Gå til innhold

Project Supersymmetry .


Anbefalte innlegg

Min første worklog; en milepæl jeg håper skal - om ikke annet - iallfall inspirere andre nerder med en sans for elektrisk verktøy og albuefett.

 

Det hele startet som en modell i 3D Studio ... vel, en hel serie modeller i 3D Studio er nok mer riktig å si. Deretter gikk jeg til innkjøp av to kvadratmeter 1.5mm aluminium. Denne platen sto på soverommet - til min samboers gjentatte frustrasjon - i flere måneder mens prosjektet ble planlagt ... og planlagt ... og planlagt. Klarte liksom ikke helt å finne gnisten og motivasjonen.

 

Men, nå kan jeg betrygge dere alle med at arbeidet er i gang - platen er kappet i passende letthåndterlige stykker og alt skal settes sammen. Og la meg igjen presisere; en to kvadratmeter stor aluminiumsplate stilt pyntelig opp mot veggen på soverommet kan virkelig frustrere en dame!

 

Etter at platen var ferdig kappet tenkte jeg jo at nå skulle det bygges kabinett, men nei; fruen ville ha flislagt altangulvet, tak med downlights samt en aldri så liten tilsvarende oppussing i uteboden. Dermed gikk sommeren med til det, dama er happy og nå kan jeg - i mitt nyoppussede verksted - endelig få bygget kabinettet.

 

Siden jeg har hverken nødvendig utstyr eller kunnskaper til å sveise aluminium, og ikke egentlig ser poenget i å lage en sterk ramme, bestemte jeg meg for å la kassen være selvbærende. Jeg bruker vinkellister i kantene, borer hull tvers gjennom, gjenger opp og skrur det hele sammen med M4-maskinskruer med umbrakohode. Jeg elsker disse skruene - de ser fabelaktige ut. Noen av dere lurer sikkert på om til sammen 3mm gods gir tilstrekkelig med gjenger for å gi skruene godt feste. Ja det gjør det - faktisk sitter det hele som støpt.

 

Jeg har desverre ikke tilgang på fint maskineringsutstyr så det meste av det dere ser - og vil se - er gjort for hånd. Slikt tar tid, men det er svært så tilfredsstillende som sånt man gjør for hånd ofte kan være. ;)

 

Jeg har ingen sponsorer så langt, men sier aldri nei takk dersom noen med tilgang på store mengder hardware eller gadgets skulle finne det for godt å ville bidra til prosjektet. Likefullt har jeg - etter min mening iallfall - passe fet hardware å stappe i kassa når den blir ferdig. Nytt hovedkort, ny prosessor og et par nye rambrikker er bestillt dog er det tvilsomt at kassa blir ferdig til varene ankommer. Men den skal bli ferdig iløpet av høsten.

 

DFI Lanparty UT nF590SLI-M2R/G (bestillt)

Athlon64 X2 5000+ (bestillt)

OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel (bestillt)

- jeg var svært fristet til å vente på VX2-brikkene ettersom jeg sitter med VX-brikkene i PCen jeg bruker nå og de er jo fenomenale! -

XFX GeForce 7800GT (oppgraderes nok til et 7900GTX eller 7950GX2)

 

I tillegg har jeg et par Raptor-disker i RAID og noen store disker for lagring samt en DVD-brenner og litt annet stash.

 

Utstyret som byttes ut er;

 

DFI Lanparty UT NF4 SLI-D

Athlon64 FX-55

OCZ DDR PC4000 VX

 

De første bildene av arbeidsprosessen kommer i neste post om få minutter.

 

Kommentarer og slikt kan dere poste her.

Endret av Journeyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har jeg drillet opp noen skruehull og er travelt opptatt med å gjenge dem ut. Tro meg, fjorten hull langs hver langside og man blir fort både sliten i håndleddet - kan ha uantatte baksider - og ganske lei. Men da igjen, å se det hele ta form foran seg er en ganske egen følelse.

 

Gjenger-thumb.jpg

 

Senere - mye senere - ser det hele slik ut fra innsiden. To sider skrudd sammen, fjorten hull drillet og gjenget - bare 42 igjen ... på langsidene iallfall. Bunnen kommer senere, og det samme gjelder en skilleplate innvendig samt lokket som jeg har spesielle planer for.

 

skrudd2-thumb.jpg

 

Utvendig blir det seende slik ut - mmm, jeg liker de skruene ...

 

skrudd1-thumb.jpg

 

En uke senere fikk jeg igjen anledning til å jobbe på kassa. Har fast jobb utenom også må vite, og det gjør det vanskelig ettersom jeg ofte har lange dager. Men da helgen kom fikk jeg gjort en del, og dette ble resultatet:

 

sider-thumb.jpg

 

Etter dette fant jeg ut at nå var det på tide å begynne å tilpasse kassa det som skal være inni. Jeg fant frem hovedkortbrettet fra Lian-Li som jeg kjøpte fra Microplex og tenkte å merke av hvor jeg må kutte. Men den gang ei; jeg oppdaget til min forferdelse at brettet var naglet sammen og det ville ikke fungere. Så naglene ble drillet ut, hullene gjenget opp for de samme M4-skruene som kassa er skrudd sammen med, og det hele ble riktig så lekkert til slutt.

