Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC>PC via tp kabel [løst]


Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat fått meg laptop fra skolen, og vil gjerne overføre noen filer fra min stasjonære pc.

 

Jeg har kjøpt en krysset tp kabel.

 

Problemet er at jeg får ikke satt de opp i samme domene/arbeidsgruppe, pga den muligheten er sperret av admin på maskina.

 

domenet på laptop er ntvgs.no, mens jeg har hjemmenett som arbeidsgruppe på den stasjonære.

 

Finnes det en mulighet for å overføre filer ?

Endret av lordofcity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har akkurat fått meg laptop fra skolen, og vil gjerne overføre noen filer fra min stasjonære pc.

 

Jeg har kjøpt en krysset tp kabel.

 

Problemet er at jeg får ikke satt de opp i samme domene/arbeidsgruppe, pga den muligheten er sperret av admin på maskina.

 

domenet på laptop er ntvgs.no, mens jeg har hjemmenett som arbeidsgruppe på den stasjonære.

 

Finnes det en mulighet for å overføre filer ?

6763900[/snapback]

 

Hei!

Du må gjøre følgende.

Sett begge maskinene opp på samme subnet.

Feks:

 

Hjemmepc.

IP-adr: 192.168.1.2

Subnet mask: 255.255.255.0

Default Gateway er ikke nødvendig her.

DNS server er ikke nødvendig her men hvis du må skrive noe så skriv IP-adr til maskinen.

 

Laptop

IP-adr: 192.168.1.3

Subnet mask: 255.255.255.0

Default Gateway er ikke nødvendig her.

DNS server er ikke nødvendig her men hvis du må skrive noe så skriv IP-adr til maskinen.

 

Hvis hjemmepc'en din er en XP Home så ville jeg koblet meg til fra denne til laptopen (fordi XP Home kommer med en forenklet versjon av NTFS rettigheter som gjør det vanskeligere å dele filer og mapper mellom maskiner.

 

Husk å slå av alle personlige brannmurer på begge maskiner hvis det finnes noen.

 

På hjemmepc'en da går du på Start - Kjør og skriver \\192.168.1.3\c$

Trykk så enter.

Du vil nå få opp et spørsmål om å skrive inn brukernavn og passord for å få tilgang til filene på C:\ på laptopen.

Siden brukerkontoen din er i et domene må du oppgi dette i brukernavnfeltet.

Feks: ntvgs.no\ditt navn

 

Du skal nå få opp en boks med alle filene på laptopen.

Håper det går greit.

Lenke til kommentar

Stikk til IKT-avdelingen, så kan de hjelpe deg med å lage en ny konto som du kan logge på med hjemme ;)

 

Grunnen til at du ikke får logget på når du er hjemme, er pga. at du logger på serveren når du er på skolen, men maskinen din får ikke kontakt med lokalnettverket som er på skolen, når du er hjemme. Hvis du skjønte noe av det jeg sa nå..

 

Er'ru Ole Vig elev?

Lenke til kommentar

Hadde samme opplegget fra min VGS.. 2000-laptop med passordbeskyttet administratorkonto :yawn:

 

 

Evt. kan du overskrive passordet på administratorkontoen på PCen din til et eget et? Bare husk å kopiere passordfila da programmet ENDRER og ikke VISER passordet ditt! Eventuelt er det mulig å cracke passordet, men det krever et par dagers CPUtid.. Men dersom du da lager "password tables", tar det under et halvt minutt å cracke hvert enkelt 2000/XP-passord.

 

Her er URLen til offline NT password & registry editor: http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/

 

Her er URLen til programmet som kan cracke 2000/XP-keys:

http://www.antsight.com/zsl/rainbowcrack/

(denne viser passordet i UPPERCASE. det reelle passordet kan være i små/store bokstaver, men relativt lett å gjette seg frem til, med forutsetninger om kort passordlengde) (Jeg anbefaler LM configuration 6 som det sikreste.. Kjipt å måtte lage nye tables om igjen hvis den dusten av en IT-admin har et spørsmålstegn i passordet ;))

 

ELLER så kan du spørre IKT om de kan adde deg i administrator-gruppa.. Det funka greit for oss rett før vi skulle levere inn PCene og "tilfeldigvis" hadde fått virus (ikke særlig smart å bruke administrator-kontoen fast)

Lenke til kommentar

Får du koblet til med ditt brukernavn og passord når du er hjemme? Jaja, får vel kansje det når man bruker (denne maskinen)-domenet.

Jeg hadde ikke noe problemer med å skaffe med admin. tilgang på pcen min ihvertfall. Var bare å lage ny bruker, null stress.

 

 

 

Ole Vig, Vg1 Service og samferdsel.

Lenke til kommentar

Hei,

 

du trenger ikke å ta knekken på noe admin passord på din laptop.

 

Når du har gjort som elkenzaal foreslår vil du få spørsmål om brukernavn og passord - hvis du deler mapper på din stasjonære og kobler til fra laptop må du bruke brukernavn / passord på den stasjonære. Hvis du deler en mappe fra laptoppen må du bruked domene/brukernavn og passord som du bruker på laptoppen.

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

kjører norton internet security på den stasjonære, og norman på den bærbare.. bærbare kjører win firewall

 

Edit : i et vindu står det

 

"\\192.168.1.3\c$

 

Det er ingen tilgjengelige påloggingsservere som kan betjene påloggingsforespørselen."

Endret av lordofcity
Lenke til kommentar
kjører norton internet security på den stasjonære, og norman på den bærbare.. bærbare kjører win firewall

 

Edit : i et vindu står det

 

"\\192.168.1.3\c$

 

Det er ingen tilgjengelige påloggingsservere som kan betjene påloggingsforespørselen."

6770546[/snapback]

 

selv kjører jeg kaspersky, og jeg måtte deaktivere hele antivirus programmet for å "linke" 2 pc`er....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...