Gå til innhold

Ny bærbar pc, duger skolens alternativ?


Anbefalte innlegg

Hei! Som topic sier skal jeg ha meg en bærbar data til å bruke på skulen, og litt hjemme da. Denne bør takle litt spilling o.l.

 

Dette er de 2 alternativene vi har fått med skolen:

 

PC #1: IBM Thinkpad

-Intel Pentium M, 1.80 GHz

-Intel PRO / Wireless 802.11 a/b/g

-XP Proff

-1 GB

-80 GB HDD

-Int 915GM up 128MB (?)

-Bluetooth

-2.8 kg

-3 års garanti

-Pris: 10 000,- (Leasing over 3 år: 11 500,-)

 

PC #2: IBM Thinkpad

*Fjernet på bakgrunn at denne ikke blir aktuell*

 

Skal og nevnes at hvis jeg kjøper en av disse 2, så blir det #1 (dyreste/kraftigste)

 

Holder disse datamaskinene mål? Hadde og vært flott om noen kunne finne ut hva disse maskinene kalles, da det ikke sto på arket vi fikk av skulen.

 

Setter pris på alle forslag/info!

 

Mvh Torbjørn

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes en haug med forskjellige Thinkpad modeller saa aa si hva det er basert paa specs er ganske vansklig. Dog vil jeg tippe at det er en R51 maskin, da disse er mer rettet mot studenter.

 

Har selv en Thinkpad og er fornoeyd med min, dog jeg har en T42. Den er litt mindre en en R51 (dersom det er den du har blitt tilbudt) og mer rettet mot forretningsmarkedet.

 

Grunnen til at prisen virker litt stiv i forhold til hardware du faar er fordi Thinkpads er _dyre_ maskiner. De er ikke laget for aa vaere spille pc'er slik mange andre produsenters baerbare er, men for aa vaere stabile jobbedingser. Det jeg alltid har hoert om Thinkpad er at de er bygget bedre og varer lengre en andre billigere "tilsvarende" modeller. Jeg har ikke eid noen andre baerbare, men jeg er _veldig_ imponert over hvordan min T42 har motstaatt all den julingen som jeg har gitt den over det siste aaret. Har knekt av en liten bit av plastikk paa ene hjoernet, men bortsett fra det saa kan du knapt legge merke til at den har blitt lagt i en ransel og drasset rundt 10 timer til dagen. Jeg har enda til gode og hoere noen knirkelyder komme ut av den.

 

Er ikke helt sikker paa hva sammenligningsforholdet til Pentium M er i forhold til P4 og Athlon sine prosessorer, dog jeg husker fra da jeg kjoepte min for ett aar tilbake at en 1.8GHz tilsvarte cirka en 3.0GHz P4 (uten HT) naar det kom til og kjoere spill. Hvorvidt dette faktisk stemmer er en helt annen sak. Jeg har forresten 1.8GHz Pentium-M'en i min maskin, og f.eks. Half Life 2 og Battlefield 2 kjoerer greit. Dog er det nok skjermkortet som er den store flaskehalsen i mitt system, og spesielt i de to systemene som du har faatt tilbud om.

 

Mitt raad er, skal du bruke den til bare skole stasj, gaa for tilbud #1. Den kommer til og taale whatever av juling du maatte gi den, og vil kjoere alt av programvare du maatte trenge til skole.

 

Dersom du vil bruke den som en spille PC i tillegg til skole PC, kjoep noe annet. Du finner nok neppe noe som varer like lenge, men det faar mer (hardware) bang for the buck.

Lenke til kommentar

Takker for svar frodeaa og efikkan :)

 

Er igrunn viktigere at maskinen varer og tåler litt juling enn at den skal klare alt av spill, for har tross alt en stasjoner pc som takler de spillene jeg vil.

 

Hvis det skjer noe gale med dataen iløpet av de 3 årene, så sender skulen den til reperasjon, mens jeg får låne en av skulens imens. Dette drar veldig opp, og når jeg i tillegg fikk høre om all julingen Thinkpad maskinene tåler, så er dette et midlertidig førstevalg.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er 64 MB eller 128 MB skjermkort på denne?

"Int 915GM up 128MB", er dette skjermkortet?

 

EDIT: Fant denne setningen på internett: "Intel Graphics Media Accelerator 950 up to 128MB" Så da er det skjermkortet? Eller? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja, det er integrert skjermkort på den. Det du setter opp som skjermminne tas fra maskinens hovedminne.

 

Så om du har 1024 MiB RAM og setter av 128 til grafikk, så vil maskinen ha 896MiB igjen å "leke" med.

 

Vil egentlig anbefale å sette skjermminnet lavt. Du har ikke bruk for masse skjermminne når du driver med skolearbeid.

