Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splittet linje i huset, hvordan få signal?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I leiligheten jeg bor har Telenor montert opp telefonuttak. Før spørsmålet kommer forklarer jeg hva det består av:

 

Inngang i huset: En liten (røykpakke str?) boks uten uttak med Telenor logo. Inni er det to loddrette rader med ledninger.

 

Hoveduttak: På et selvfølgelig ubeleilig sted, vanlig telefonuttak, ett stk.

 

Uttak nr 2: I stuen. Samme som over. På vei til uttak nr 2 ligger det en boks som utenfra er identisk med inngangsboksen (Splitter..?). Kan være det går et signal videre til et uttak 3, eller lagt opp til den muligheten, det har jeg ikke sjekket nøyere..

 

Problem: Jeg får kun signal gjennom hoveduttak, ikke uttak nr 2. Jeg ønsker uttak nr 2 som base for trådløs adsl, da hoveduttaket ligger dårlig plassert. Mister signalet til modem hvis jeg flytter adsl modemet fra hoveduttak til uttak nr. 2

 

Hvordan kan jeg endre uttak 2 til å være den som er hoveduttak hvor signalet inn i leiligheten kommer inn?

 

Er det så enkelt fortalt at jeg bare bytter like farger i splitteren som kommer inn i leiligheten fra høyre til venstre kort og visa-versa? Eller vil uttak nr 2 overta som hoveduttak hvis jeg kobler fra hoveduttaket?

 

Ja jeg kan legge opp en skjøteledning med utgangspunkt i hoveduttak og koble den inn i uttak nr 2, men ønsker selvfølgelig å benytte det eksisterende ledningsnettet.

 

Håper noen vet hva jeg kan gjøre. Akkurat for øyeblikket ligger trådløse senderen under puta/senga, ikke en ønskelig løsning..

 

 

EDIT: Jeg har ingen andre ting tilkoblet som fasttelefon/fax etc. Kun modem for bredbånd.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

teoretisk sett skal du altids ta ut signalet fra "hovedutak", dvs. det første uttaket som du har i huset - deretter skal du installere xdsl-splitter og modem.

 

Jeg har prøvd å koble modemet til uttak nr. 2 her i huset uten noe spesiellt hell. Men det du kan gjøre er jo å legge et telefonkabel fra uttak nr. 1 ditt du vil ha adsl modem eller et nettverkskabel fra modemet ditt du vil ha ditt trådløse aksesspunkt.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...