Gå til innhold

Skurring i IXUS 800 is


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte klager over en slags merkelig høyfrekvent piping i høyttaleren på denne modellen. Kan høres hvis man legger øret helt inntil. Er visst også normalt, da alle kamera vi testet i butikken hadde samme fenomen (både utstillingsmodellen som er en av de første, og en ny uåpnet en som kom med siste leveranse samt en kundes kamera).

 

Canon Norge hadde imidlertid ikke hørt om fenomenet.

Lenke til kommentar
Eneste jeg har hørt på våre modeller er noe metallisk knitring/skurring ved fokusering og da det starter opp. Det har jeg lagt merke til på flere IXUS modeller.

6703130[/snapback]

Den lyden jeg snakker om, må man faktisk presse øret mot høyttaleren for å høre. Det er ikke plagsomt, mener nå jeg, men kunden som klagde på det var redd det var noe feil. Jeg merket ikke samme lyden på verken S80 eller Ixus 60, så jeg mistenker at kretsen for IS lager noe elektronisk støy som påvirker høyttaleren. Som sagt, man hører det ikke om man ikke presser øret mot høyttaleren og det er helt stille ellers.
Lenke til kommentar
Eneste jeg har hørt på våre modeller er noe metallisk knitring/skurring ved fokusering og da det starter opp. Det har jeg lagt merke til på flere IXUS modeller.

6703130[/snapback]

Den lyden jeg snakker om, må man faktisk presse øret mot høyttaleren for å høre. Det er ikke plagsomt, mener nå jeg, men kunden som klagde på det var redd det var noe feil. Jeg merket ikke samme lyden på verken S80 eller Ixus 60, så jeg mistenker at kretsen for IS lager noe elektronisk støy som påvirker høyttaleren. Som sagt, man hører det ikke om man ikke presser øret mot høyttaleren og det er helt stille ellers.

6707010[/snapback]

 

Hmm, det skal jeg teste når jeg kommer på jobb igjen.

Lenke til kommentar

Metallisk knitring/skurring ved fokusering og da det starter opp har min 800IS også. Dette har jeg ansett som helt normalt da det er lyder jeg også har hatt på tidligere kameraer.

Men den "supersoniske pipelyden" fra høyttaleren hører jeg ikke. Selv ikke med høyttaleren presset mot øre. Men, kanskje det er på tide med en tur til legen og rense opp for ørevoks?

Lenke til kommentar
Ja, kan være interessant å høre om flere hører "problemet". Er en lyd jeg vil karakterisere som en "høyfrekvent supersonisk lyd" :!:  Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den ellers.

6709738[/snapback]

Jeg har også lagt merke til denne lyden -men kun som en nevner når jeg legger kameraet inntil øret.

 

Tror faktisk denne lyden kommer med på video opptakene - en svak summe lyd selv ved opptak i stille omgivelser. Har noen merket dette ?

Lenke til kommentar
Ja, kan være interessant å høre om flere hører "problemet". Er en lyd jeg vil karakterisere som en "høyfrekvent supersonisk lyd" :!:  Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den ellers.

6709738[/snapback]

Jeg har også lagt merke til denne lyden -men kun som en nevner når jeg legger kameraet inntil øret.

 

Tror faktisk denne lyden kommer med på video opptakene - en svak summe lyd selv ved opptak i stille omgivelser. Har noen merket dette ?

6709923[/snapback]

 

Hvis det kommer under videoopptak også, så tror jeg nok at det er IS-funksjonen ja... den brukes vel hele tiden for å stabilisere bildet under videoopptak tror jeg. Det er hvertfall sånn på Sony kameraer med SuperSteadyShot.

Lenke til kommentar

Jeg testet nå på kameraet mitt. Den høyfrekvente lyden er der, men den er veeeldig svak. Jeg hadde ikke lagt merke til den hvis jeg ikke hadde hørt etter med øret helt inntil høyttaleren. Jeg vil karakterisere den som ikke-eksisterende faktisk. Jeg hører imidlertid en annen lyd hvis jeg presser kameraet mot øret, lyden er ikke ulik "lyden av havet" som man hører i skjell etc. Forskjellen er vel at denne blir borte når kameraet slås av.

