Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utendørs WLAN 200m


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to hus som jeg trenger adsl til. Jeg har ADSL til det ene huset og det andre ligger omtrent 200m unna. Jeg har lekt litt med ideen om jeg kan sette opp trådløst nettverk mellom disse husene. Problemet mitt er at det er ganske så mange trær i mellom, altså det langt fra fri sikt mellom husene.

 

Hvis det er mulig så vil jeg bruke rundt 5000kr på å få til en løsning med WLAN mellom husene. Det er kanskje litt i overkant også. Jeg har kikket litt på de forskjellige hjemmelagde antenneforsterkerne her på forumet. Jeg vet ikke om noen av de er sterke nok, eller så er ikke jeg så kyndig med antenner. Jeg kikket litt på denne antennen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815

 

Det var den eneste antennen som er en kandidat for meg tror jeg. Fins det no nettbutikk som har større antenner?

 

Jeg vil gjerne vite hva slags utstyr jeg trenger for å sende wlan signal gjennom en masse trær i 200m. :) Jeg bruker da 802.11g standarden.

 

Hilsen mann med to hus som vil ha adsl i begge. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompis av meg driver firma, hadde samme problem.

Løsning høy antenne på taket av høyt bygg.

Nå var dette med avstand på ca 2-3 km, men selv når det var mulig å se fra antenne til antenne, så var det ikke mulig å få det til å bli stabilt.

Dette, i følge leverandør, pga signalene var "tykkere" på midten slik at de der kom ned mot tretoppene.

Vi måtte ganske høyt opp før vi fikk bra signaler.

 

Kent

Lenke til kommentar

Har en løsing :

Jeg har ett wlan satt på ca 500 m og det er ikke fri sikt ,er to belter med løvtrær.

Panelanntener fra 14dpi< siden det er bare 2punkt.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=24281

3com Aksesspunkt

https://prisguiden.no/product.php?productId=26937

Velg "Urugay" som land.

Det stråler best da, sikkert mye fjell og lite lover der.

Sett fast ip og lås mac-adressen på aksesspunktene så er de låst til hverandre og finner seg selv igjen etter strømbrudd osv.

1mb-2mb jo lavere hastighet gir bedre stablitet.

Med dette oppsettet er det omtrent 0 i pakketap.

Jeg testa mange ting i fjor på den avstanden og kom til att 3com er en god løsingen.

Lette å sette opp og stabile og stråler bra med rette justeringa.

De klarer ca 450-500 m på frisikt uten anntener.

Vi bruker rundstråle anntenne fra huset med internet og det er 3 motagere med panelanntener.

Vi har hatt det litt over ett år og må si att jeg er veldig fornøyd med "opplegget" er vel 2-3 dager med ekstremt vær det er vært noe pakketap ellers så har det vært helt 100%.

På 200m som du kan godt være att det går uten anntenner ,løvtrær bremser mer enn bartrær.

 

Edit: legger ved ett bilde i zip så kan du se hva jeg har av motstand av trær.

nettverket.zip

Endret av Razer63
Lenke til kommentar

Hvis topografien tillater det, hvorfor ikke bruke 895,- kroner på en rull 300 meter nettverkskabel

og evt. grave ned/beskytte kabelen? Da har du dødsstabilt og et mye raskere nettverk enn

du noen gang vil få med trådløst. Pluss på en 1500 spenn til en POE-switch, samt strøminjektor (se linker nedenfor).

 

Jeg har over 400 meter kablet nettverk mellom to hus; fungerer som ei kule på 100mbit

og det har fungert i over snart ett år gjennom vinter og sommer uten ett eneste problem.

 

Mitt oppsett er POE-basert (power over ethernet) og har en switch i midten som fungerer

som "forsterker" for signalene underveis. Denne er i en vanntett plexiglassboks som er gravd ned (ikke dypt).

 

Noen linker hvis det er interessant:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114909

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307494

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306149 (passer bl.a. til injektor-kit'et - jeg valgte en tilfeldig kompatibel en...)

 

:thumbup:

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Ja, det gjorde jeg. Det fungerte, men svært ustabilt. Og kun på 10mbit hastighet.

Grunnen er at ethernetstrekk ikke bør overstige 100 meter egentlig. Men

det er ikke noen absolutt grense. Jeg prøvde også ca. 200 meters strekk (da jeg

har 2x200 m ca) og det fungerte greit på 10mbit men ikke på 100mbit hastighet.

