Gå til innhold

Ny maskin til tung grafikkbruk


Anbefalte innlegg

Mine foreldre har valgt å se i nåde på meg. Jeg får ikke med meg det kolossale skaberakket av en PC til England, så den blir satt igjen hos en eller annen heldig datapasser. Eller et lager, alt ettersom. Dermed får jeg påspandert ny PC, og jeg er litt usikker på hva som lønner seg i disse dager. Har tittet litt på hva Dell har å by på av laptoper, og er generelt litt underveldet. De har specs på alle de gale stedene og rådyr RAM. Jeg har nemlig alvorlige planer om å gå for 2GB RAM i denne omgang, siden det jeg primært bruker maskinen til er Photoshop og annen bildebehandling, som jo sluker RAM som popkorn.

 

Dermed har jeg tittet på en Mac. Jeg har litt lyst på en 20" iMac med 2.16GHz Intel Core Duo, 2GB RAM, en ATi x1600 og jaddajaddajadda. Den kommer på omtrent 16000kr slik jeg liker den. Det store spørsmålet er egentlig om det er noen som har erfaring med tung bildebehandling (Photoshop, jobbing med filer over 500MB; Illustrator-filer med rå vektordata over 50MB), 3DS Max 7 (modellering og rendring), gjerne multitasket, på en nyere Intel-basrt Mac? Isåfall, kan noen fortelle meg litt om hvordan dette har fungert? Jeg er en rimelig hardt erfaren PC-bruker, men aner ikke hvordan ytelsen på Mac har vært den siste tiden.

 

Kan noen fortelle noen skjønne kjærleiksfortellinger om sin flunka nye iMac i møte med tunge grafikkapplikasjoner? Eventuelt en 13" MacBook med samme prosessorspesifikasjoner og samme mengde RAM (om enn med treigere harddisk; ikke så kritisk når man har så mye RAM. Det skal litt til før 2GB RAM begynner å swappe), som jeg også har tittet på, men er litt usikker på om jeg egentlig har så himla mye bruk for. Jeg føler meg ikke akkurat naken uten en laptop. Foreløpig.

 

Kanskje jeg bare skal gå for en forholdsvis heit Intel-basert PC istedet, og håpe at Vista klarer å bruke de nye prosessorene til Intel på en noenlunde fornuftig måte. Det er litt av cluet med Mac i dette tilfellet ... jeg har ikke spilt PC-spill aktivt siden cirka 2004, og jeg har ikke akkurat savnet horden med generiske FPS-er, RTS-er og tyske Elite-kloner som har dominert akkurat det markedet de siste par årene. Dermed trenger jeg ikke en PC for spill. Jeg trenger den til å yte ekstremt bra i grafikkapplikasjoner, og begrenset erfaring tilsier at iallfall Photoshop er et olja lyn på OSX. Det er greit nok på Windows også, men det er et eller annet snedig med OSX ... kanskje det har bedre minneforvaltning. Fåglarna veit.

 

Rasket sammen en PC på Komplett for referanse. Det ble ikke fullt så billig som jeg hadde trodd, og sett bort fra skjermkortet, er mye av dette et absolutt fuckings minimum. Dette inkluderer *ikke* brennere, som jeg da må raske med meg fra den gamle PC-en min, sammen med en hel haug harddisker som jeg ikke tør tenke på hva vil koste i disse ulvetider. Tar med meg musa mi også, jeg. Vi har blitt gode venner.

 

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

Creative SB Audigy 4 PCI

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3

Eizo 20,1" LCD FlexScan S2000K TCO-03 Black, 1600x1200, 8ms

Chieftec Dragon Big Tower Sort

 

Total: ~16 000kr

 

Ingen rimelig affære. Den hadde vært fin, da. Liker den Raptoren. Liker også at jeg kan overklokke den langt inn i neste uke ... hm-hm-hm. Dette blir vanskeligere enn jeg hadde trodd. Hjelp? Er jeg en kommende Mac-bruker, eller er PC-en til samme pris så jævlig mye 1337-ere at jeg må være en tulling av episke dimensjoner for å engang *vurdere* en av Apples vanhellige trendmaskiner?

 

Ah, og er det noen som har lyst på en pent brukt (om enn skitten og litt stygg) 21" Sun-skjerm? Basert på et eller annet funky Sony Trinitron-bilderør. Støtter opptil 2048x1536@65Hz, mens jeg stort sett har brukt den i 1600x1200@85Hz. Den veier omtrent 45kg. God og drasse med seg, altså. Skal vi si prisantydningen er 700kr?

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde heller bestillt en t60p fra usa. http://www.pc.ibm.com/us/notebooks/thinkpa...ries/index.html

Husk på å gange priser med 6 for å få kroner.

6715254[/snapback]

Det er ikke en dum idé, nei. Lenovo/IBM har jo skaffet seg et rykte for å være særlig hardføre.

 

 

Men dersom du allikevel skulle kjøpe stasjonær, ville det ikke være dumt å kjøpe "Chieftec Dragon Big Tower Sort" når grunnen til at du ikke får med deg pcen var nettopp at den er altfor stor? Hadde det ikke vært mye mer praktisk med en SFF-pc, som f.eks. Shuttle SB81P, og heller bitt i det sure eplet og klart deg med en ekstra stor harddisk?

