Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to routere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som det er greit å passe på når man kobler to rutere sammen i et nettverk, er at DHCP-server kun er slått på i en av ruterne og at ruterne har forskjellig IP-adresse.

 

Når det gjelder kabler, så skal en vanlig TP-kabel fungere helt fint.

6672099[/snapback]

 

Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter.

 

Trinmar, hvis den ene er en switch så kan det settes i en av lan portene på ruteren, da er det ikke noe mer enn plug and play.

Lenke til kommentar
Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter.

 

6672223[/snapback]

 

Nja, det jeg tenkte var at man på en måte slår av ruterfunksjonaliteten til den ene av ruterne (slik at du kun bruker switchdelen) og setter dem opp i samme subnett, f.eks 192.168.0.xxx.

 

Man gir ruterne ulike IP-adresser, men i samme subnett, f.eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2. Samtidig skrur man av DHCP-server i den ene av ruterne og kobler dem sammen med TP-kabel fra LAN-utgangene.

 

Internett kobles så til WAN på den som har DHCP-server.

 

Jeg har gjort dette en del ganger med mine D-Link rutere og det har fungert fint.

 

 

Tinmar: Hvis den ene er en switch, så skal det bare være å koble til switchen med en TP-kabel til en av LAN-utgangene på ruteren.

Endret av HansErik
Lenke til kommentar
Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter.

 

6672223[/snapback]

 

Nja, det jeg tenkte var at man på en måte slår av ruterfunksjonaliteten til den ene av ruterne (slik at du kun bruker switchdelen) og setter dem opp i samme subnett, f.eks 192.168.0.xxx.

6672293[/snapback]

 

Da forstår jeg tankegangen din!

Trodde ikke det gikk ann å "slå av" ruter funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...