Gå til innhold

Dell D820 - Noen som er like?


Peavey

Anbefalte innlegg

Har sett mye på denne maskinen:

 

Dell D820 med denne konfigurasjon:

 

Komponenter

GRUNNLEGGENDE Latitude D820 Core Duo T2500 (2.0Ghz 2MB L2 cache 667Mhz FSB) with Base Discrete Graphics 512MB edit

 

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows® XP Home Edition, SP2 (NTFS)(+ Media) edit

 

BEDRIFTSSTØTTE No Business Support Required edit

 

COMPLETECARE ingen CompleteCare edit

 

LCD 15.4" WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Screen edit

 

MINNE 1.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 512MB) edit

 

HARDDISK 100GB serial ATA HDD 7200RPM edit

 

OPTISK(E) STASJON(ER) 8 X DVD+/-RW Drive with Decoder Software edit

 

Prisen blir litt over 14000,-

 

 

Så mitt spørsmål om denne er: :hmm:

 

Er den støysvak? Tenker da på 7200 rpm HD. Har det noe å si?

 

Hvordan er grafikken på denne? Hva er forskjell på disse valgene:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...&sbc=latit_d820

 

Er det andre positive/negative ting med denne maskinen? Vet at den ikke har

S-video, men det er ikke ett kravjeg trenger.

 

Og sist men ikke minst! Er det noen andre masiner jeg bør se på som er liknende? Men de må ha minst like bra batteritid som denne, det er litt av poenget med den.

 

Håper noen kommer noen gode forslag :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp en slik for kort tid siden og kan jo si litt om denne maskinen som jeg forresten er utrolig fornøyd med.

 

Ang støy, så gir den nesten ikke lyd fra seg, vifta går så og si aldri, kun en sjelden gang hvis du presser maskinen hardt, og selv da er det ikke mye lyd som kommer. HD hører jeg ikke overhodet, dog jeg kjører med 5400rpm disk.

 

Når det gjelder grafikken har jeg forløpig ikke så mye å komme med, annet at den fungerer bra. Har NVS120 512MB kortet

 

Ellers så fungerer maskinen ypperlig, den virker meget god sammenskrudd, dvs chassiet er stivt og fint, klarer ikke å presse frem misdannelser i lcd ved å trykke på baksiden av skjermen.

 

Batteritiden er forresten også veldig bra, jeg har selv 9cellers batteri

 

Eneste minuset er at den mangler svideo, uten at dette plager meg nevneverdig

Lenke til kommentar

Jeg har d820 og er svært fornøyd.

 

Viftestøy og harddisksus er nesten fraværende, jeg har riktignok 5400rpm disk.

 

Batteritid: 4,5-5,5 timer med 9 cellers batteri. 7,5 - 8,5 timer med ekstra batteri i media bay (tar ut dvdbrenneren).

 

Jeg har også NVS120 512MB kortet som er lik "Base Discrete Graphics 512MB" på sidene til Dell.

 

Det er positivt at det er innebygget SIMkortleser og modem for 3G mobilnett, det er negativt at Netcom/Telenor ikke leverer SIMkort (de gjorde ihvertfall ikke det da jeg sjekket for en tid tilbake).

 

Maskinen er veldig stabil. En annen positiv ting er at den ikke er full av alt mulig slags rusk og rask av programvare når du får den. Det essensielle er installert, resten installerer du selv etter behov.

 

Har 1680x1050 skjerm. For min del er denne oppløsningen optimal, browser+musicmatch ved siden av :tease: Bra bilde og kan brukes i de fleste typer lys. (OK, i direkte sollys må man konsentrere seg, men det er vel tilfelle for de fleste skjermer.)Skjermen har ikke sånn glossy kontrastbelegg.

 

Maskinen kan anbefales.

Lenke til kommentar
Batteritid: 4,5-5,5 timer med 9 cellers batteri. 7,5 - 8,5 timer med ekstra batteri i media bay (tar ut dvdbrenneren).

