Gå til innhold

Lage et webbasert ekspertsystem


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal lage et ekspertsystem som er ment for å være et problemløsningsverktøy på nett. Men trenger et spark i baken for å komme meg skikkelig i gang, så lurte på om det var noen her som hadde innspill hvordan jeg bør lage dette systemet.

 

Kort fortalt vil et ekspertsystem være slik at det spør og graver om informasjon fra brukeren, og utfra det brukeren kommer med skal systemet komme med en konklusjon på hva som er i veien og hvordan man skal få rette på det.

 

Ekspertsystemene består først av alt av et brukergrensesnitt som kommuniserer med resten av systemet. I midten har man en inferensmotor som søker gjennom en kunnskapsbase. I kunnskapsbasen ligger alt av regler og data definert. (Kan si at det er et langtidsminne) Inferensmotoren som kan bruke måldrevne eller datadrevne søk, har et arbeidsminne, som brukes til mellomlagring av data. Med andre ord: Det er denne som gjør alt "skitarbeidet". Ellers har man også en editor til kunnskapsbasen, som gjør oppdateringer av denne.

 

Ser for meg en løsning der jeg bruker .NET teknologi. Men hvordan jeg skal gjøre løsningen, er jeg rett og slett ikke sikker på.

 

En ting er klart. Jeg trenger en klient del (ASP.NET). Så har jeg en kunnskapsbase (database) og en inferensmotor som skal traversere denne. Det store spørsmålet blir da hvordan dette skal skje. C# blir språket jeg har tenkt å bruke.

 

Bruk av webservice som kobler de ulike delene i sammen?

 

Kom med innspill. Jeg vet hva systemet skal gjøre, men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal implementere det. Noen som kjenner seg igjen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...