøkt disse. En har mulighet for at en spiller bare styrer verdener og fungerer som spilleder (altså lager eventyr og utfordringer til spillerne, og gir belønninger, osv.), og om en finner en god verden for slikt er det sikkert spennende nok.

Jeg har problemer med å bedømme hvorvidt spillet er vanskelig å sette seg inn i, ettersom jeg hadde kjennskap til D&D-systemet på forhånd, men jeg tror det skulle være ganske greit om følger tutorialen.

Endret av Kuroneko

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...