Whalecore Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Har spillt Neverwinter Nights siden det kom ut, og spiller det enda, men har egentlig aldri skjønt roll-systemet. Tenkte det kunne være greit å finne ut av det før NwN2 kom ut. Hva vil det si at et våpen har foreksempel 1d6 damage? Og i tillegg har de fleste våpen noe critical hit greier som jeg ikke skjønner helt. En spell som eksempel: Melf's Acid Arrow. "Deals 2d4 acid damage to a target with a magical arrow of acid. The arrow does an additional 2d4 damage every 6 seconds for every 3 caster levels." Jeg forstår at den gjør damage over tid, og at den blir bedre hver tredje level. Men hva betyr 2d4? Er 2d4 bedre enn 2d6? Mange spørsmål her, men blir kanskje enklere for dere å forklare hvis jeg spør litt. Noen som vet om en side eller noe der alt står lett forklart? Regner med det er flere enn meg som lurer på dette.
Blib Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 (endret) d = die = terning. 1d4 = 1 terning med 4 sider. (1-4 skade) 2d4 = 2 terninger med 4 sider. (2-8 skade) 1d6 er terningen vi vanligvis bruker. En terning med seks sider. 1d20 er den vanligste terningen i D&D, den har altså 20 sider (20 tall) Den brukes f. eks til å angripe. Edit: En Critical Hit betyr 2x skade (Noen våpen kan også ha 3x eller 4x, men dobbel er vanligst). Når du får en critical hit triller du en ny terning av samme slaget og legger sammen skaden. I tillegg dobler du eventuell skadebonus som +1 fra våpen. I D&D som er rundebasert varer forresten 1 runde i 6 sekunder. Endret 16. august 2006 av Blib
Tøffe-Tetra Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 1d6 = en terning med 6 sider. 2d6 = 2 terninger med 6 sider 1d4 = en terning med 4 sider. Greia er at terningene blir slått, og så mye man får er hvor mye damage man gir. Skjønner?
eught Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Nå kan jeg bare svare ut fra den erfaringen jeg har med terningkasting fra WH40k (tabletop). D6=en vanlig terning med tall fra 1-6. D3=terning med 1-3 (vi brukte terninger med 1-6, men 1-2 var 1, 3-4 var 2 og 5-6 var 3). Er det for eksempel 2D4 damage vil jeg da (i D&D-sammenheng) anta at det trilles to terninger og resultatene legges sammen, og skaden er utregnet.
Whalecore Skrevet 16. august 2006 Forfatter Skrevet 16. august 2006 Ah. takker for raske svar. Så det er sånn at høyest mulig tall gjør mest skade. Forstår litt mer nå. Nå får jeg bare spille litt for å få det inn. En liten ting: 1D20, er ikke det veldig random?
Blib Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 (endret) Jo, og er også blant hovedgrunnene til at jeg er misfornøyd med deler av D&D. Hvis du bryter håndbak kan f. eks en halfling vinne over en drage. Men d20 fungerer nokså bra til tider også da. Du må huske på at på lvl20 har du kanskje +50 to hit slik at du alltid får mellom 51 og 70. I de første levlene er det en del vanskeligere Edit: Du har også 1d100. Det er dog to d10-terninger hvor den ene er tiere og den andre er enere. Brukes meget sjelden, men siden den er i bruk når du blør til døde er den også blant de viktigste Endret 16. august 2006 av Blib
Whalecore Skrevet 16. august 2006 Forfatter Skrevet 16. august 2006 Ah - takker Blib. En liten ting til: Når jeg velger klasse står det Hit die: d8 (Cleric) Hva betyr det? Er det at jeg da vil bruke en d8 terning når jeg slår?
Blib Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Hit Die avgjør hvor mye ekstra Hit Points du får ved levelup. Du triller nemlig terning og kan ende opp med alt fra 1 til maks på terningen din (+ Constitution bonus). Barbarer topper lista med d12 (Som for øverig nesten aldri er i bruk ellers i spillet )
andir Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Heldigvis skal NWN 2 gi spilleren max hit points ved level up, slik at man slipper å gå igjennom level-up skjermen gang på gang for å få maks HP Ubalansert eller ei, det irriterte vettet av meg i NWN.
Whalecore Skrevet 16. august 2006 Forfatter Skrevet 16. august 2006 Erhm. Så det er random for hver gang man trykker level up knappen? Det er jo litt teit da, greit at det er random liksom, men det burde ikke skifte for hver gang man "prøvde på ny".
Punisher Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Hit Die avgjør hvor mye ekstra Hit Points du får ved levelup. Du triller nemlig terning og kan ende opp med alt fra 1 til maks på terningen din (+ Constitution bonus). Barbarer topper lista med d12 (Som for øverig nesten aldri er i bruk ellers i spillet ) 6687791[/snapback] D12 brukes også på greataxe om jeg ikke tar helt feil...