 

Switch og injektorløsningen er billig, stabilt og kjempeenkelt så det er likegreit

å gå for en sånn løsning.

 

:thumbup:

 

steveak!

 

Prøvde du å kjøre uten strømforsterkeren?

 

 

Kent

6650260[/snapback]

Lenke til kommentar

Det høres lurt ut. Kan du forklare litt mer om hva det POE egentlig gjør for no? Trenger jeg å ha strøm til den switchen som står i midten? Er det der POE kommer inn i bildet? Det er der switchen får strømmen fra?

 

Ja, det gjorde jeg. Det fungerte, men svært ustabilt. Og kun på 10mbit hastighet.

Grunnen er at ethernetstrekk ikke bør overstige 100 meter egentlig. Men

det er ikke noen absolutt grense. Jeg prøvde også ca. 200 meters strekk (da jeg

har 2x200 m ca) og det fungerte greit på 10mbit men ikke på 100mbit hastighet.

 

Switch og injektorløsningen er billig, stabilt og kjempeenkelt så det er likegreit

å gå for en sånn løsning.

 

 

6650469[/snapback]

 

pesten

Lenke til kommentar

POE er Power over ethernet. Dvs. at svak strøm sendes i samme kabel som datasignalene.

På den måten får switchen (som må være en POE-switch) strøm, helt enkelt.

 

I oppsettet mitt, får Airporten (som jeg brukte...og ja den er dyr men jeg hadde den

liggende) strøm fra ethernetkabelen. På den måten slipper man å legge en strømkabel

i tillegg til nettverkskabelen.

 

Så ja - switchen i midten får strøm via POE, m.a.o. rett fra den samme nettverkskabelen.

 

POE brukes mye i større nettverk der nettverkslengden kan være veldig stor (f.eks.

på større bygninger/kontorer etc.). Men nå er det jo forbrukerpriser på sånt utstyr også.

 

Du får vurdere trådløst versus kablet. Men er det mye trær i veien kan dette være en god

løsning. Hvis nettverket mellom bygningene skal kun være til nettsurfing kan det jo være

at trådløst er tingen.

 

For å si det sånn; vi kopierer DVD filmer mellom hverandre. Selv med raskeste trådløse

løsning under optimale forhold vil du ikke komme i nærheten av hastigheten i et kablet nettverk.

 

Bakdelen med kablet er jo at kabelen er der. Og helst bør den beskyttes - i alle fall litt - mot vær

og vind og slik at ikke den ligger til hinder for noe...For eksempel en kommunalt ansatt eller

andre som vet at det ikke er helt lovlig å trekke kabler i hytt og pine... Men ute av syne, ute

av sinn ikke sant? :)

 

Trådløst har normalt ingen problemer med 200 meter hvis det ikke er hinder i veien - f.eks. skog. Her på forumet finner du masse info om trådløst og løsninger folk har. Det finnes antenner

som kjører kilometervis, men jeg har til gode å se noen som går gjennom trær.

Kanskje dere kan rydde unna litt skog da, sånn at dere får bedre sikt igjennom? Da vil trådløst

være en fysisk lettere prosjekt - i alle fall hvis dere skal grave ned kabelen.

 

Min er gravd ned ca. 10-15-20cm under gress stort sett (sandholdig jord) og er helt ubeskyttet. Er av typen Cat5e skjermet og UV-bestandig. Holder sikkert ikke evig, men kabel er såpass billig og effektiv at da trekker vi den opp av jorda og legger en ny når den tid kommer. Og er det vinter når akkurat det skjer får den ligge under snøen. Men så bor vi slik at det går an da.

 

Mange beskytter kabelen ved å legge den i billig hageslange f.eks., da vil den holde lengre.

 

Lykke til :-)

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Kablet behøver ikke å være så dumt dersom det er forutsetninger for å legge kabel uten at naboene blander seg inn.

Overføring av strøm kan gjøres med ferdigkjøpt utstyr, eller at man lager det selv.

Dataforbindelsen bruker 4 av 8 ledere og da har du 4 igjen til å overføre likespenning til switchen som du setter på midten. Dette behøver man bare en loddebolt, en vanntett boks, plugger og tang til å løse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...