 

Begge lydene er der selv om jeg har slått av IS.

Lenke til kommentar
Summelyder ved videoopptak kan også komme av andre grunner. Er mye elektronikk som skal benyttes for video, og jeg tviler på at mikrofon og lydkretsene er så avanserte at de filtrerer ut elektronisk støy som befinner seg inne i kameraet og smitter over på de interne lydkretsene.

6711009[/snapback]

 

Jeg synes at det er en forutsetning at dette bør fjernes før man lanserer et kamera. Synd å høre at Canon har tatt med seg dette videre til IXUS 800 også. IXUS 700/750 har en påfallende høy bakgrunnsstøy v/videoopptak:

http://hildebrandt.no/sven/forum/viewtopic.php?t=24

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Jeg synes at det er en forutsetning at dette bør fjernes før man lanserer et kamera. Synd å høre at Canon har tatt med seg dette videre til IXUS 800 også. IXUS 700/750 har en påfallende høy bakgrunnsstøy v/videoopptak:

http://hildebrandt.no/sven/forum/viewtopic.php?t=22

6712257[/snapback]

Dette er små kamera hvor de elektriske komponentene sitter tett i tett inne i kameraet. Jeg vil tro det er nær umulig å fjerne alle elektriske forstyrrelser på lydkretsene. Det vil alltid være en viss smitte fra andre elektriske komponenter til lydkretsene.

 

Vet ikke om du har prøvd så mange andre kamera, men hvis du vet om noen hvor dette problemet ikke oppstår, er sikkert alle her interessert i hvilke disse er.

 

Litt off-topic: Problemene du nevner med Ixus'en i din personlige erfaring med kameraet har jeg aldri hørt om. Vi har solgt mange hundre av dette kameraet der jeg jobber, og har aldri fått klager på bildekvalitet, "snø" eller støy ved lydopptak. Tror nok butikken du kjøpte kameraet fra har fått et parti med produksjonsfeil, for det er ikke slik dette kameraet er. Jeg har vært borte i noe lignende én gang før, og det var et Sony-kamera.

Lenke til kommentar

har brukt samme kameara flittig i et par uker nå og kan ikke si at jeg verken har lagt merke til bakgrunnsstøy eller andre lyder som høres unormale ut under bruk.. kan jo hende jeg gjør det etter å ha blitt gjort oppmerksom på det!

 

fornøyd med kameraet, tar fine bilder!

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er en forutsetning at dette bør fjernes før man lanserer et kamera. Synd å høre at Canon har tatt med seg dette videre til IXUS 800 også. IXUS 700/750 har en påfallende høy bakgrunnsstøy v/videoopptak:

http://hildebrandt.no/sven/forum/viewtopic.php?t=22

6712257[/snapback]

Dette er små kamera hvor de elektriske komponentene sitter tett i tett inne i kameraet. Jeg vil tro det er nær umulig å fjerne alle elektriske forstyrrelser på lydkretsene. Det vil alltid være en viss smitte fra andre elektriske komponenter til lydkretsene.

 

Vet ikke om du har prøvd så mange andre kamera, men hvis du vet om noen hvor dette problemet ikke oppstår, er sikkert alle her interessert i hvilke disse er.

 

Litt off-topic: Problemene du nevner med Ixus'en i din personlige erfaring med kameraet har jeg aldri hørt om. Vi har solgt mange hundre av dette kameraet der jeg jobber, og har aldri fått klager på bildekvalitet, "snø" eller støy ved lydopptak. Tror nok butikken du kjøpte kameraet fra har fått et parti med produksjonsfeil, for det er ikke slik dette kameraet er. Jeg har vært borte i noe lignende én gang før, og det var et Sony-kamera.

