Gå til innhold

Hei, Alle Elektroingeniører!


Anbefalte innlegg

Jeg er elektrikerlærling, og har etter 2 år gått veldig lei jobben. Elektrikeryrket i seg selv er greit, men jeg kunne tenke meg en jobb som er mer teknisk og utfordrende innenfor elektrofaget. Derfor lurer jeg litt på å ta en 3årig (bachelor) utdanning som elektroingeniør ved HiO :)

 

Men hvordan er det egentlig å være en elektroingeniør?

* Hvordan er arbeidsdagen din? Hva gjør du egentlig når du er på jobb? Har du varierende oppgaver eller får du en bunke med tilnærmet identiske papirer/prosjekter på pulten din dag ut og dag inn?

* Er du noe "ute i felten"?

* Har du mye selvstendighet? Tar du egne avgjørelser? Må du forklare enhver løsning du velger for sjefen din?

* Hvordan er lønna?

* Hvordan var studiene? Må man sitte hver kveld med oppgaver, eller får man også fritid?

* Er du ansatt i det offentlige eller i en privat bedrift?

* Var det vanskelig å få jobb når du var ferdig med skolen?

* Hvor gammel er du?

 

Jeg har sett at man i studiet (ved HiO) lærer ting som programmering av mikrokontrollere, c++, etc.. Dette høres veldig spennende ut, men bruker man dette? I hvilke jobber bruker man dette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg er elektrikerlærling, og har etter 2 år gått veldig lei jobben. Elektrikeryrket i seg selv er greit, men jeg kunne tenke meg en jobb som er mer teknisk og utfordrende innenfor elektrofaget. Derfor lurer jeg litt på å ta en 3årig (bachelor) utdanning som elektroingeniør ved HiO :)

 

Men hvordan er det egentlig å være en elektroingeniør?

* Hvordan er arbeidsdagen din? Hva gjør du egentlig når du er på jobb? Har du varierende oppgaver eller får du en bunke med tilnærmet identiske papirer/prosjekter på pulten din dag ut og dag inn?

* Er du noe "ute i felten"?

* Har du mye selvstendighet? Tar du egne avgjørelser? Må du forklare enhver løsning du velger for sjefen din?

* Hvordan er lønna?

* Hvordan var studiene? Må man sitte hver kveld med oppgaver, eller får man også fritid?

* Er du ansatt i det offentlige eller i en privat bedrift?

* Var det vanskelig å få jobb når du var ferdig med skolen?

* Hvor gammel er du?

 

Jeg har sett at man i studiet (ved HiO) lærer ting som programmering av mikrokontrollere, c++, etc.. Dette høres veldig spennende ut, men bruker man dette? I hvilke jobber bruker man dette?

6747406[/snapback]

 

 

Jeg er maskiningeniør, og kan vel svare på det meste her.

 

* Er du noe "ute i felten"?

Ja, jeg er ute i felten.

* Har du mye selvstendighet? Tar du egne avgjørelser? Må du forklare enhver løsning du velger for sjefen din?

Jeg jobber selvstendig i et større prosjekt. Og man trenger ikke å forklare enhver løsning. Så lenge du leverer, er det ingen som stiller spørsmål.

 

* Hvordan er lønna?

Det er god for tiden.

* Hvordan var studiene? Må man sitte hver kveld med oppgaver, eller får man også fritid?

Her er svaret nei. Du trenger ikke å sitte å lese døgnet rundt. Mye fritid her.

 

* Var det vanskelig å få jobb når du var ferdig med skolen?

Enkelt å få jobb. Ingeniører er mangelvare om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...