 

edit: nei, den snertne saken har jo plass til 2 hdd+floppy/3hdd. (3 stk 3,5"-slots).

 

Jeg satte opp en liste her, uten skjerm, og det havnet på ca 12000 billigst fra DigiHome.no. Kabinettet har plass til en ekstra harddisk når du har bruk for mer enn de 74GB Raptoren kan tilby, og den har også en PCI-slot til lydkortet. Den har kort sagt alt du trenger, i tillegg til å være så liten og hendig at du får den med deg til England og tilbake igjen.

 

Jeg merker meg at du trolig sparer en høvding (medregnet frakt) og vel så det på å bestille barebonen + lydkortet fra Pixmania.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Jeg hadde heller bestillt en t60p fra usa. http://www.pc.ibm.com/us/notebooks/thinkpa...ries/index.html

Husk på å gange priser med 6 for å få kroner.

6715254[/snapback]

Bør nok gange med 6,3 til 6,4, legge til 25 % mva og beregne 500 kr i frakt.

 

Ut fra hva trådstarter skal bruke maskina til tror jeg at han ønsker noe som er fraktbart (ikke nødvendigvis bærbart). Videre at å ha en viss størrelse på skjerm er em forutsetning.

 

Tror nok iMacen vil yte brukbart. Er tross alt utstyr som er mye valgt i grafisk bransje. Mac yter som PC-er med samme specs.

 

På bærbarfronten (heller slepbart) kan kanskje Acer Aspire 9804 være et alternativ. 20'' skjerm, 2GB minne, HD i Raid ++. Finnes et rimeligere alternativt med samme skjerm, men litt lavere spesifisert.

 

Et annet alternativ er å få bygd en PC med barebone eller MicroATX kabinett. Barenone har noen begrensninger i forhold til mulige CPU valg. Blant annet er utvalget lite for AM2 sokkel og Core 2 Duo klare HK (det siste mangler helt). På MicroATX kan man få til de fleste plattformer.

 

Forslaget ditt til litt heit PC kan endres på tre punkter, og så har du en liten kasse i stedt for stort tårn.

 

Apevia X-Qpack kabinett

ASUS P5B-VM G965 HK mATX

Drop Raptoren, ytelsesforskjellen er for liten til å forsvare prisen. Og du får omtrent 500 GB plass til samme prisen, eller 320 GB + DVD-brenner.

 

Edit: Lagt til litt og slettet litt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg satte opp en liste her, uten skjerm, og det havnet på ca 12000 billigst fra DigiHome.no. Kabinettet har plass til en ekstra harddisk når du har bruk for mer enn de 74GB Raptoren kan tilby, og den har også en PCI-slot til lydkortet. Den har kort sagt alt du trenger, i tillegg til å være så liten og hendig at du får den med deg til England og tilbake igjen.

6715339[/snapback]

 

HK i barebonen er ikke klargjort for Core 2 Duo. Finnes faktisk ingen barebone med HK som er klargjort for Core 2 Duo.

Lenke til kommentar
For hardt grafikk bruk (ikke spill, men ved bruk av f.eks photoshop) er nok quadro eller firgel skjermkort best (nvidia og ati)

Hp leverer slik på jobb til rundt 16000kr og de yter sterkt på alle sider!

6715542[/snapback]

Kan ikke se at slike kort leverer bedre 2D opplevelse i slike lave oppløsninger som vi snakker om her. I 3DStudioMax (OpenGL/Direct3D) kan jeg se fordelen, men ikke i 2D - desverre.

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar

Jeg satte opp en liste her, uten skjerm, og det havnet på ca 12000 billigst fra DigiHome.no. Kabinettet har plass til en ekstra harddisk når du har bruk for mer enn de 74GB Raptoren kan tilby, og den har også en PCI-slot til lydkortet. Den har kort sagt alt du trenger, i tillegg til å være så liten og hendig at du får den med deg til England og tilbake igjen.

6715339[/snapback]

 

HK i barebonen er ikke klargjort for Core 2 Duo. Finnes faktisk ingen barebone med HK som er klargjort for Core 2 Duo.

6715406[/snapback]

Argh, det stemmer ja. Jeg leste det et eller annet sted, men det har visst gått i glemmeboken. Regner med det har med brikkesettet å gjøre, noen som aner noe om utviklingen der og om/når det vil komme barebones med brikkesett som passer Core 2 Duo?

Lenke til kommentar

Mange takk! Har sett litt mer rundt meg nå, og oppdager at de nye Core Duo 2-Mac-ene ikke dukker opp før til neste år. Ergo er vel Mac mer eller mindre out of the question. Blir vel atter en ny PC på meg, da. Fortrinnsvis en Core Duo 2-basert liten røver.

 

Kjøper hele stasen i England, så at jeg har satt opp "store" ting som er vanskelige å få med seg, er bare for å få prisen til å bli realistisk. Jeg handler ikke en PC før jeg drar når poenget med å kjøpe meg et nytt skaberakk er at jeg ikke får det med meg på flyet. :p

 

Det er vel også billigere for datautstyr i England. Mac-ene jeg tittet på kostet iallfall bortimot tusenlappen mindre på britisk jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...