6699505[/snapback]

Bestillte selv en slik PC i dag... Men de kunne ikke levere ett slik mediabay batteri. Så det måtte isåfall kjøpes i ettertid... Hvordan fungerer systemet med media bay? Er det hotswap mulighet? Eller må PC'en slåes av for hver gang du ska bytte om DVD/batteri?

Lenke til kommentar
Batteritid: 4,5-5,5 timer med 9 cellers batteri. 7,5 - 8,5 timer med ekstra batteri i media bay (tar ut dvdbrenneren).

6699505[/snapback]

Bestillte selv en slik PC i dag... Men de kunne ikke levere ett slik mediabay batteri. Så det måtte isåfall kjøpes i ettertid... Hvordan fungerer systemet med media bay? Er det hotswap mulighet? Eller må PC'en slåes av for hver gang du ska bytte om DVD/batteri?

6699778[/snapback]

 

Ang at du ikke fikk kjøpt batteri, hva er dette for tull, jeg fikk kjøpt det med til min og da er selgeren du har snakka med helt på viddene, ring opp igjen og be dem skjerpe seg (jobber ikke i dell, men har handla mye der)

 

Og ja det er hotswap på batteri/dvd/hd etc i mediabay'en

Lenke til kommentar
Ang at du ikke fikk kjøpt batteri, hva er dette for tull, jeg fikk kjøpt det med til min og da er selgeren du har snakka med helt på viddene, ring opp igjen og be dem skjerpe seg (jobber ikke i dell, men har handla mye der)

 

Og ja det er hotswap på batteri/dvd/hd etc i mediabay'en

6699827[/snapback]

Var 20 dagers leveringstid på ekstrabatteriet, så gidder ikke å la PC'en ligge hos Dell i 20 dager å vente på at de ska få inn batteriet. Så bestiller heller batteriet etterpå. (Kunne ringe tilbake om 14 dager sa de...)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også denne maskinen, med følgende oppsett som utgangspunkt:

 

GRUNNLEGGENDE Latitude D820 Core Duo T2500 (2.0Ghz 2MB L2 cache 667Mhz FSB) with Base Discrete Graphics 512MB redigere

 

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows® XP Home Edition, SP2 (NTFS)(+ Media) redigere

 

BEDRIFTSSTØTTE No Business Support Required redigere

 

COMPLETECARE ingen CompleteCare redigere

 

LCD 15.4" WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Screen redigere

 

MINNE 1.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (1 x 1024MB) redigere

 

HARDDISK 100GB serial ATA HDD 7200RPM redigere

 

OPTISK(E) STASJON(ER) 8 X DVD+/-RW Drive with Decoder Software redigere

 

Tilbehør

 

TRÅDLØS TILKOBLING Intel PRO/Wireless 3945 802.11a/g Mini Card (54Mbps) Dual Core redigere

 

BLUETOOTH Bluetooth Card redigere

 

BÆREVESKER Nylon Large Carry Case redigere

 

PRIMÆRBATTERI 9 Cell 85WHr LI-ION Primary Battery Extended Life redigere

 

Elektronikk

 

Tjenester og Programvare

 

ANTIVIRUS- OG SIKKERHETSPROGRAMVARE ingen antivirus redigere

 

DELL MEDIEPAKKE FOR SYSTEM No Resource CD Selected redigere

 

Også inkludert i ditt system

 

TASTATUR Norwegian - Dual Pointing Internal Keyboard

 

Gedis bundle reference L08829 - D820 BURNER August

 

PalmRest PalmRest Standard

 

Bestillingsinformation Latitude Order - Norway

 

Shipping dokumenter Euro - D820 Ship Accessories with Power Cord

 

Modem 56.6k V.92 internt modem

 

Standard Garanti 3 Year International Onsite Service with Next Business Day Reponse

 

Strømkabel European - 90W AC Adapter

 

 

Det er imidlertid en del jeg lurer på:

 

1) Hva får jeg ved å velge bedriftsstøtte, f.eks. "3 Year Business Support (incl. e-Learning Pack) [legg til 750.00 kr eller 28,-/måned1]"? Som skoleelev får jeg kanskje ikke bruk for dette, eller?

