Gå til innhold

F-16 over Gardermoen - vurdering ?


Anbefalte innlegg

har dei med seg raketter? :omg:

6759165[/snapback]

De pleier vel å være fylt med divstoff.

Rått bilde. Har du noe info om bildet? lukkehastighet og slikt?

6759961[/snapback]

dei under ja, men ikkje dei tynne på sidene.

6765359[/snapback]

 

De to "tankene" under flyet er ikke drivstofftanker, det er konvensjonelle bomber. Drivstofftanken til F-16 er større og, bare en, midt under buken på flyet.

6767789[/snapback]

Morsom du...

Den F-16AMen på bildet har 2 "dolly" tanker, hver på 370GAL som inneholder fuel. Det er ikke bomber. Man kan også ha en 300GAL tank under buken som du refererer til, men tviler på de flyr med det her...

Missilene er AIM-120B AMRAAMs, og er dummys man flyr med stort sett hele tiden. Disse flyr man med fordi vingen faktisk flexer mindre, og dermed belastes mindre med disse på.

På stasjon 2 ser det også ut som om det sitter en AIM-2000 IRIS-T, men vanskelig å se på det bildet... Kan også være noe ACMI greier...

6768969[/snapback]

 

På stasjon 2 henger et dummy AIM-9L missil (IR - populært kalt Sidewinder)

 

-R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Vel tilbake etter ferie ser jeg kjempetilbakemelding på bildet mitt noe jeg setter enorm pris på :)

 

 

Som tidligere F-16 teknikker og flyidiot kan jeg svare på noen spørsmål her. Bevæpningen på flyet er som følger..

2 stk 370 US Gallon fueltanker (de store sakene under vingene).,

 

på vingetippene er det som en skrev her AIM-120B Amraam captive rounds, altså uskarpe trenings skudd. De har all elektronikken til det ekte missilet, men har ikke hverken sprengladning eller aktiv motor. Denne brukes kun til trening.

 

på stasjon 2 (missilet under vingen). Dette er ikke noe missil eller våpen. Det er en AMA-pod, Dette er en inretning alle F-16 har påmontert til enhver tid. Den faktiske funksjonen til denne er strengt hemmlig og jeg kan følgelig ikke røpe det eksakte funksjonen.

 

For å svare på det en annen spurte om her, bildet er tatt med ett Canon 300D/BG-1E, objektivet er en Canon EF- 70-200 F4 L USM + 1.4 extender (teleconverter). Det er deretter behandlet noe i Photoshop og forstørret ca 20%. Det var ikke helt god fokus i utgangspungtet, så jeg har gjort litt for å rette opp dette.

 

Den linken der peker til min DIGIT profil hvor jeg også postet bildet. Men noen her nevnte noe om IT avisen ?? denne har jeg ikke fått med meg ?

Lenke til kommentar
Vel tilbake etter ferie ser jeg kjempetilbakemelding på bildet mitt noe jeg setter enorm pris på :)

 

 

Som tidligere F-16 teknikker og flyidiot kan jeg svare på noen spørsmål her. Bevæpningen på flyet er som følger..

2 stk 370 US Gallon fueltanker (de store sakene under vingene).,

 

på vingetippene er det som en skrev her AIM-120B Amraam captive rounds, altså uskarpe trenings skudd. De har all elektronikken til det ekte missilet, men har ikke hverken sprengladning eller aktiv motor. Denne brukes kun til trening.

 

på stasjon 2 (missilet under vingen). Dette er ikke noe missil eller våpen. Det er en AMA-pod, Dette er en inretning alle F-16 har påmontert til enhver tid. Den faktiske funksjonen til denne er strengt hemmlig og jeg kan følgelig ikke røpe det eksakte funksjonen.

 

For å svare på det en annen spurte om her, bildet er tatt med ett Canon 300D/BG-1E, objektivet er en Canon EF- 70-200 F4 L USM + 1.4 extender (teleconverter). Det er deretter behandlet noe i Photoshop og forstørret ca 20%. Det var ikke helt god fokus i utgangspungtet, så jeg har gjort litt for å rette opp dette.

 

Den linken der peker til min DIGIT profil hvor jeg også postet bildet. Men noen her nevnte noe om IT avisen ?? denne har jeg ikke fått med meg ?

