Gå til innhold

Åpne link i ny side (uten target=blank)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er galt med target egentlig? skulle jo tro det var bedre og bare bruke det enn og måtte begynne og dra inn javascript.. :dontgetit:

6685034[/snapback]

 

Praktisk og funksjonelt er det vel ikke noe galt med target. Men de vise herrer i W3C har bestemt at target kun kan brukes i forhold til frames, og ikke for å åpne en nettside i et nytt vindu. Det har også noe med en utvikling der selve HTML koden bare strukturere innholdet, og CSS og annet skal brukes til å beskrive design og oppførsel. Derfor er CSS3 gitt target egenskaper, CSS3 Hyperlinks.

 

Søker du rundt på nettet vil du finne kommentarer knyttet til dette som går begge veier, og at noen foretrekker target og andre javscript. Jeg har ingen problemer med å bruke target = "_blank", når jeg ser dette som hensiktsmessig og velger derfor som oftest XHTML 1.0 Transitional.

 

Forklaringen er vel totalt sett mer komplisert, men jeg orker ikke å søke etter alle detaljer. Avgjørelsen ble vel faktisk tatt i 1997 eller omtrent på den tida.

Lenke til kommentar

I XHTML1.0 strict er det ikke "god praksis" å åpne sider i et nytt vindu. Dette fordi kontrollen over nettleseren overføres fra brukeren til den som har kodet websiden. Jeg anbefaler å ikke bruke dette, siden de aller fleste moderne nettlesere har et alternativ som heter "Åpne i nytt vindu"/"Åpne i ny tab" og de fleste bruker denne dersom de ikke ønsker å navigere bort fra siden din. Du kan alternativt la det komme tydelig frem at denne linken vil føre brukeren bort fra siden din.

 

Vil du absolutt åpne linken i ett nytt vindu anbefaler jeg at du deklarerer siden som noe annet enn XHTML1.0 strict.

Endret av oskaremil
Lenke til kommentar

target-attributten er ment å brukes til rammer (frames), og disse finnes ikke i XHTML 1.0 Strict. Altså er det ikke noe behov for target. Det er bare tilfeldig at en link med target="_blank" åpnes i et nytt vindu (en navnekonvensjon). Nettleseren finner ikke rammen med navn "_blank", og lager en ny ramme (et nytt vindu). Altså har det aldri vært meningen at det i det hele tatt skal være mulig.

 

Som flere her har skrevet (eller hintet til) så er det å åpne et nytt vindu respektløst overfor brukeren. Jeg blir lettere forbannet når jeg trykker på en link og et nytt vindu plutselig kommer opp uten at jeg ville det. Om jeg vil åpne en link i et nytt vindu/en ny tab kan jeg høyreklikke eller bruke den tredje museknappen.

Lenke til kommentar

jeg kan komme på drøssevis av tilfeller der det er praktisk og åpne i et nytt vindu, og det er ikke alle som er så datakyndig at de har vett til og trykke på tredjemusknapp eller høyreklikke for å åpne i et nytt vindu.

 

f.eks man holder på og fylle ut et svarskjema også er det noe man lurer på, klikker da på hjelp linken like ved for å få forklaring. Da er det litt surt hvis det ikke åpnes i et eget vindu og du må klikke tilbake og begynne på nytt med utfylling av svarskjemaet.

 

For noen er det sikkert respektløst at det ikke åpnes i et eget vindu, f.eks ved klikk på reklamer osv.. Du kan jo prøve høyreklikke eller klikke på tredjemusknapp på en flashannonse og se hvor langt du kommer med det.

Lenke til kommentar

"f.eks man holder på og fylle ut et svarskjema også er det noe man lurer på, klikker da på hjelp linken like ved for å få forklaring. Da er det litt surt hvis det ikke åpnes i et eget vindu og du må klikke tilbake og begynne på nytt med utfylling av svarskjemaet."

 

Enig med deg der. Men i slike tilfeller bør man da heller bruke Javascript eller deklarere siden som noe annet enn XHTML 1.0 strict.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...