 

2) Burde jeg velge CompleteCare?

 

3) Jeg ønsker 2 GB RAM, men bør jeg heller velge 1 x 1024MB RAM og kjøpe en minnebrikke på 1 GB separat som jeg kan ettermontere i maskinen?

 

4) Hva er forskjellen på de to ulike trådløse tilkoblingene jeg kan velge mellom (under tilbehør)?

 

5) Hva får jeg hvis jeg oppgraderer til "4 Year International Onsite Service with Next Business Day Response [legg til 1,475.00 kr eller 54,-/måned1]"? Jeg synes det er merkelig at jeg finner akkurat den samme konfigurasjonen, men med 3 år, under "Inkluderer også" i sammendraget til høyre. Er dette en teknisk feil fra Dells side?

Endret av 29989
Lenke til kommentar
Jeg lurer også på om skjermen kan brukes i sterkt sollys. Dette er ikke en absolutt nødvendighet, men hadde vært greit.

6701041[/snapback]

Jo det kan du, men jeg vil ikke påstå at det er direkte behagelig. Bruker selv å vri pcen litt slik at det blir skygge på skjermen, da blir alt så mye bedre. Uansett er den bedre i sollys enn mange andre maskiner jeg har prøvd. I sollys er det nok en fordel at skjermen ikke har kontrastbelegg (da dette vil fungere som et speil i strekt lys).

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvorledes man ettermonterer en minnebrikke. Sammenlignet med Inspiron 6400, er det jo ikke så veldig dyrt å oppgradere til 2 x 1024MB (1863,75 kr). Jeg vet heller ikke hvilken minnebrikke jeg eventuelt skulle kjøpt separat og hvor dyr denne er. Jeg har ikke noe med å bytte ut deler og slikt på datamaskiner, så kanskje det er tryggest å la Dell ordne det.

 

Ser også i denne tråden at det er mulig å få tak i ekstra batteri (også nevnt i testen på hardware.no). Ifølge den testen må man da fjerne den optiske stasjonen: "Med tanke på at maskinen kan brukes med et ekstra batteri i stedet for den optiske stasjonen vil batterilevetiden bli meget god." Hvilke konsekvenser vil dette få? Blir det umulig å lese/brenne CD-er og DVD-er? Og hva er "mediabay-batteri" og "hotswap-mulighet", som nevnt tidligere i tråden?

Lenke til kommentar

Det er imidlertid en del jeg lurer på:

 

1) Hva får jeg ved å velge bedriftsstøtte, f.eks. "3 Year Business Support (incl. e-Learning Pack) [legg til  750.00 kr eller  28,-/måned1]"? Som skoleelev får jeg kanskje ikke bruk for dette, eller?

 

2) Burde jeg velge CompleteCare?

 

3) Jeg ønsker 2 GB RAM, men bør jeg heller velge 1 x 1024MB RAM og kjøpe en minnebrikke på 1 GB separat som jeg kan ettermontere i maskinen?

 

4) Hva er forskjellen på de to ulike trådløse tilkoblingene jeg kan velge mellom (under tilbehør)?

 

5) Hva får jeg hvis jeg oppgraderer til "4 Year International Onsite Service with Next Business Day Response [legg til  1,475.00 kr eller  54,-/måned1]"? Jeg synes det er merkelig at jeg finner akkurat den samme konfigurasjonen, men med 3 år, under "Inkluderer også" i sammendraget til høyre. Er dette en teknisk feil fra Dells side?

6700003[/snapback]

1 - Raskere/bedre support ved problemer. Les mer her: Business support Tror ikke du vil ha behov for dette som student.

 

2 - Complete care er en slags forsikring som dekker uhell og tyveri. Her bør du nesten sammenligne vilkårene opp mot det du måtte ha av reiseforsikring og innboforsikring.