6712479[/snapback]

 

 

Jeg har hørt om andre også som har hatt de samme problemene (med unntak av retningsdetektor). Så vidt jeg husker var det under 'Brukererfaringer', enten på Akam eller en webshop, men jeg klarer ikke finne det igjen. Tror forresten det gjaldt IXUS 700. Det er definitivt ikke bare meg som har opplevd de samme problemene, men som jeg sier; noen legger ikke merke til det, og andre blir ikke irritert nok til å klage. Det er nettopp på grunn av dette at produsentene kan fortsette å pøse ut mangelfulle produkter. (Fordi mange brukere i denne klassen enten ikke klager, eller ikke legger merke til det)

 

Så kan man kanskje stille seg spørsmålet om det kan være så ille hvis folk kan unngå å legge merke til det. Vel, foreldrene min har et IXUS 700, men la altså ikke merke til 'snøen' på bildene. Hvorfor? Jeg vil anta at det har med erfaring og interesse å gjøre. Etter min oppfatning har det også med mennesketype å gjøre. Noen er perfeksjonister, mens andre er mer 'runde i kantene' og sier 'godt nok'. Etter min mening trenger man ikke være professor i fotografi for å oppdage disse manglene.

 

Jeg er i alle fall ikke fornøyd med et kamera til ca 4000 som produserer slike bilder:

http://server.eternityweb.net/images/publi...ekkeksempel.jpg

 

Nei, det hverken snødde, regnet eller yret.

 

Jeg har ikke prøvd mange andre kamera, men jeg kjøpte et Nikon Coolpix P4 i stedet. Jeg er ikke særlig imponert. Tror kanskje jeg burde skrive en liten brukererfaring om det også.

 

Mitt møte med digitale kompaktkamera har altså ikke vært spesielt positivt. Jeg er en person som ikke vil ha MER enn det jeg betaler for, men heller ikke mindre. Noen vil kanskje hevde at man ikke kan forvente mer av et kamera i denne prisklassen. Da jeg kjøpte dette kameraet skulle det liksom være toppmodellen i IXUS-serien. Jeg synes man bør kunne forvente at et kamera som har en videofunksjon m/lyd faktisk produserer opptak av tilstrekkelig kvalitet. Hvis ikke, dropp hele funksjonen. Det samme med retningsdetektor og blitsfunksjon. Hvis det ikke fungerer 100% - dropp det, eller finn på noe annet å produsere. Produkter av middelmådig kvalitet spys ut over alt. Canon har faktisk innrømmet ovenfor webshopen jeg kjøpte kameraet fra at retningsdetektoren ikke alltid er til å stole på. Når det er sagt, så var problemet med denne det minste problemet blant de jeg har nevnt.

 

Forøvrig har jeg også et Canon EOS 30D - hvilket jeg er fornøyd med. Hadde Canon levert disse med vesentlige mangler til denne brukergruppen hadde de fått høre det. Brukere av denne typen kamera er vel å regne for spesielt interesserte, og vil ganske sikkert legge merke til det som finnes av malfunksjoner.

 

Er man fornøyd med et produkt man har kjøpt, flott - ikke noe er bedre enn det. Men er man misfornøyd, si fra! Ikke la det skure og gå. Hvis alle klager på defekte ting (reelle defekter) vil kvalitetsnivået tvinges høyere

Lenke til kommentar
Vel, foreldrene min har et IXUS 700, men la altså ikke merke til 'snøen' på bildene. (...) Jeg har ikke prøvd mange andre kamera, men jeg kjøpte et Nikon Coolpix P4 i stedet. Jeg er ikke særlig imponert. Tror kanskje jeg burde skrive en liten brukererfaring om det også.
Jeg tror kanskje ditt "problem" er at du ikke er den type person som bør ha et lommekompaktkamera. Canon Ixus 700/750 og Nikon Coolpix P4 er faktisk blant de desidert beste lommekompaktkameraene på markedet, når det gjelder bildekvalitet. Du er nok en av mange som stiller en del høyere krav. Men i såfall bør du ikke kritisere et lommekompakt for å være nettopp et lommekompakt. Størrelse betyr også kompromisser, og det er noe du er nødt til å innse før du skriver en brukererfaring om Coolpix P4.

