Gå til innhold

Panasonic PV-GS500 vs Sony DCR-HC96?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en annen tråd i samme forum om valgets video-kvaler og fikk mange gode råd.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=612734

Men sliter fremdeles med å velge rett video kamera, men er nå kommet så langt at valget står imellom 2 kamera. Derfor en ny tråd kun om disse.

Jeg har nå sortert, vurdert, veiet og sitter igjen med disse 2 kameraene, og vet ikke helt hvilke jeg skal velge? :o(

 

Valget står imellom:

Sony DCR HC96 som jeg finner til 5736kr., eller

Panasonic NV/PV-GS500 som jeg finner til 8449kr.

Panasonic kamera koster 2713kr mer enn Sony og nå lurer jeg på hva jeg får mer av i kvalitet og muligheter Panasonic enn i Sony video kamera??

 

Jeg bor i en relativt liten by på Sør-Vestlandet hvor de som selger video kamera har begrensede utvalg og ingen av de kameraene som jeg ønsker å vurdere.

Det er jo alltid kjekt å kunne holde de i hånden og vurdere for og i mot! Men siden jeg ikke har den muligheten, håpet jeg at noen av dere har noen erfaringer eller referansepunkter med hensyn til hvilke av disse kameraene som gir mest både kvalitet og muligheter for pengene??

 

Jeg har forsøkt å sette opp litt pluss og minus for hvert av kamera ut i fra hva jeg kan lese av testene/review som ble gjort av www.camcorderinfo.com:

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...rder-Review.htm

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...rder-Review.htm

 

Video Performance

PV-GS500 8.6

Sony DCR-HC96 7.85

 

Video Resolution

PV-GS500 17.8

Sony DCR-HC96 17.7

 

Still Resolution

Panasonic PV-GS500 6.2

Sony DCR-HC96 10.5

 

Still Performance

Panasonic PV-GS500 6.6

Sony DCR-HC96 7.0

 

Low Light Performance

Panasonic PV-GS500 6.75

Sony DCR-HC96 6.75

 

Totale vekttall

Panasonic PV-GS500 246.69

Sony DCR-HC96 225.67

 

Etter dette sitter jeg igjen med et inntrykk av at skjønt Panasonic totalt sett scorer mest (20poeng), så ligger de ikke så langt unna hverandre rent ”video-messig”. Det at Sony scorer mest på still bilder, har i grunnen ingen betydning for meg, da jeg bruker rene ”foto” kamera for den oppgaven.

 

Da sitter iallfall jeg, tilbake med disse 2 videokamera som tilsynelatende ikke er så langt fra hverandre ut i fra ”mitt-bruk-av-video” behov (slik som familie og tur videoer), men som har en pris forskjell på 2700kr!!

 

Er det noen som har noen andre vurderinger eller erfaringer med disse 2 video kameraene??

 

Mvh.,

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Panasonic NV-GS500 og er veldig fornøyd med det.

Fine bilder, enkle menyer, godt kamera...

 

Om du ønsker se et eksempelklipp fra NV-GS500 så kan du gjøre det her.

Panasonic NV-GS500 testklipp (Dette var bare en testvideo for steadycam)...

 

Du har jo også manuelt fokushjul på gs500 som ikke er veldig kraftige saker, men det kan innimellom være kjekt.

(Klippet er fargekorrigert så det er ikke helt de fargene som er på råmaterialet)

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar

Jeg har Sony HC96. Må si meg meget godt fornøyd med dette! Å betale 2-3 tusen mer for et annet kamera som du ikke merker en vesentlig forskjell med er bare tullete. 3CCD gir en tanke bedre farger, men det blir bare med tanken også.. fordi HC96 har en stor linse som fanger mye lys. Du får gjenngitt fargene slik de skal være. En annen ting er at HC96 har utmerket videokvalitet. Jeg ble iallefall positivt overrasket.

 

Jeg bruker HC96 privat, på videooppdrag så bruker jeg Sony sitt VX2100. Dette har 3CCD. Like fornøyd med begge!

 

Med de tusen-lappene du sparer med å kjøpe HC96 kan du i tillegg kjøpe et enkelt stativ, bæreveske, og ikke glem ekstra mic (gir bedre lydopptak, merkbart!), og annet utstyr du evnt. måtte trenge :D

Lenke til kommentar

Jeg mener gs500 er ett bedre kamera, av flere årsaker selv om hc96 ikke er dårlig. hc96 bør vel heller sammenliknes med gs300 prismessig?

 

hc96 har 1/3"ccd kontra 1/4.7"ccd som i teorien skal gi litt bedre bilder i dårlig lys.

 

Ellers vil jeg påstå at gs500 er blant det bedre du kan kjøpe under 15-20laken. Du har mere manuell kontroll og en fokusring som er verdt sin vekt i platina.

I tillegg har den optisk bildestabilisator og iflg. prisguide.no har ikke hc96e mic ingang i form av mini jack!

 

Gs500+Røde Videomic, ja det koster litt ekstra, men er en utrolig bra kombo. Bruker selv gs500 som nr2 kamera/backup til mitt hovedkamera dvc30(lillebroren til dvx100)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...