Testing342 Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Kjøpte nettopp en HP Pavilion dv6086eahos Amentio... Som dere ser i annonsen står det at maskinen leveres med 2 GHz prosessor og DVD-brenner med Lightscribe, men da jeg mottok datamaskinen var det bare 1.81 GHz ifølge "Min Datamaskin", pluss at brenneren ikke støttet Lightscribe likevel...Ingen Lightscribe-klistermerker, ingen Lightscribe-merker på brenneren, og ifølge brenneprogrammet har ikke maskinen en DVD-brenner som støtter Lightscribe...Så alt i alt, ingen Lightscribe... Ser MPX selger samme maskinen litt dyrere, og har faktisk akkurat samme annonse, bortsett fra at der står det at CPU'en er på 1.8 GHz, som jo stemmer bedre med virkeligheten enn Amentio's annonse... Noen som har en idé til hva jeg burde gjøre her? Ringe salgsavdelingen deres og venter nå på å bli ringt opp igjen...kan jeg kreve at de skal sette i en brenner med Lightscribe i maskinen? Det med prosessoren antar jeg er en glipp fra deres side...Om det var bevisst eller ikke, vet ikke jeg...Men siden MPX har oppgitt 1.8, og maskinen sier 1.81, antar jeg dette er den prosessoren som SKAL følge med fra produsent...Men kan jeg kreve ny prosessor på 2 GHz siden det står oppgitt i annonsen?
Spirre Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 hvis den hp maskina er oppgitt med 1,8ghz fra hp så er det skrivefeil hos amentio. det med at dvd brenneren ikke støtter lightscribe også kan tyde på at amentio har oppgitt info om feil pc på den du kjøpte. hvis du ville ha 2ghz cpu og denne featuren på dvd brenneren så hadde jeg bytta den.
Stones_ Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 hvis den hp maskina er oppgitt med 1,8ghz fra hp så er det skrivefeil hos amentio. det med at dvd brenneren ikke støtter lightscribe også kan tyde på at amentio har oppgitt info om feil pc på den du kjøpte. hvis du ville ha 2ghz cpu og denne featuren på dvd brenneren så hadde jeg bytta den. 6740403[/snapback] Ja, snakke først med Amentio og klag. Det er deres feil, og du skal få det produktet du har krav på. Lykketil
kehax Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Hei. Som oftest finner du et skriv hos nettbutikkene om at de frasier seg skrivefeil i annonsene. Så i bunn og grunn er det eneste du har krav på er å bruke angreretten (evt utvidet angrerett). Men de fleste er kjempesnill å gir deg det som sto avertert. Bare ring å snakk med dem du.
Testing342 Skrevet 25. august 2006 Forfatter Skrevet 25. august 2006 Ringte inn, og viste seg at det stod feil i annonsen, mtp på prosessoren...Skulle jeg ha med Lightscribe måtte de sende inn til HP og masse stress, det gidder jeg ikke, så endte på 400 kroner i avslag på prisen...Helt greit det igrunn...
TEE Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Ringte inn, og viste seg at det stod feil i annonsen, mtp på prosessoren...Skulle jeg ha med Lightscribe måtte de sende inn til HP og masse stress, det gidder jeg ikke, så endte på 400 kroner i avslag på prisen...Helt greit det igrunn... 6741517[/snapback] Bullshit fra Amentio sin side. Det nytter ikke å "sende maskinen til HP" for å få Lightscribebrenner. Amentio måtte kjøpt en Lightsribebrenner å satt inn for deg, eller betalt InfoCare for jobben. Maskinen skal ikke ha lightscribe, og følgelig vil heller ikke HPs serviceverksted InfoCare sette det inn uten at butikken eller du betaler for det. Men de følte vel at det var enkelt å beskrive det på den måten de gjorde for å spare de pengene.
raysv Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Ringte inn, og viste seg at det stod feil i annonsen, mtp på prosessoren...Skulle jeg ha med Lightscribe måtte de sende inn til HP og masse stress, det gidder jeg ikke, så endte på 400 kroner i avslag på prisen...Helt greit det igrunn... 6741517[/snapback] Bullshit fra Amentio sin side. Det nytter ikke å "sende maskinen til HP" for å få Lightscribebrenner. Amentio måtte kjøpt en Lightsribebrenner å satt inn for deg, eller betalt InfoCare for jobben. Maskinen skal ikke ha lightscribe, og følgelig vil heller ikke HPs serviceverksted InfoCare sette det inn uten at butikken eller du betaler for det. Men de følte vel at det var enkelt å beskrive det på den måten de gjorde for å spare de pengene. 6741985[/snapback] Hmm hvilken bakgrunn har du for å kunne uttale deg om dette? i og med at det står at det skal være lightscribe både hos amentio og mpx tyder det kanskje på at feilspecen kommer fra HP, hvis dette er tilfelle er det HP som skal betale for dette og ikke amentio eller kunden, det er da også HP som skal sette inn dette i maskinen. Dette er det samme som om du benytter deg av garantien på et produkt, da er det HP og ikke amentio som gjør denne jobben (altså skru på maskinen) men Hp eventuelt det service verkstedet som de bruker.