 

Når det er sagt, så er problemet du beskriver på Ixus 750 ganske merkelig. Det er klart at det ikke skal være slik. Men tror du ærlig talt, at av de mange hundre kamera vi har solgt av 700 og 750, så har ingen reagert selv om dette problemet har oppstått? Min teori er at det har vært et parti (eller to?) med feil, og at det derfor er flere på forum som har oppdaget feilen. Men grunnen til at vi ikke har fått klager der jeg jobber, er at vi ikke har fått noen av kameraene fra dette spesifikke partiet. For det er ganske oppsiktsvekkende feil med flekker på bildene, og ingen burde godta noe slikt.

 

Når det gjelder videokvalitet, så kan man ikke forvente topp kvalitet i en liten boks som ikke er større enn håndflaten din. I et slikt tilfelle vil jeg anbefale videokamera, men også der må du opp i litt størrelse og pris, for her er motorstøy et større problem enn den elektroniske summingen i et kompaktkamera. Allikevel gis de ut på markedet, for å gi de med litt mindre penger å rutte med et alternativ til å ikke ha kamera i det hele tatt.

 

Hvis alle klager på defekte ting (reelle defekter) vil kvalitetsnivået tvinges høyere
Og prisene også... for dårlig lyd i et kamera som er ment å ta stillbilder er ikke en defekt... det er et kompromiss man må leve med pga. størrelse og evt. pris. Hva er det du ikke er fornøyd med når det gjelder P4 foresten? Jeg vil tro at det du ikke er fornøyd med her, er at det er nettopp et lite kompaktkamera... men mulig jeg tar feil.
Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje ditt "problem" er at du ikke er den type person som bør ha et lommekompaktkamera. Canon Ixus 700/750 og Nikon Coolpix P4 er faktisk blant de desidert beste lommekompaktkameraene på markedet, når det gjelder bildekvalitet. Du er nok en av mange som stiller en del høyere krav. Men i såfall bør du ikke kritisere et lommekompakt for å være nettopp et lommekompakt. Størrelse betyr også kompromisser, og det er noe du er nødt til å innse før du skriver en brukererfaring om Coolpix P4.

 

Når det er sagt, så er problemet du beskriver på Ixus 750 ganske merkelig. Det er klart at det ikke skal være slik. Men tror du ærlig talt, at av de mange hundre kamera vi har solgt av 700 og 750, så har ingen reagert selv om dette problemet har oppstått? Min teori er at det har vært et parti (eller to?) med feil, og at det derfor er flere på forum som har oppdaget feilen. Men grunnen til at vi ikke har fått klager der jeg jobber, er at vi ikke har fått noen av kameraene fra dette spesifikke partiet. For det er ganske oppsiktsvekkende feil med flekker på bildene, og ingen burde godta noe slikt.

 

Når det gjelder videokvalitet, så kan man ikke forvente topp kvalitet i en liten boks som ikke er større enn håndflaten din. I et slikt tilfelle vil jeg anbefale videokamera, men også der må du opp i litt størrelse og pris, for her er motorstøy et større problem enn den elektroniske summingen i et kompaktkamera. Allikevel gis de ut på markedet, for å gi de med litt mindre penger å rutte med et alternativ til å ikke ha kamera i det hele tatt.

 

Hvis alle klager på defekte ting (reelle defekter) vil kvalitetsnivået tvinges høyere
Og prisene også... for dårlig lyd i et kamera som er ment å ta stillbilder er ikke en defekt... det er et kompromiss man må leve med pga. størrelse og evt. pris. Hva er det du ikke er fornøyd med når det gjelder P4 foresten? Jeg vil tro at det du ikke er fornøyd med her, er at det er nettopp et lite kompaktkamera... men mulig jeg tar feil.

