Gå til innhold

Redhat 8.0


Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker, hd1 og hd2, og det er på sistnevnte jeg vil installere RH 8.0.

På hd2 har jeg to primary partitions, det går vel? En av disse primary partitions er tomme, og jeg vil installere linux på den. Når jeg kjører installasjonsprogrammet får jeg opp en feilmelding, så jeg vil heller gjøre dette manuelt.

 

Velger å partisjonere manuelt med disk druid.

Hvor mange partisjoner må jeg velge?

Hvor store bør de være? Kan det være både logical og primary partitions?

 

håper på svar snarest.

 

Dude80.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Ja, da har jeg også bestemt meg for å prøve linux.

Valget falt på Red Hat 8 (ellers ville det ikke vært posta her).

Jeg har en C, E og F partisjon på en HD.

Går det greit å fjerne F i fdisk og bruke den?

==============================================

 

Det er ikke noe problem å fjerne partisjonen kjent som F: i windows. Spørsmålet er hvor stor den er. En full distro med et par gode spill (UT2K3, Half-Life, CStrike fx) bør ha 5 gigabyte. I tilegg så anbefaler jeg på det STERKESTE at du opretter en swap partisjon, fordi linux bruker ikke en swapfil slik windows gjør, og dermed slipper du fragmentering.

 

Vær oppmerksom på et det ikke er C:, D:, E: osv i linux. Hvis du har en primær partisjon og tre logiske partisjoner og bare èn harddisk så vil det du kjenner som F: være /dev/hda7.

 

 

Håper dette hjelper.

 

 

-Terje "BlueEAGLE" Monsen

Lenke til kommentar

Meg bekjent krever Linux i praksis 3 partisjoner, 1 til boot, 1 til swap og en "main-sak". Det beste er å slette en av de partisjonene du har helt, dvs la den være uformatert og installere RH8 med autopartisjoneringsfunksjonen(velge "use free space on hda2" f.eks". Tviler på at det vil funke noe særlig å innstallere linux på en NTFS eller FAT partisjon som jeg forstod du ville.

 

 

btw, det er vel ikke MS som ikke vil legge inn java-support. Det var SUN som lagte problemer der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...