 

hkbrett-thumb.jpg

 

nagel-thumb.jpg

 

drilletnagel-thumb.jpg

 

hkbrettumbrakoclose-thumb.jpg

 

Dette var alt for denne gang, men jeg regner med at det kommer en god oppdatering til helgen igjen. Må nesten gjøre det slik - selv om jeg er imponert over de her inne som klarer daglige updates - på grunn av jobben og livet ellers. ;)

Lenke til kommentar

Her kommer en aldri så liten oppdatering på denne lørdagskvelden.

 

Jeg fikk gjort litt med kasse i dag. Håpet var der om å få hovedkortbrettet ferdig festet til kassa, men det ble ikke helt ferdig som dere vil få se. Det er derimot godt på vei.

 

Først, på tide å komme seg i tilflukt inn i arbeidsrommet.

 

workplace-thumb.jpg

 

Det er nok ikke det største arbeidsrommet, men det er tilstrekkelig til å få jobben gjort. Her er vårt alles favorittverktøy. Det er ikke en "ekte" Dremel, men den er derimot så billig at det ikke vil gjøre meg noe om den stryker med. Dessuten har den vart i over tre år med misbruk nå, og den er fremdeles ved god helse. :D

 

rotary-thumb.jpg

 

Ingen uke er heller komplett uten innkjøp av et nytt stykke elektrisk verktøy. Jeg holder meg til ColTech når det gjelder verktøy jeg lett kan ødelegge fordi de er billige - og selvsagt av samme grunn som nevnt over.

 

new-too-thumbl.jpg

 

Greit. På tide å få gjort noe.

Da jeg ga meg forrige helg hadde jeg allerede merket opp hvor jeg skulle kutte for å få bakplate og hovedkortbrettet til å passe inn i kassa. Så uten videre nøling ladet jeg "dremelen" og ga gass.

 

ready-cut-thumb.jpg

 

first-cut-thumb.jpg

 

Desverre glemte jeg helt å ta bilder av den videre kutteprossessen og av det ferdige hullet. Derfor kan jeg ikke vise dere hvor jeg hadde målt helt feil. Det viste seg at da jeg merket opp hullet jeg skulle skjære ut glemte jeg å ta med i beregningen at også brettet måtte passe i hullet, i tillegg til alt på bakplata. Det resulterende hullet ble dermed 1cm for lavt og 0.5cm for smalt.

Med andre ord måtte jeg trimme kantene en del.

 

SÅ, når hullet var stort nok, fant jeg at jeg også måtte trimme bort en full cm av hver kant på hovedkortbrettet. I tillegg kuttet jeg ned endestykkene på boltene som holder hovedkortbrettet og bakplata sammen.

 

Her er hovedkortbrettet merket opp og klar for trimming. Det viste seg at aluminiumet som Lian-Li bruker er langt enklere å kutte enn den jeg selv hadde kjøpt, selv om de er av samme tykkelse. Åh! Og la meg legge til at kutteskivene til dremelen er alt for skjøre! :roll: Ikke mye er så irriterende som når du nettopp har satt på en ny skive og den går i stykker akkurat når du treffer metallet.

 

trim-tray-thumb.jpg

 

HEr har jeg akkurat trimmet bort endestykkene av boltene. Nå er de kant i kant med godset i bakplaten og hovedkortbrettet. Ser langt bedre ut - og de er ikke lenger i veien. Ikke bry dere om skrapene - dette tar jeg meg av senere. ;)

 

bolts-flush-thumb.jpg

 

Boltene etter nedkorting. Er de ikke søte?

 

short-bolts-thumb.jpg

 

Til slutt fikk jeg brettet tilpasset og montert - omtrentlig. Fremdeles må jeg trimme bort litt fra kantene på bakplaten, men i det store og hele passer det og det begynner så smått å se ut som noe som ligner på et kabinett.

 

mobo-tray-mounted-thumb.jpg

 

mobo-tray-inside-thumb.jpg

 

Der har dere det. Det var alt jeg fikk tid til i dag, og nå er det på tide med litt lasagne. Men først; nevnte jeg at alt vil selvsagt bli vannkjølt? Jeg har tank og radiator stående utendørs på altanen - virkelig gøy på vinterstid kan jeg love dere. Det er ikke den peneste tanken noensinne, men jeg har planer for denne også - men det kommer senere.

 

tank-pump-rad-thumb.jpg

 

Glem ikke sikkerheten gutter og jenter. Ta vare på lungene deres - de er viktige :!:

 

safety-lungs-thumb.jpg

 

Helt til slutt, en liten "teaser" av ting som kommer;

 

ball-valve-thumb.jpg

 

I morgen håper jeg å få ferdig bunnen.

Inntil da - vi sees. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...