6713396[/snapback]

 

Jeg forventer ikke topp videokvalitet, eller lydkvalitet på et apparat hvis primære oppgave er å ta bilder. Jeg forventer ikke høyoppløselig video og stereolyd. Men jeg synes ærlig talt at bakgrunnsstøyen burde vært fraværende. Det sier seg selv at et videokamera med fotofunksjon ikke tar like bra bilder som et fotoapparat, og at et fotoapparat med videofunksjon ikke genererer like bra video som et videokamera.

 

Jeg er i mot denne miksingen. Det fører til en rekke halvgode produkter. Produktene burde heller rendyrkes i stedet for at man skal putte allverdens funksjoner inn i 1 apparat, med det resultat at dingsen ikke kan utføre en eneste ting skikkelig.

 

Tilbake til topic: Sier du mellom linjene at kompaktkamera er synonymt med dårlig kvalitet? Nei, man kan IKKE forvente det samme fra et kompaktkamera som et speilrefleks, men man kan forvente at de funksjonene som et kompaktkamera byr på fungerer uten feil!

 

Jeg er ikke misfornøyd med P4 fordi det er et kompaktkamera. Jeg tar ikke med meg mitt Nikon P4 og forventer å fange en fugl i flukt. Kompakt og speilrefleks har to forskjellige bruksområder, hvilket jeg forstår.

 

Mitt Nikon P4 tar egentlig helt OK bilder. Akseptabel kvalitet. Støyen under videoopptak er langt mindre påfallende enn på IXUS.

 

Dette er subjektivt og individuelt, men jeg synes P4 er mer klumpete enn IXUS. IXUS har bedre design. (men mine 2 IXUS har hatt de feilene jeg har beskrevet tidligere). Skjermen på P4 er ganske dårlig. Preview-bildene ser helt anderledes ut med tanke på farger osv. enn når man tar bilder 'live'. Altså, når man ser på skjermen ser det man skal bilde av OK ut. Etter at man har tatt bildet ser bildet dårlig ut. Når man ser på et bilde ser det først uskarpt ut, deretter går det ca et sekund og bildet blir oppskarpet. Man har nesten ikke sjans til å bedømme resultatet ut fra denne skjermen.

 

Menyen og informasjonen på skjermen er relativt stygg (LEGO). Meldingen som sier fra om at menyhjulet er ute av posisjon ser ut som om den ble designet i forrige århundre.

 

Hjulet som er på toppen er alt for lett å komme borti, slik at kameraet sier fra at det ikke kan ta bilder fordi hjulet er ute av posisjon. Glem å ha dette kameraet i en lomme!

 

Det mangler funksjoner for Sephia og short/hvitt bilder.

 

Disse tingene som ikke har direkte m/bildekvalitet å gjøre kommer i andre rekke, men de bidrar til helhetsinntrykket og brukeropplevelsen.

 

Når man leser på produsentenes sider kan det virke som om det blir benyttet romteknologi i kameraene (skryt skryt), men det er langt fra tilfellet.

 

Hvis det du sier om rimelige videokamera stemmer, burde produsentene opplyse om at fordi produktet er billig, kan man ikke forvente at alle funksjoner fungerer. Holdbarhet, kvalitet og funksjonalitet er sterkt begrenset, derfor burde kjøper ikke forvente all verdens. Men nei da, i markedsføringen brukes ting som 'Super Advanced Heavy Duty All in One Fantastic Box' :innocent:

 

Er det alltid slik at rimelige ting er dårlig? Hvor går grensen? Når vet man at man får et produkt som lever opp til produsentens skryteliste? Skal man stole på selgeren bak disken? Skal man stole på produsenten?

 

Debatt

Lenke til kommentar
Er det alltid slik at rimelige ting er dårlig? Hvor går grensen? Når vet man at man får et produkt som lever opp til produsentens skryteliste? Skal man stole på selgeren bak disken? Skal man stole på produsenten?

6714226[/snapback]

 

Er det ikke derfor du i det hele tatt er på Akam.no, et uavhengig norsk journalistisk nettsted med digitalt fotografi som tema?

