Gå til innhold

Er det router jeg trenger?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hvilken router jeg bør kjøpe, eller om det er en router jeg må ha. Har ADSL koblet til en maskin. Nå skal jeg ha to maskiner i huset (begge har vært koblet til ADSL), og begge skal kunne bruke ADSL. Det hadde vært greit om de to maskinene kunne snakke sammen også, altså et hjemmenettverk. Skal ikke ha det trådløst. Hva trenger jeg av utstyr for å få det til, og kan noen anbefale noen merker/modeller? Håper noen kan komme med tips. :hmm:

Endret av Nordkapp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt på hvilket utstyr din ADSL leverandør har gitt deg, men normalt skal en switch holde.

Dette krever at du har et nettverksuttak på boksen fra ADSL leverandøren og at du ikke har noe begrensninger på antall PC'er som får lov å bruke linjen (i så fall trenger du en router som må settes opp med MAC-adressen til den PC'en som har lov å bruke linjen)

 

F.eks denne til 175,-:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303996

 

PS! Ved oppkobling er det viktig at kabelen fra ADSL-boksen din er:

- Koblet i uplink porten

- Eller at Switchen er auto MDI (lit forskjellige uttryk brukes her)

- Eller at du bruker en krysset kabel.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Men en switch støtter vel ikke NAT ? Til det må du vel ha en router. Så om du bare har en IP-adresse fra leverandøren din, så:

A) dersom du velger switch må du bestille flere IPadresser dersom du ikke har dette fra før

B) kjøpe en router med NAT ( de fleste routere som selges på privatmarkedet har NAT). Da bruker du bare en IP adresse fra leverandøren din. Så får PC'ene i nettverket ditt tildelt interne IPadresser fra routeren.

 

"Correct me if I'm wrong" (finnes ikke noe godt norsk uttrykk for dette), for jeg her ikke 100% sikker på dette :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...