6910732[/snapback]

 

Takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
på stasjon 2 (missilet under vingen). Dette er ikke noe missil eller våpen. Det er en AMA-pod, Dette er en inretning alle F-16 har påmontert til enhver tid. Den faktiske funksjonen til denne er strengt hemmlig og jeg kan følgelig ikke røpe det eksakte funksjonen.

6910732[/snapback]

 

Ikke for å pirke, Scanor, men det er ikke en AMA, men en captive 9L. Er ikke sikker på om de flyr med AMA lengre...

 

-R

Lenke til kommentar
på vingetippene er det som en skrev her AIM-120B Amraam captive rounds, altså uskarpe trenings skudd. De har all elektronikken til det ekte missilet, men har ikke hverken sprengladning eller aktiv motor. Denne brukes kun til trening.

6910732[/snapback]

 

Det er fint lite elektronik i det missilet... Eneste grunnen til at vi flyr med dem er fordi det forhindrer litt flutter på vingene, og dermed mindre slitasje over tid. Man trenger ikke ha noe elektronik i dem siden alt av simuleringen man bruker når man flyr, foregår inni flyets datamaskin, i motsetning til et AIM-9 captive der man trenger sensordata fra missilet. Aim-9 captive missil har derfor helt funksjonelle søkerhoder, dog ofte litt slitte... :)

Lenke til kommentar
på vingetippene er det som en skrev her AIM-120B Amraam captive rounds, altså uskarpe trenings skudd. De har all elektronikken til det ekte missilet, men har ikke hverken sprengladning eller aktiv motor. Denne brukes kun til trening.

6910732[/snapback]

 

Det er fint lite elektronik i det missilet... Eneste grunnen til at vi flyr med dem er fordi det forhindrer litt flutter på vingene, og dermed mindre slitasje over tid. Man trenger ikke ha noe elektronik i dem siden alt av simuleringen man bruker når man flyr, foregår inni flyets datamaskin, i motsetning til et AIM-9 captive der man trenger sensordata fra missilet. Aim-9 captive missil har derfor helt funksjonelle søkerhoder, dog ofte litt slitte... :)

7168540[/snapback]

Eneste grunnen til at VI flyr med det?

Lenke til kommentar

informasjonen på captive AIM-120/AIM-9 er ikke taushetsbelagt, og denne kan du finne på hvilken som helst modellbygger-side eller der hvor flyentusiastene prater, for ex www.f16.net

 

Derimot AMA-poden og dens funksjon er taushetsbelagt og innhold/funksjon skal ikke diskuteres med folk uten sikkerhetsklarering.

 

 

ex-

CC-light, 334 skv.

Endret av Scanor
Lenke til kommentar

Husk taushetsplikten nå gutterrrr-...

 

mvh

ex CC på 338

 

informasjonen på captive AIM-120/AIM-9 er ikke taushetsbelagt, og denne kan du finne på hvilken som helst modellbygger-side eller der hvor flyentusiastene prater, for ex www.f16.net

 

Derimot AMA-poden og dens funksjon er taushetsbelagt og innhold/funksjon skal ikke diskuteres med folk uten sikkerhetsklarering.

 

 

ex-

CC-light, 334 skv.

7205036[/snapback]

 

Begynner å skli litt ut nå kanskje? :p

Endret av Bjorhus
Lenke til kommentar
hehehe, jaaa en liten smule. Skal være snill gutt :p

 

vel vel , bildet var pent  iallefall *plystre uskyldig*

7206665[/snapback]

 

Har det blitt noen flere flybilder i det siste da? Vet du har mange utrolig gode bilder. :)

7207326[/snapback]

Tror ikke det så alt for mange F-16 over Gardermoen hver eneste dag, så tipper det ikke har blitt så veldig mange.. :D

Lenke til kommentar
hehehe, jaaa en liten smule. Skal være snill gutt :p

 

vel vel , bildet var pent  iallefall *plystre uskyldig*

7206665[/snapback]

 

Har det blitt noen flere flybilder i det siste da? Vet du har mange utrolig gode bilder. :)

7207326[/snapback]

Tror ikke det så alt for mange F-16 over Gardermoen hver eneste dag, så tipper det ikke har blitt så veldig mange.. :D

7218559[/snapback]

 

Trenger ikke være F-16 over Gardermoen da. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...