VinterUlv Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 (endret) En spell som eksempel: Melf's Acid Arrow."Deals 2d4 acid damage to a target with a magical arrow of acid. The arrow does an additional 2d4 damage every 6 seconds for every 3 caster levels." Jeg forstår at den gjør damage over tid, og at den blir bedre hver tredje level. Men hva betyr 2d4? Okelydokelydoo. La oss si at du er en level 7 magiker (7 caster levels). Da vil Melf's acid arrow gjøre 2d4 (base damage) + 4d4 skade hvert 6. sekund. (3+3 = 6. For å gjøre 6d4 i skade må du være caster level 9). 2d4 er da som sagt 2 stykk 4-siders terninger. 2d4 = 2-8. 4d4 er da 4 stykk 4-siders terninger. 4d4 = 4-16. Her er en god webside om regler i D20. Endret 16. august 2006 av VinterUlv
Arang Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Bare en liten ting dere har gått glipp av: Hvis man får en 20 på en d20 lykkes man alltid, selv om man ikke hadde kunnet det vanligvis. For eksempel kan jeg slåss mot en drage som har for høy AC (armor class, altså en bonus til hvor sannsynlig det er at den som angriper bommer) til at jeg kan treffe den uansett hva jeg får, men hvis jeg får en 20 på terningen treffer jeg og får et Critical Hit (dobbel, trippel eller kvadruppel skade). På samme måte kan jeg bomme på den selv svakeste goblin hvis jeg får en 1.
Laserlasse Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Det er korrekt, Arang. Men i de fleste tilfeller med drager og andre skapninger som er mektige, er det også snakk om en eller annen form for skadereduksjon. Selv om en 1stenivå magiker med en enkel kniv vil være i stand til å treffe dragen med en naturlig 20 i trillet, skal det mye til for at skaden på treffet skal bli noe annet enn negativ. I tilfeller med drager og andre store skapninger er det også betydelig lettere å treffe enn f eks skapninger i menneskestørrelse, da ACen er redusert på grunn av størrelse. Tilsvarende vil halflinger og det som mindre er, få en høyere AC på grunn av at de er betydelig mindre enn 'standarden'. Alt i alt er D20 systemet ganske så balansert i så henseende. Eksemplet over med en halfling som bryter håndbak med en drage er også litt misvisende. En drage vil ha betydelig større bonuser for styrke enn en halfling, og en naturlig 20 vil ikke automatisk kunne motvirke dette
Blib Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 (endret) Joa cetram, dragen vil ha *større* sjangse for å vinne, men la oss ta mer vanligere eksemplar da: Du, en enorm half-orc med 22 styrke har +6 bonus. Du går på et inn og finner en pinglete halfling wizard med 11 styrke og +0 bonus. I håndbak kan da du få 7-26 og han 1-20. Så, med tanke på at 18 styrke kan sees på som verdensklasse i dag, ville 22 styrke vært nesten overmennesklig. (Såvidt jeg husker fra PHB, beskrivelsen av attributes). 10-11 er normal styrke. I real life ville jeg selv ha sagt at det ikke finnes NUBBESJANGS under noen omstendigheter for en vanlig fyr å vinne over "verdens sterkeste person". (Sett at half orcen ikke har sovet på 14 dager elns). I DnD har han sikkert 30% eller mer. Angående HP/lvl så er det dette som gjør lvlups mest spennende. I våre gaming-sessions har vi også house-ruled inn at du automatisk reroller alle 1-ere på HP og gjerne også 2,3,4 eller noe hvis du bruker d12. I tillegg får du Con-bonus som kan være opptil +5 fra lvl1. Forresten er greataxe det andre, kjente bruksområdet for d12ere Og til slutt: For _ALLE_ som liker DnD: http://www.giantitp.com/comics/J8H9YXfp8E16FMlhQ1u.html Tegneserien Order of the Stick. Start på comic 1 og ha en god helg Endret 17. august 2006 av Blib
Laserlasse Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 (endret) Selv verdens sterkeste halvvork kan ha en dårlig dag Men uansett - hvis vi her snakker om PNP, vil jeg i denne type situasjoner bruke skjønn og gjort grep for å unngå de verste resultatene, samtidig som man beholder tilfeldighetene. Litt av styrken til en god spilleder (etter min mening) er å klare å gi en god forklaring / ramme for hva som skjer i en slik situasjon. Hvilket vel er umulig å få til i et CRPG For øvrig husker jeg ikke reglene for håndbak (eller om det i det hele tatt finnes regler), så det er godt mulig at det ikke bare avhenger av ett trill. Husker at jeg i alle fall én gang har improvisert en håndbak, da jeg ikke hadde noen regler å forholde meg til (eller fant i farten). Vi løste det med å ha et fire(tre?)-stegs system. Utgangspunktet var 0, og man måtte bringe motstanderen til -3 (-4) for å vinne. Selv om en svak person da vil kunne klare ett trill, vil en sterkere person ha en relativt stor fordel. Langt fra perfekt, men likevel Uansett - støtter oppunder Blibs forslag om Order of the Stick. Det burde være obligatorisk lesning for alle som liker DnD spesielt, og god humor generelt Endret 17. august 2006 av cetram
jaws733 Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Det var værre i gamle dager. Med THAC0 opplegget. Hadde alltid problemer med å hoderegne fort nok. ex: Tohit+8, ruller 14 og skal treffe -4. hallo...
cyberPanda Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Det var værre i gamle dager. Med THAC0 opplegget. Hadde alltid problemer med å hoderegne fort nok. ex: Tohit+8, ruller 14 og skal treffe -4. hallo... 6775164[/snapback] det var tider det. det er mye negativt man kan si om 3ed, men den eier ivertfall gamle AD&D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå