Gå til innhold

Mac- vs. Windows-laptop


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Tenkte like greit jeg kunne spørre om dette her ettersom jeg antakelig ikke kommer over steder som er mer kyndige og som stiller seg mer nøytralt. Tanken var i utgangspunktet å spørre på mac1.no, men der er det vel egentlig knapt nøytralitet å finne i et emne med en slik tittel som dette.

 

Greit. Planen er å handle inn en ny bærbar datamaskin. Denne skal i all hovedsak brukes til DVD-filmavspilling, musikkavspilling, skriving, litt diverse arbeid, samt helst støtte spill som WoW, nyere FIFA (opp til 2005-2006) osv. Der legger jeg listen for hvor hard gaming maskinen skal utsettes for. Med andre ord ikke noe Oblivion, NHL2010 osv.

 

Skjermstørrelsen gir jeg kort sagt beng i, ettersom jeg antakelig kommer til å venne meg til maskinen som den er med tiden, og med tanke på at begge laptopene jeg lister opp her har widescreen er ting greit på skjermfronten.

 

Først gikk tankene om å handle inn denne maskinen fra MPX.no til en pris som er overkommelig, 10 345kr. Senere på dagen kom jeg til å tenke på hvor moro det hadde vært å forsøke en Mac for en gangs skyld, jeg har lenge ønsket å prøve en og gikk derfor innom Apple Store i Oslo for å ta en kikk på hvordan maskinene ser ut og funker og naturligvis var det, for min del med mitt budsjett, en vanlig Macbook som falt som mest sannsynlige alternativ til MPX-maskinen. På denne siden kan folk som ikke er så drevne se på Macbookene. Den som utmerker seg mest for mitt bruk av de tre, er selvsagt den i midten. For å spare dere for mye slit og styr lister jeg opp spesifikasjonene her, med mine endringer i parentes for å vise hvilke konfigurasjoner jeg ville tilført.

 

13,3-tommers widescreenskjerm med oppløsning på 1280 x 800 bildepunkter, Intel Core Duo-prosessor på 2,0 GHz, 512 MB hukommelse (Oppgraderes til 2x512MB SODIMMs), 60 GB 5400-rpm Serial ATA-harddisk (Oppgraderes til 80Gb 5400-rpm Serial ATA), SuperDrive-stasjon (DVD±RW, CD-RW), AirPort Extreme for trådløs nettverkstilkobling (802.11b/g), Bluetooth 2.0+EDR, Gigabit Ethernet, USB 2.0, FireWire og optisk digital og analog lyd inn/ut, til en totalpris av 12 210kr. Det jeg har merket meg med denne maskinen er at grafikkontrolleren, en Intel GMA950 på 64Mb delt minne, kan bli noe i minste laget og at Apples Macbook-maskiner ikke leveres med andre løsninger, med mindre jeg beveger meg inn på Pro-området, noe budsjettet heller sterkt vekk fra.

 

Så, da er mitt spørsmål til kyndige, interesserte og andre hva jeg bør velge av de to til mitt formål og de bruksområdene jeg har listet opp. Jeg ser ikke på andre alternativer enn de to nevnte, og håper på konstruktive svar som kan hjelpe meg med å trekke en konklusjon jeg ikke vil angre på de tre - fem årene maskinen skal være i bruk.

 

Takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, da er mitt spørsmål til kyndige, interesserte og andre hva jeg bør velge av de to til mitt formål og de bruksområdene jeg har listet opp. Jeg ser ikke på andre alternativer enn de to nevnte, og håper på konstruktive svar som kan hjelpe meg med å trekke en konklusjon jeg ikke vil angre på de tre - fem årene maskinen skal være i bruk.

 

Det eneste som bør tilsi at du bør kjøpe Win/PC er hvis du blant annet skal bruke den til spill. Mac er jo som kjent ikke førstevalget for gamere.

Alt det andre du nevnte klarer begge maskiner lett. Jeg for min del synes Mac er for spesielt, og det finnes ikke konkurranse på hardware-fronten hvis du skal ha Mac...

Endret av Giraf
Lenke til kommentar
Så, da er mitt spørsmål til kyndige, interesserte og andre hva jeg bør velge av de to til mitt formål og de bruksområdene jeg har listet opp. Jeg ser ikke på andre alternativer enn de to nevnte, og håper på konstruktive svar som kan hjelpe meg med å trekke en konklusjon jeg ikke vil angre på de tre - fem årene maskinen skal være i bruk.

 

Det eneste som bør tilsi at du bør kjøpe Win/PC er hvis du blant annet skal bruke den til spill. Mac er jo som kjent ikke førstevalget for gamere.

Alt det andre du nevnte klarer begge maskiner lett. Jeg for min del synes Mac er for spesielt, og det finnes ikke konkurranse på hardware-fronten hvis du skal ha Mac...

