Gå til innhold

Maskinen får ikke startet p.g.a grafikkortet LØST


Riggs

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det siste halvåret har jeg opplevd en del ganger at PCen ikke vil starte p.g.a grafikkortet. Meldingen som har kommet opp har vært: "You have not connected the power exstension cable to your Radeon 9800 Pro video card. Please refer to the get started guide for proper hardware installation." Når dette har kommet opp har jeg skrudd av PCen, trykket litt på selve strømsaken som går inn i grafikkortet, og startet igjen. Da har det fungert perfekt. Men ikke nå lenger.

 

I dag fikk jeg samme meldingen, og jeg gjorde det jeg alltid gjør, nemlig å presse litt på den kontakten slik at den kommer skikkelig inn. Dette har ikke hjulpet. Deretter tok jeg PCen ned fra kommoden den står på, koblet ut all strøm, og tok ut selve kontakten for så å sette den inn igjen. Dette hadde ingten effekt. Det jeg imidlertid la merke til var at plasten rundt ledningene på kontakten var litt brun. Det luktet ikke brent, og så ikke brent ut, men kan godt hende det er problemet.

 

Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre for noe. Jeg er utrolig avhengig av denne PCen, spesielt når det kommer til skolesammenheng, og det at den streiket nå passer utrolig dårlig med tanke på at vi har begynt så smått med særemne. Jeg trenger derfor ALL den hjelpen jeg kan få. Er det noen her som har vært borti det samme? Hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet? Må jeg kjøpe nytt skjermkortet, bytte ut kontakten eller lignende?

 

Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp jeg kan få fra dere. Jeg kan også nevne at jeg ikke finner den guiden/bruksanvisningen som viser meg hvordan man skal koble til Radeon 9800 Pro-kortet skikkelig. På forhånd mange tusen takk for hjelpende svar fra dere. :)

Endret av Riggs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei det høres ut som om du har hatt en dårlig kontakt, det fører lett til varmgang, som den brune plasten også tyder på.

Mulig at det er selve pluggen fra psu som er litt sliten for den skal presse rundt pinnene på grafikk kortet!

Hvis den ikke presset godt nok kan den ha blitt varm og stått og gnistret litt og til slutt blitt så dårlig at den ikke har kontakt lengre!

Lenke til kommentar

1. Er det ikke en vanlig molex kontakt som puttes i kortet, har du prøvd med en annen.

2. Har du en kompis som du kan teste kortet hos? Virker det der, men ikke hos deg, kan det være PSU som er problemet. Men prøv gjerne et annet kort i din pc, kan også være noe med agp porten på ditt hk.

 

Så med litt kryssjekking finner du vel ut om du trenger enten nytt skjermkort, psu eller hovedkort, om ikke en annen molex kontakt gjorde susen.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Det er flere ting du kan gjøre. Hvis du har en annen tilsvarende kontakt fra psu'en din bør du prøve denne. Hvis ikke ville jeg prøvd skjermkortet hos en kamerat eller liknende, bare for å utelukke at det er kortet som har tatt kvelden. Hvis kortet virker og ikke du har ekstra kontakter på psu'en ville jeg kjøpt meg en ny psu. Det behøver ikke koste allverdens. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Du verden for en kjapp respons. Supert! Det eneste problemet mitt er at mye av det dere nevner aner jeg ikke hva er. Molex-kontakt f.eks. Jeg kan en god del om PC, men bare ikke når det kommer til det som er inni selve kabinettet. Det eneste jeg kan fortelle dere med sikkerhet er at jeg bruker alt som orginalt fulgte med PCen når jeg kjøpte den fra Komplett. De bygde den for meg og den har fungert konge i godt over 3 år. Eneste jeg har satt inn er mer RAM, men det er ca et halvt år siden.

 

Poenget mitt er at det er fint om dere forklarer meg noen av begrepende dere bruker, og eventuelt bilder som viser hva en Molex-kontakt er f.eks. Jeg takker så mye for utrolig kjapp respons, og det gleder meg at folk virkelig vil hjelpe. Takk. :)

Lenke til kommentar

Heisann igjen. Dette skal være en molex kontakt:

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Molex_f...e_connector.jpg

 

Bruk en av de andre kontaktene du har inne i maskinen, og forsøk den på skjermkortet ditt. Eventuelt ta kontakten ut fra harddisken din bare for å se om du da får bilde evt. Håper det hjelper.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Heisann igjen. Dette skal være en molex kontakt:

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Molex_f...e_connector.jpg

 

Bruk en av de andre kontaktene du har inne i maskinen, og forsøk den på skjermkortet ditt. Eventuelt ta kontakten ut fra harddisken din bare for å se om du da får bilde evt. Håper det hjelper.

6751691[/snapback]

Det er akkurat en slik kontakt som er brukt, ja. :) Hva tenker du på når du sier en av de andre kontaktene? Finnes det noen som er til overs? Må jeg ikke kjøpe en ny Molex-kontakt?

Ser ut som 9800 Pro kortene har forskjellige power tilkoblinger.

Kan du gi oss fullt navn og produsent på kortet ditt, så blir det lettere å finne akkurat den kabelen du trenger.

6751717[/snapback]

Jeg forstår. Vel, problemet er at jeg ikke finner den guiden/bruksanvisninen til kortet, men på sendingsbekreftelsen står det:

 

120304

PowerColor Radeon 9800 Pro 128MB DDR

Ordre 10209797 01.07.2004

AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Re

0000210773

 

Kan noe av det hjelpe deg til å hjelpe meg? Håper det. :)

Lenke til kommentar

Så det skal finnes noen slike kontakter som ikke er brukt med andre ord? Som jeg bare kan putte inn i stedet? Går de fra PSUen din også? Eller må jeg fjerne hele den gamle/ødelagte ledningen og plassere inn en ny? Sorry for at jeg forklarer meg så fordømt tungvindt, men har lite eller ingen peiling på det inni kabinettet på PCen min.

Lenke til kommentar
Så det skal finnes noen slike kontakter som ikke er brukt med andre ord? Som jeg bare kan putte inn i stedet? Går de fra PSUen din også? Eller må jeg fjerne hele den gamle/ødelagte ledningen og plassere inn en ny? Sorry for at jeg forklarer meg så fordømt tungvindt, men har lite eller ingen peiling på det inni kabinettet på PCen min.

6751844[/snapback]

 

 

Ja, det skal finnes flere slike, beregnet på å kjøre strøm til harddisker og liknende som du eventuelt skulle finne på å sette i maskinen din. Noen ganger kan disse være gjemt litt bort av de som har satt sammen maskinen din, de har for eksempel buntet en rekke ledninger som ikke er i bruk sammen med strikk eller vaier for å ikke komme i veien for ting i maskinen din, og for å bedre luftgjennomstrømmningen i kabinettet. Bare let litt, du burde kunne finne en ekstra molex. Går bra dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...