Gå til innhold

Objektiv til Nikon D50

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har sett for meg å kjøpe et fast brennevidde objektiv om et års tid når lomme boken er fylt opp etter et godt kjøpeår.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et 300mm f/2.8 objektiv.

Om en prisgunstig 400mm f/2.8 byr seg kan det vurderes.

Har Nikon D50 og har sett på Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM som en mulig feltpartner. Jeg er hovedsaklig fuglefotograf så lav lukkertid er viktig.

Vil helst holde meg under 30.000 da en 15 år gammel gutt ikke har altfor mye penger.

Hvordan er dette objektivet i forhold til andre i samme prisklasse?

Får jeg mye for pengene?

Noen andre objektiver på markedet?

Jeg traff en person som hadde kjøpt et meget godt Nikon objektiv (brukt) til lav pris på en butikk/nettbutikk men husker ikke hva han heter eller hvilken butikk dette var.

Passer det til D50?

Mye spørsmål på en gang men håper på svar, haster ikke men ønsker å sjekke grundig.

Edit: Og hva er forskjellen på disse objektivene i praksis?:

Akam.no

Edit: Med lav lukkertid mente jeg selfølgelig skarpe bilder. Jo høyere tall på lukkertiden jo skarpere bilder.

Endret av Marius olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sigma sin 300mm er vel det eneste reelle valget hvis du skal under 30.000. Nikon sin 400mm koster jo over 90.000...

Husk også at kameraets oppløsning kan ha en del å si i slike tilfeller. Nikon D80 eller Nikon D200 sin oppløsning på 10 megapixler gir vel et tettere utsnitt croppet ned til 6 megapixler (som D50 har) med en 300mm linse enn du får med D50 påmontert en 400mm...

Endret av Nonsens
Skrevet

Unnskyld for måten jeg spurte, var kanskje litt spydig. Jeg har desverre ikke førstehåndserfaring med disse, da de ligger i prisklassen jeg kjøper biler for...

Men til den prisen får du garantert topp kvalitet.

En annen vurdering du kunne gjøre er f.eks. 70-200 af-s vr og en teleconverter. Om du ikke finner det brukt får du det også nytt til langt under den prisen du nevner. Og kvaliteten er det ingenting å utsette på. Skal selv ha dette objektivet den dagen jeg får for mye penger jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av...

Skrevet

Tanken var å kjøpe et 300mm f/2.8 med en 2.0x konverter da jeg har en billig men nokså brukbar Tamron 70-300 f/4-5.6 til 1.499 på Japanfoto fra før.

Jeg tenkte jeg kunne være like heldig som den personer jeg møtte som kjøpte sitt 400mm f/2.8 brukt for under 40.000 :love:

Er Sigmaen jeg sikter mot. Men det er langt fram i tid. så har god tid :cool:

Skrevet (endret)

Marius,

Følg med på eBay så kan du være heldig å finne en brukbar brukt Nikon AF-S 300 f2.8 MkI for ca 15000 ferdig fortollet. Jeg kjøpte et godt brukt eksemplar

Se bilde.

(optikken 100% men mye slitasjemerker som ikke betyr noe for bildene). Den er sylskarp og virker også svært bra med 1.4x konverter. Mange yrkesfotografer oppgraderer til VR slik at det er gode muligheter å gjøre gode kjøp.

Et annet godt alternativ under 20000 er Sigmas 120-300 f2.8 som gir deg zoom fleksibiteten.

Dropp 2x konverter, velg 1.4x eller til nød 1.7x

Kjøp objektivet nå så får du gleden av topp optikk i mange år fremover!

Brukt kvalitetsoptikk faller omtrent ikke i pris i motsetning til kamerahusene.

post-7545-1155592007_thumb.jpg

Endret av froggyler
Skrevet

Kongen på Karmøy: Hvorfor bruke 38.125,- på Nikon D2Xs når jeg er fornøyd med D50!

Skal jeg kjøpe et D200 f.eks har jeg ikke råd til linse, sitter jeg med et D200 og en linse til 1.499,-

froggyler: Er 300mm brennevidden på Sigma 120-300mm like bra som 300mm på Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM?

Hvorfor ikke 2x konverter?

Skrevet

En 1,4 converter ganger bare blenderen med 1,4 mens en 2x ganger den med 2x :p derfor er ville jeg gått for en 1,4 :) tror det skal holde i massevis...

Og den beste grunnen er vel at det blir enklere og holde rolig i dårligere forhold, da du ikke mister så mye lys som med en 2x...

Skrevet
Kongen på Karmøy: Hvorfor bruke 38.125,- på Nikon D2Xs når jeg er fornøyd med D50!

Skal jeg kjøpe et D200 f.eks har jeg ikke råd til linse, sitter jeg med et D200 og en linse til 1.499,-

En D80 vil jo komme på litt under 9 lapper for kamerahuset, da har du jo fremdeles 21 igjen til objektiv. Da kan du jo enten kjøpe Sigma 300 F/2.8 eller Nikon 300 F/4 i tillegg (med sistnevnte har du til og med litt penger til overs...)
Skrevet

Er 300mm brennevidden på Sigmas 120-300mm like bra som 300mm brennevidden på Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM?

Da "froggyler" skrev av et kunne ramle over et Nikon AF-S 300 f2.8 MkI ble jeg usikker på hvilket objektiv dette var, den MkI ga ikke noe svar men Nikon har to objektiver:

Akam.no

Er sikker på at jeg venter med å skifte kamera, iallefall til jeg flytter ut og får kjøpt det uten at en engasjert far gjør valget surt :mad:

Kjøpte kameraet for 1 år siden så vil ikke bytte ut ennda :no:

Er 1,7x en som herper bildene som 2x dere sier gjør?

Ble usikker nå, hadde sett for meg Sigma 300mm F2.8 EX APO DG HSM + SIGMA 2X EX DG mne vil jo ikke herpe de :hmm:

Skrevet
Er den Nikon linsen du snakket om en av disse?:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...25&submit=S%F8k

6676456[/snapback]

Objektivet er ikke listet i produktguiden da det ble erstattet av det som er merket "II" som er lettere (mer kunststoff...).

Les Bjørn Rørsletts utmerkede erfaringer med Nikons optikk her:

http://www.naturfotograf.com/lens_tele.html

Her er en link som lister alle Nikons objektiver med serienummer og bilde slik at du kan navigere i bruktmarkedet:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#300

Hvis du søker litt på nettet så finner du flere diskusjoner vedrørende Sigmas tele optikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...