Gå til innhold

Hvilket skjermkort? hjelp ?!


JanThore

Anbefalte innlegg

Driver å setter sammen en PC som jeg skal bruke til litt videoredigering og

bildebehandling men lite spilling. Ønsker at den skal være så stille som mulig.

 

Har gulpet opp ett forslag jeg er rimelig fornøyd med men ønsker gjerne tilbakemelding spesielt på skjermkortet. Der er jeg veldig i tvil hva jeg skal velge.

 

Det jeg ønsker meg er ett kort med 2 dvi kontakter for mulighet til 2 skjermer, og at det er så stille som mulig. Satt en øvre grense på ca 3500,-

 

Postet ett innlegg på ny pc forumet men, fikk ikke særlig respons. Mulig det er her

det er det rette forumet å spørre om tips til skjermkort ;)

 

Hvertfall her er det jeg skrev i det andre innlegget, enn noe forkortet..

 

..PCen skal bli brukt til Videoredigering og tunge programmer som Photoshop, Premiere, Encore. Samt ha muligheten til å bruke 2 DVI skjerm samtidig.

 

Spilling blir det lite av. Ønsker meg en som er så lydløs som mulig, uten å gå for vannkjøling

 

Her er det jeg har satt opp:

 

Kabinett: Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BNA

PSU: MIST 500W, 20/24 pins

HK: Asus M2N-SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+ sokkel AM2

RAM: OCZ Gold Dual Channel DDR2 2048MB (2x1024MB)

DVD: Plextor PX-716SA

 

Skjermkort alt:

Sapphire Radeon X1800 GTO

Sapphire Radeon X1900 XT

XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition

 

Link til handlekurven:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=560

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt offtopic, hvis du velger sokkel 939, kan du bruke opteron cpu, da de er generelt "kaldere" en sine X2 motparter = krever mindre kjoeling = mindre stoy, men de er dyrere og klokket litt lavere (men kan fint klokkes en del uten at de utvikler noe saerlig mer varme)

AM x2 5000+ @ 2600mhz 1mb cache 2429.-

939 Opteron 170 @ 2000 2mb cache 3038.-

 

jeg lest at DDR2 ikke er bedre en DDR 400mhz fordi DDR fungerer mye mer effektivt en DDR2 saa du maa opp i 1ghz klokkehastighet Med DDR2 for aa matche DDR

uansett tror jeg jeg ville valgt en cpu med 2mb cache hvis du skal bruke det til videoredigering og bildebehandling.

 

 

correct me if i'm wrong ;)

Lenke til kommentar
litt offtopic, hvis du velger sokkel 939, kan du bruke opteron cpu, da de er generelt "kaldere" en sine X2 motparter = krever mindre kjoeling = mindre stoy, men de er dyrere og klokket litt lavere (men kan fint klokkes en del uten at de utvikler noe saerlig mer varme)

AM x2 5000+ @ 2600mhz 1mb cache 2429.-

939 Opteron 170 @ 2000 2mb cache 3038.-

 

jeg lest at DDR2 ikke er bedre en DDR 400mhz fordi DDR fungerer mye mer effektivt en DDR2 saa du maa opp i 1ghz klokkehastighet Med DDR2 for aa matche DDR

uansett tror jeg jeg ville valgt en cpu med 2mb cache hvis du skal bruke det til videoredigering og bildebehandling.

 

 

correct me if i'm wrong ;)

6762205[/snapback]

 

Kan ikke bare velge mellom DDR2 og DDR om han er på AM2 socket. Den tar bare DDR2. Eller så har du rett i at DDR2 i utgangspunktet ikke er noe særlig bedre enn god gammel DDR sånn ytelse pr. pris (men det blir litt meningsløst å sammenligne med hverandre, siden du aldri har velg mellom DDR og DDR2 uten å bytte ut resten av systemet ditt i samme slengen).

 

Når det gjelder skjermkort, så trenger du egentlig ingenting spesiellt til videoredigering eller bildebehandling. Alle kort er tilsvarende gode på disse områdene uansett, så da kan du like godt gå for et billig kort til noen hundre kroner som har de riktige kontaktene du trenger. Den eneste grunnen til å gå for noe dyrere er om du skal ha noe å spille med også...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Skjermkortet du har funnet skal nok fungere fint til ditt bruk.

 

Det jeg derimot IKKE skjønner er hvorfor du går for AM2 nå som Conroe er kommet.

Med tanke på ytelse VS pris så vinner Conroe uten problemer..

 

Til Changis: hvorfor gå for en "gammel" socket nå?

Smarteste tipset jeg kan gi innen pc er "tenk fremover", både AM2 og Conroe systemer er mye mer fremtidsrettet enn 939.

 

Edit: s-ata dvd-brennere er ikke alltid et smart valg, det er ytterst få chipset som kan bruke disse uten problemer, gå heller for en billig NEC, Benq eller Plextor med IDE/ATA..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jeg syns det ser ut som et bra oppsett du har satt sammen her. Er enig i at det er bedre å tenke litt framover og derfor gå for AM2 framfor 939. Da kan det være lettere med en oppgradering i framtiden. Ser også på cpu'en din som et godt valg med tanke på prisraset på den den siste tiden. Har lest en sammenligning med FX-60 også og den var jevngod med denne som er en liten råtass til ca 6000kr.

 

Når det gjelder skjermkortet tror jeg kanskje XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition vil være et fint valg for deg. Det har det det ser ut som for meg at du trenger. Det er vifteløst, har 2xDVI og vil nok holde til ditt bruk. Og ja, du kan nok spille litt med det og ;) Med litt god gjennomstrømning i kabinettet vil nok dette bli greit. Ville nok forresten byttet kabinettvifter i kabinettet. De gir litt lyd hvis du er litt kresen på det. Har kabinettet selv og kunne tenkt meg noe som disse viftene for litt mindre lyd.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...