 

(Jeg synes det blir søkt å ta diskusjonen om markedsføringsbegreper her, men romteknologi er fortsatt et fryktelig relativt begrep. Først og fremst refererer det ikke til magisk teknologi Jodie Foster fant i rommet i filmen Contact, men teknologi vi har utviklet av ren "nødvendighet" for å kunne bringe liv - slik vi kjenner det - ut av jordens gravitasjonsfelt, opprettholde forutsetninger for liv der ute. og bringe det trygt tilbake. Dette kan godt dreie seg om datakraft på høyde med navigasjonscomputerne i Apollo-landingsfartøyene for min del, som mange av oss vet at sto langt tilbake for kalkulatorer som er obligatorisk verktøy i dagens matematikkfag på videregående. ;))

 

Når det gjelder fotoutstyr, er det en større utvikling du overser. Markedet for digitale kompaktkamera har de siste årene vært spekket av "me too"-modeller fra alle tradisjonelle kameraprodusenter og større elektronikkprodusenter. Dette markedet har etter prosumerklassens fall i enda større grad måttet strekke seg etter (de ikke alltid like genuint fotointeresserte) kundene sine ved å:

- spekke kamera med flere og flere nyttige og unyttige funksjoner,

- presse frem kunstige ytelser (10MP ISO3200 i 1/2.5"-billedbrikker?) med mål om å ha best tallmateriale på esken i butikken

- levere stadig mindre kamera i stadig oppdaterte farger og fasonger

- kutte prisene hvor de kuttes kan (og IKKE kan!!)

Dette jaget etter å finne nye kunder i et marked som egentlig ikke eksisterer lengre (de store mengdene sitter i dSLR-markedets startgrop allerede, andre vil følge når prosumer-klassen til slutt bukker under eller blir erstattet av en ny klasse som kan føre kameraprodusentene mot deres hellige gral - en lock-in basert masse av faste systemkunder) nærmer seg en ny fase ettersom selskaper som Konica Minolta trekker seg ut av markedet, Pentax har vurdert det samme på aksjonærhold, Kodak slutter med kompaktkamera, Samsung lanserer enda en "me too"-serie av elegante kompakter etc etc.

 

Jaget kraftig nok til å føre til kompromisser og kostnadsbesparelser som skaper kameramodeller mange som liker å ta bilder ikke vil røre med ildtenger.

 

Dette er for meg en nyttig måte å forstå konsumentmarkedet av idag på. Her vil man ikke finne de tidløse perlene godt konstruerte kamera kan være, men en rekke kloner og utskudd produsert av ingeniørhusenes b-lag på kommando fra markedsføringsavdelingenes piskesvingende djevler.

Den dagen EVF blir et reelt alternativ til OVF, LCD-er kan leses i dagslys, fullrammebrikker går for en slikk og ingenting (og nyter god belysning i periferien) og kamerahåndtverket er utfordringen foran teknologien, kan vi se hvor den egentlige evolusjonen innen fotografi vil gå.

 

:)

 

Mvh

(kveldstrett og halvt restituert) Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å gå så langt som å påstå at det absolutt ikke er noe feil på kameraet som tar "snøbilder".

 

Flekkene er er helt typiske for punktkilder av lys veldig nær objektivet. Det kommer av urenheter i luften. Selv mikroskopiske vanndråper eller støvkorn kan reflektere nok lys til å komme med på bildet når man bruker blitz.

 

Grunnen til at Ixus og en del andre kamera er plaget med det er at avstanden mellom objektivet og blitzen er veldig liten. Lysstyrken avtar med kvadratet av avstanden sånn at på et litt størrre kamera så avtar lysstyrken dramatisk. Konstruksjonen på objektivet spiller også inn, et større og dyrere objektiv vil være betydelig mindre plaget.

 

At man ikke kan se mikroskopiske vanndråper og støvkorn er naturlig siden de er 100% usynlige i normale tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...