6734691[/snapback]

 

Snakker om at det ikke er konkurranse på hardware fronten?

Etter mac gikk over til intel prosessorer konkurrerer mac på lik linje med alle andre. Delene de bruker er jo produsert for markedet og brukt av mange andre såvell som mac - det du betaler for når du kjøper en mac er utføring, design, smarte løsninger og OS X (bygger på unix) + en datamaskin.

 

Idag kan du installere Windows, linux og andre typer unix på macbookene. Personlig ville jeg garantert kjøpt macbook hvis jeg skulle kjøpe meg ny bærbar, etter mac la over til intel og begynte å bruke litt bedre hardware har faktisk pris/ytelse også blitt konkurransedyktig. (spes med tanke på at de har litt spillerom pga utførelsen er i en klasse for seg selv)

 

Ps: hvis du i hovedsak skal spille får du veldig mye mer for pengene om du kjøper stasjonær. Bør veie behovet for bærbar nøye

Lenke til kommentar

Vis du kommer til å bruke pc'en mest til skriving av dokumenter og se film og lignende ting ville jeg kjøpt en mac. Vis du skal spille masse ville jeg heller gått for en pc og ikke en mac, men skal du bare spille litt av og til ville jeg kjøpt en mac. Du får egentlig mye mer for pengene med en mac enn en pc. Du får et nydelig design, du får osx som etter min menig er mye bedre enn windows (vis du vil kan du laste ned bootcamp så du kan installere windows. Alt i alt ville jeg nok gått for en mac, er du student får du 5% rabatt i tillegg.

Lenke til kommentar
Vis du kommer til å bruke pc'en mest til skriving av dokumenter og se film og lignende ting ville jeg kjøpt en mac. Vis du skal spille masse ville jeg heller gått for en pc og ikke en mac, men skal du bare spille litt av og til ville jeg kjøpt en mac. Du får egentlig mye mer for pengene med en mac enn en pc. Du får et nydelig design, du får osx som etter min menig er mye bedre enn windows (vis du vil kan du laste ned bootcamp så du kan installere windows. Alt i alt ville jeg nok gått for en mac, er du student får du 5% rabatt i tillegg.

6734919[/snapback]

 

 

Hehe, den var bra. Mye mer for pengene når du kjøper mac? :roll:

Det finnes meeeeeeeget delte meninger om mac'ene er noe nydelig design. Ikke alle synes nemlig det. Dessuten er det veldig mange som ikke gidder å betale noen 1000 ekstra for design.

OSX vs Windows er jo også en smaksak. Du kan dessuten installere andre OS på begge maskinene (enn OSX og Windows). Eneste "fordelen" med mac er vel at du kan installere Win på de, men ikke omvendt (osx på pc). Ihvertfall ikke på noen lett, lovlig måte (såvidt jeg vet).

 

Om dette er verdt de ekstra pengene, blir opp til hvert enkelt å bedømme.

 

Uansett, til trådstarterens forbruk, så vil jeg personlig anbefale en vanlig PC. Slik at du får spillt de små spillene dine, og gjort alt det andre også, uten større problemer.

Lenke til kommentar
Vis du kommer til å bruke pc'en mest til skriving av dokumenter og se film og lignende ting ville jeg kjøpt en mac. Vis du skal spille masse ville jeg heller gått for en pc og ikke en mac, men skal du bare spille litt av og til ville jeg kjøpt en mac. Du får egentlig mye mer for pengene med en mac enn en pc. Du får et nydelig design, du får osx som etter min menig er mye bedre enn windows (vis du vil kan du laste ned bootcamp så du kan installere windows. Alt i alt ville jeg nok gått for en mac, er du student får du 5% rabatt i tillegg.

6734919[/snapback]

 

 

Hehe, den var bra. Mye mer for pengene når du kjøper mac? :roll:

Det finnes meeeeeeeget delte meninger om mac'ene er noe nydelig design. Ikke alle synes nemlig det. Dessuten er det veldig mange som ikke gidder å betale noen 1000 ekstra for design.

OSX vs Windows er jo også en smaksak. Du kan dessuten installere andre OS på begge maskinene (enn OSX og Windows). Eneste "fordelen" med mac er vel at du kan installere Win på de, men ikke omvendt (osx på pc). Ihvertfall ikke på noen lett, lovlig måte (såvidt jeg vet).

 

Om dette er verdt de ekstra pengene, blir opp til hvert enkelt å bedømme.

 

Uansett, til trådstarterens forbruk, så vil jeg personlig anbefale en vanlig PC. Slik at du får spillt de små spillene dine, og gjort alt det andre også, uten større problemer.

6735012[/snapback]

 

Det er en smakssak det er det, men som jeg skrev ville Jeg gått for en mac. Men det er nå meg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...