 

3 - Jeg kjøpte min med 2GB installert. Prøv å spørre selger om du kan få fri minneoppgradering. Å installere mer minne er nok ikke spesielt komplisert, men man må jo finne riktig type og minne bør visstnok være av samme fabrikat. Her er jeg på litt tynn is, se forøvrig diskusjoner om dette ellers på forumet.

 

4 - Svært lite tror jeg. Leste et eller annet sted at den Intel brikken fikk skryt, men de gjør nok nytta begge to.

 

5 - Du får ett år ekstra med retting av feil på stedet neste arbeidsdag slik at du slipper å sende maskinen inn ved evt. reklamasjon. (Og du får løst problemet kjapt ;) ) 3 år følger denne maskinen som standard.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er dessverre noen flere usikkerhetsmomenter som får meg fra å kjøpe maskinen med en gang.

 

1) Er det mulig å få gratis minneoppgradering når dette ikke står spesifisert på nettsiden?

 

2) Er det trådløse nettverkskortet internt eller eksternt?

 

3) Hva er DVI, minnekortleser og S-video (som mangler ifølge testen på hardware.no)?

 

4) Blir prisene på prosessoren satt ned når Core 2 Duo kommer? Ser at prisene for prosessor er mye lavere på Latitude D820 enn på Inspiron 6400, som jeg også har vurdert.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Det er dessverre noen flere usikkerhetsmomenter som får meg fra å kjøpe maskinen med en gang.

 

1) Er det mulig å få gratis minneoppgradering når dette ikke står spesifisert på nettsiden?

 

2) Er det trådløse nettverkskortet internt eller eksternt?

 

3) Hva er DVI, minnekortleser og S-video (som mangler ifølge testen på hardware.no)?

 

4) Blir prisene på prosessoren satt ned når Core 2 Duo kommer? Ser at prisene for prosessor er mye lavere på Latitude D820 enn på Inspiron 6400, som jeg også har vurdert.

6704996[/snapback]

1 - Ring å spør. Jeg skulle egentlig kjøpe I6400 men fikk prutet såpass mye på d820 at jeg gikk for den i stedet.

 

2 - Internt

 

3 - DVI = Digital utgang for skjerm. S-video = S-video utgang for tilkobling til TV. Minnekortleser er leser for minnekort som brukes i feks digitale kamera. Maskinen har til gjengjeld både pcmcia og expresscard slot, en løs minnekortleser for å sette i pcmcia slotten koster 2-300kr.

 

4 - Aner ikke, men angrer ikke på at jeg valgte D820 fremfor I6400. Prisene på alt annet enn bolig går stort sett nedover, så det vil nok bli billigere etter hvert ja.

 

Ang. Mediabay, DVDbrenneren er satt i en slags port på siden av maskinen slik at du enkelt kan bytte den med feks. ekstra batteri, vanlig diskettstasjon el.lign etter behov. Genialt. Hot swap betyr at du kan nappe ut DVDbrenneren og sette inn ekstra batteri eller annet utstyr uten å måtte skru av pcen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg mottatt den. Jeg er fornøyd med det aller meste, men jeg har problemer med å finne den flyttbare disken når jeg kobler til min USB-nøkkel. Første gang jeg koblet den til, gav datamaskinen meg beskjed om at enheten var funnet, og litt etter var den var installert og klar til bruk. Når jeg nå kobler den til, vises den som ekstern enhet i Systemegenskaper/Maskinvare/Enhetsbehandling. Derfor tror jeg at det er selve disken datamaskinen (eller jeg) har problemer med å finne. (Jeg finner den ikke i Min datamaskin.) Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Jeg beklager at jeg maser, men dette er litt viktig. Jeg er nødt til å kopiere filene på min gamle bærbare pc over på min nye, men dette lar seg altså ikke gjøre med min USB-disk, og på min gamle pc finnnes heller ingen fungerende cd-brenner. Henviser for øvrig til følgende artikkel, som behandler emnet, men som ikke hjalp meg noe særlig: http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...A6503CCEB#tekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...