TEE Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 (endret) Hmm hvilken bakgrunn har du for å kunne uttale deg om dette? i og med at det står at det skal være lightscribe både hos amentio og mpx tyder det kanskje på at feilspecen kommer fra HP, hvis dette er tilfelle er det HP som skal betale for dette og ikke amentio eller kunden, det er da også HP som skal sette inn dette i maskinen. Dette er det samme som om du benytter deg av garantien på et produkt, da er det HP og ikke amentio som gjør denne jobben (altså skru på maskinen) men Hp eventuelt det service verkstedet som de bruker. 6742113[/snapback] Jeg har rimelig god oversikt over nye HP-produkter, uten at jeg trenger å gå så mye nærmere inn på det. Ellers kan du ser her. Dersom du ikke har mulighet til å lese PDF-filen fra HPs spesifikasjoner på maskinen, så kan jeg sitere dem. Super Multi DVD-brenner (+/-R +/-RW) med støtte for to lag Lightscribe er ikke nevnt med ett eneste ord, og dette er spesifikasjonene butikkene får på nye modeller også. Butikkene har sannsynligvis vært litt slappe, noe ganske mange av dem er, og postet spesifikasjoner som gjelder for en helt produktfamilie, og ikke for den enkelte modellen. Altså er det ingen garantisak, men en sak mellom kunden og den butikken som gav ham feil opplysninger. Edit: Hvor står det forresten om Lightscribe på Amentio sine sider? Jeg ser bare at den støtter dobbelt-lag og +/- formatene i Amentios spesifikasjoner. Er det endret etter at trådstarter postet? Edit #2: MPX oppgir heller ikke noe om Lightscribe, bare de samme spesifikasjonene som Amentio. Lurer på om kanskje trådstarter har blingset litt eller blandet sammen teknologier her. Endret 25. august 2006 av TEE
Testing342 Skrevet 26. august 2006 Forfatter Skrevet 26. august 2006 Hvor står det forresten om Lightscribe på Amentio sine sider? Jeg ser bare at den støtter dobbelt-lag og +/- formatene i Amentios spesifikasjoner. Er det endret etter at trådstarter postet? Edit #2: MPX oppgir heller ikke noe om Lightscribe, bare de samme spesifikasjonene som Amentio. Lurer på om kanskje trådstarter har blingset litt eller blandet sammen teknologier her. 6743162[/snapback] Ser de har fjernet Lightscribe fra produktbeskrivelsen etter at jeg snakket med dem...Har også endret det med prosessoren ser jeg...Men merkelig at MPX har endret sin også...Mulig Amentio har sagt fra, da de sikkert ikke er keen på at MPX's maskin skal fremstå som et bedre kjøp, om enn bare på papiret...Eller kanskje det bare var for å være grei? Jeje...
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 MPX og amention benytter samme grossist - itegra (som eier mpx). Forøvrig er spesifikasjonsfeil som er ganske grove noe en butikk ikke kan ta forbehold mot - "sorry, det der var en trykkfeil, og du må leve med tregere prosessor enn det du betalte for" - går ikke. Du har krav på retting av feil, prisavslag eller heving av kjøp. Prisavslag enes dere om (litt lavt etter min mening, jeg hadde krevd 1000,-), og dermed er saken løst.
Stigma Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 (endret) Hei. Som oftest finner du et skriv hos nettbutikkene om at de frasier seg skrivefeil i annonsene. Så i bunn og grunn er det eneste du har krav på er å bruke angreretten (evt utvidet angrerett). Men de fleste er kjempesnill å gir deg det som sto avertert. Bare ring å snakk med dem du. 6740737[/snapback] Ja, du har utvidet angrerett pga. feilinformasjon, så du kan velge å oppheve kjøpet. Men snakker du med butikken, så kan det jo være de velger å kompensere deg på en grei måte i stedenfor. Du har rett på enten "reparasjon", prisavslag eller oppheving av kjøpet pga. feilinformasjonen. For å klaregjøre: Du har ikke nodvendigvis krav på å få det som sto i annonsen. De fleste butikker oppgir at de reserverer seg mot skrivefeil. -Stigma Endret 26. august 2006 av Stigma
qwert Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 For å klaregjøre: Du har ikke nodvendigvis krav på å få det som sto i annonsen. De fleste butikker oppgir at de reserverer seg mot skrivefeil.Dette er feil. Reservasjoner mot skrivefeil er ikke verdt strømen brukt til å vise dem på PC-skjermen en gang (med mindre 'feilskriften' beviselig er tredjepersons feil og utenfor butikkens kontroll). Forøvrig er avtalen bindende med mindre "til hvem erklæringen [ordrebekrefelse, for eksempel] er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse". Ref. Avtaleloven §32.