Lenke til kommentar
Ja, det er integrert skjermkort på den. Det du setter opp som skjermminne tas fra maskinens hovedminne.

 

Så om du har 1024 MiB RAM og setter av 128 til grafikk, så vil maskinen ha 896MiB igjen å "leke" med.

 

Vil egentlig anbefale å sette skjermminnet lavt. Du har ikke bruk for masse skjermminne når du driver med skolearbeid.

6770101[/snapback]

Ahh.. Kunne lønnet seg å utvide til 2 GB med det samme da kanskje? Hadde nemlig tenkt å spille litt på den, så litt OK grafikk hadde vært fint. La oss si at jeg har 2GB minne, og hiver av 128 til skjermkortet, da har jeg plenty med minne til overs, men har jeg et bra skjermkort og? (for å være 128 mb)

Lenke til kommentar

6770101[/snapback]

La oss si at jeg har 2GB minne, og hiver av 128 til skjermkortet, da har jeg plenty med minne til overs, men har jeg et bra skjermkort og? (for å være 128 mb)

6770174[/snapback]

 

sorry :\ men intregrerte grafikk kort er no shit i spill uansett minne, testet skolepcn til broshan i gtasa.mp og det var mindre gøy :\ spillbart per definisjon på lave settings, css og hl2 var ikke aktuelt for min del :S anbefaler at du tester spillene på en igp laptop før du bestemmer deg :S ville klart godt for effikan sin link ;)

Lenke til kommentar

Prisen stemmer sikkert.

 

Men den der er DIGER! 17" tar mye plass, og 3,5 kg kjenner du om den skal bæres rundt.

 

Om du har spillePC utenom ville jeg faktisk anbefalt å benytte den bærbare til skolearbeid. Det er dritt når skolepcen må formateres fordi all slags dritt har lagt seg inn/og eller driverleking for å få spill til å funger fører til krasj.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
Prisen stemmer sikkert.

 

Men den der er DIGER! 17" tar mye plass, og 3,5 kg kjenner du om den skal bæres rundt.

 

Om du har spillePC utenom ville jeg faktisk anbefalt å benytte den bærbare til skolearbeid. Det er dritt når skolepcen må formateres fordi all slags dritt har lagt seg inn/og eller driverleking for å få spill til å funger fører til krasj.

6771895[/snapback]

Er ikke snakk om mange spill, bare en og annen fullversjon som jeg har CD til.

Og har moped og skal straks kjøpe lett-motorsykkel, så vekten har igrunn ikke så mye å si :)

 

Tatt i betrakning at vekt ikke gjør noe og at jeg ikke driver med såkalt "driverleking" :p, ville dere tatt denne i steden for PC#1?

 

EDIT: Liker at det er 17" og har 256mb skjermkort i forhold til 15" og usle 64mb integrert :(

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

En annen fordel med IBMen er serviceavtalen.

 

Aner ikke hvordan kvaliteten på HP er nå, men vet mange på skolen jeg jobbet tidligere som angret på at de tok HP.

 

Skal du spille er begge de skolen foreslår ut. Selv om du setter den til 128 så er det ikke mye futt i det skjermkortet :)

 

Og uansett hvilken du går for - lagre alle dokumenter på en partisjon nummer 2! :) (Trust me on this - Harddisker/PCer slutter alltid å virke når en viktig oppgave skal leveres. Har brukt endel timer på å redde hovedoppgaver for studenter som "skulle ta backup i morgen")

Lenke til kommentar
En annen fordel med IBMen er serviceavtalen.

 

Aner ikke hvordan kvaliteten på HP er nå, men vet mange på skolen jeg jobbet tidligere som angret på at de tok HP.

 

Skal du spille er begge de skolen foreslår ut. Selv om du setter den til 128 så er det ikke mye futt i det skjermkortet :)

 

Og uansett hvilken du går for - lagre alle dokumenter på en partisjon nummer 2! :) (Trust me on this - Harddisker/PCer slutter alltid å virke når en viktig oppgave skal leveres. Har brukt endel timer på å redde hovedoppgaver for studenter som "skulle ta backup i morgen")

6772747[/snapback]

Har en ekstern HDD som jeg pleier å dobblet-lagre alle viktige ting uansett, så det burde gå bra :) Grunnen til at jeg har mer lyst på HP sin enn skolens, er at når jeg først skal kjøpe meg en ny bærbar data, så vil jeg også ha noe som holder mål når jeg kommer hjem også. Liker f.eks. veldig godt å ligge i senga og spille spill :p Så da hadde det vert greit med en bærbare som taklet enkelte småspill som WC3 og TMN.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...