Gå til innhold

Avfotografering av dias - noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Har et prosjekt på gang som går på å digitalisere lysbildene mine. MEd en scanner vil dette bli en enorm jobb (ett og ett bilde, og save as...).

 

Er det noen som har erfaringer med å avfotografere bilder som blir projisert på et lerret? Er close-up bedre enn stor avstand etc... Hvordan blir kvaliteten sammenlignet med scanning?

 

Noen som har eksempler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. :p

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. :p

6739560[/snapback]

 

Hm... Kanskje en ide ja. Har du bildeeksempler jeg kunn ha tittet på?

 

Noen som vet om jeg finner noe info om dette på nettet? Google var ikke helt min venn her, fant ikke helt frem.

Lenke til kommentar

Kvaliteten kan bli god, men det krever optimale forhold. Du må antakelig ha nytt objektiv, ny diasfremviser og nytt lerrett, alternativt en egen adapter. Bildet må tas på den avstanden der objektivet gir minst fortegning.

 

En god diasskanner vi gi betydelig bedre kvalitert, hvis kvaliteten er viktig så må du bruke noe tilsvarende Nikon LS-50.

Lenke til kommentar

Jeg har LS50ED , og ja det tar lang tid å scanne dias. LS50ED har ikke mulighet for batch. LS5000 er dyr, og diasmateren er svindyr. Tenker nok det går raskere å scanne på f.eks en epson 4990, eller de nye epson V700 foto eller V750. Resultatet blir ikke filmscanner kvalitet, men sikkert bra nok. Epson V700/V750 skal visstnok være tett opp til kvaliteten av en filmscanner. Hvorfor akkurat flatbedscanner? en flatbedscanner kan du montere mange dias og scanne i batch..

 

Å fotografere lærett vil ikke det gi kontrastproblemer? Jeg bare lurer...

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. :p

6739560[/snapback]

Dette er interessant. Får vi se resultatet ? :)

Lenke til kommentar

Har ikke noen av dem tilgjengelig for øyeblikket, bortsett fra de første første "proof of concept" bildene, som mildt sagt ser jævlige ut. Kanskje mest fordi diaset var støvete og fælt etter mindre heldig behandling... :-/

 

Så vidt jeg husker ble diaset plassert i enden av en fyrstikkeske, og internblitsen ble reflektert fra et A4-ark, mens et blad ble holdt over for å skygge mellom blitsen og diaset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du mange, så kan det lønne seg (ikke økonomisk, kanskje) å levere de til en fotograf som har automatiserte systemer for en slik jobb.

Kom jo nettopp en artikkel på Akam om at JapanPhoto skal starte med dette, 199kr for 100 dias... Det er jo en absolutt overkommelig pris. Kvaliteten skal ikke være fantastisk, men tilstrekkelig til å skrive ut i 10x15 og vise på projektor :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...