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Som qwert sier så er det ikke tillatt å ta forbehold mot trykkfeil og slikt - kun ved så grove trykkfeil at man som kunde burde innse at her er det noe som ikke henger på greip. Forbrukerkjøpsloven fastslår at dersom du kjøper en vare spesifisert til å ha 2.0 GHz prosessor, så har du krav på avhjelp - altså oppgradering til slik prosessor. Om dette ikke er mulig har du krav på prisavslag - eller dersom "mangelen" er vesentlig har du krav på å heve kjøpet.
Stigma Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Som qwert sier så er det ikke tillatt å ta forbehold mot trykkfeil og slikt - kun ved så grove trykkfeil at man som kunde burde innse at her er det noe som ikke henger på greip. Forbrukerkjøpsloven fastslår at dersom du kjøper en vare spesifisert til å ha 2.0 GHz prosessor, så har du krav på avhjelp - altså oppgradering til slik prosessor. Om dette ikke er mulig har du krav på prisavslag - eller dersom "mangelen" er vesentlig har du krav på å heve kjøpet. 6745896[/snapback] Ja, og det er jo akkurat poenget. Du har krav på avhjelp ELLER pengene tilbake. Om elkjøp har ved en feil skrevet at prosessoren er på 3Ghz, men den egentlig er på 2Ghz, så kan du ikke si "nei, jeg vil ikke ha pengene tilbake eller avslag i prisen, jeg krever at dere gir meg en gratis 3Ghz CPU". Nå er jeg ikke en lovekspert, det skal jeg fritt innrømme, men jeg kan ihverfall garantere deg at du aldri i livet hade kommet noe vei med et krav som beskrevet over i den virkelige verden. -Stigma
TEE Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 I denne saken er det jo også sånn at dersom Amentio hadde sørget for en lighscribebrenner, så hadde ikke HP hatt noe garanti-/reklamasjonssansvar på denne, noe som igjen hadde gjort det vanskeligere for kunden. Særlig siden mange webshops liker å si "nei, det må du kontakte HP for" så fort kunden ønsker å melde en feil.
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Som qwert sier så er det ikke tillatt å ta forbehold mot trykkfeil og slikt - kun ved så grove trykkfeil at man som kunde burde innse at her er det noe som ikke henger på greip. Forbrukerkjøpsloven fastslår at dersom du kjøper en vare spesifisert til å ha 2.0 GHz prosessor, så har du krav på avhjelp - altså oppgradering til slik prosessor. Om dette ikke er mulig har du krav på prisavslag - eller dersom "mangelen" er vesentlig har du krav på å heve kjøpet. 6745896[/snapback] Ja, og det er jo akkurat poenget. Du har krav på avhjelp ELLER pengene tilbake. Om elkjøp har ved en feil skrevet at prosessoren er på 3Ghz, men den egentlig er på 2Ghz, så kan du ikke si "nei, jeg vil ikke ha pengene tilbake eller avslag i prisen, jeg krever at dere gir meg en gratis 3Ghz CPU". Nå er jeg ikke en lovekspert, det skal jeg fritt innrømme, men jeg kan ihverfall garantere deg at du aldri i livet hade kommet noe vei med et krav som beskrevet over i den virkelige verden. -Stigma 6745957[/snapback] Det er riktig - og om det er dette du mener så misforsto jeg ditt forrige innlegg . Kunden kan IKKE kreve å få xxx - han kan derimot kreve å få et prisavslag eller heving av kjøp - dvs pengene igjen. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Merk "umulig eller medfører urimelige kostnader". Der har man delen av loven som sier at om noe er umulig for selger - så må man enes om et prisavslag eller heving istedet .
kehax Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Forøvrig er avtalen bindende med mindre "til hvem erklæringen [ordrebekrefelse, for eksempel] er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse". Ref. Avtaleloven §32. Jeg tror ikke avtaleloven har noe i denne tvisten å gjøre i det hele tatt. Dette er et forbrukerkjøp så vidt jeg vet og forbrukerkjøpsloven er ufravikelig Jf Forbrukerkjøpsloven §3. Om han velger å bruke angrerett er en annen sak...
Hans Erling Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Jeg ser ikke hva slags feil HP har gjort her. Alle butikkene har tilgang på samme spesifikasjoner direkte fra HP. Om de slurver med hva som står i annonsene sine er det butikkens feil ikke HP. Derfor skal eventuelle krav rettes mot butikken pc'en er kjøpt i og ikke direkte til HP.
Medisinmannen Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Ring forbrukerkontoret. Snakk med de. Vis de sier at du har rett, som du har, sier du til de du kjøpte pcen med at du har vært i kontakt med forbrukerkontoret. Det skremmer vannet av noen bedrifter (som netshop ). Uansett hva du gjør, lykke til!
qwert Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Jeg tror ikke avtaleloven har noe i denne tvisten å gjøre i det hele tatt.Det har du rett i. Min kommentar var rettet mot Stigmas utsagn om at "butikker oppgir at de reserverer seg mot skrivefeil" og dette er det Avtalelovens §32 som regulerer. Følgelig skal "[t]ingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen" etter Forbrukerkjøpsloven §15 uansett hvor mye butikken måtte påstå at det var en feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå