Gå til innhold

finepix f30 eller canon ixus 800 IS ?


Anbefalte innlegg

Gamlefujifilmkameraet har tatt kvelden og jeg må et nytt. Det står nå mellom Fujifilm Finepix F30 og Canon Ixus 800 is. Er veldig fornøyd med fujifilm og ser at F30 er et vanvittig bra kamera, men Ixus kan jo skilte med 4x zoom og optisk bildestabilisator og, men kanskje ikke like bra kvalitet på bildene.

 

Noen med peiling som kan si om ekstra zoom og bildestabilisator er noe som kan veie opp for den bedre kvaliteten fujifilm har? Kameraet skal brukes mest i familien, men også på jakt- og fisketurer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med F30, men Ixus 800 IS er veldig bra. Bildekvaliteten er på topp, og bildestabilisator skader jo ikke. Det har også optisk søker, som er veldig greit om du skal ta bilder i sollys, eller vil spare batteri.

 

Etter hva jeg forstår, har F30 noe lavere støynivå enn Ixus'en (men kanskje en noe mer aggresiv støvfjerning som gjør bildene noe mer uskarpe?). Ingen Ixus-eiere har imidlertid klaget over støy, så tror ikke annet enn de som tester og studerer kamera egentlig legger merke til forskjellen.

Lenke til kommentar

 

Ohoi, den testen kom i dag. Men det ble ikke enkelt likevel. Skal tro om F30 er så mye skarpere at det oppveier for 4x optisk zoom hos ixusen?

6653695[/snapback]

 

Det blir som å sammenligne epler og bananer; kvalitet vs. kvantitet.

 

Her er en fyldig test med sammenligning med bl.a Ixus.

 

 

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/

Lenke til kommentar

jeg har 800 Is og det er vannvittig bra.. har tatt en del bilder nå og er stort sett ekstremt fornøyd...

 

Optisk bildestab.,mulighet for lang lukkertid, og muliughet for å kun beholde en type farge er utrolig artig og gjør dette til et artig kamera med mange muligheter..

 

Som sagt bildkvaliteten er suveren, det samme er skjermen.. Dessuten er kameraet veldig raskt! Ville ikke nølt et seuknd var jeg deg..

 

Noen bilder jeg har tatt med kameraet finnes her (fra fergebildet og utover) : http://jindah.deviantart.com/gallery/

Lenke til kommentar
Skjermen skal være betre i F30 enn Canon sitt kamera.

6656007[/snapback]

 

da er den garantert veldig god.. jeg kan holde mitt 800 IS så høyt jeg klarer og allikevel se motivet uten problemer.. du vil ikke ha noen problemer med innsynsvinkel!

Den er temmelig bra i sollys også, men her kan det nesten aldri bli bra nok ;)

Jeg føler at Canon-kameraet har gjort meg til en bra fotograf selv om jeg har null erfaring.. ville ikke nølt med å kjøpe det om man har råd!

 

kommer til å legge ut noen flere bilder i galleriet mitt etterhvert, så kan du jo bare følge med og se hva du synes! Mitt inntrykk er i hvertfall at om man ikke har noe særlig ewrfaring med fotografi så er dette et knallkamera som nesten uansett gir gode resultater..

Endret av minto
Lenke til kommentar

Har kikket på canon sitt og skjermen var helt grei den, var litt i tvil på hvilket jeg skulle kjøpe av F30 enn 800 IS, men jeg har nettop bestilt meg 800 IS istedet.

 

På komplett får en dette for 3.579, på elkjøp får en det for rundt 4500kr :hmm:

Samt et minnekort på 4GB til 719 kr

Burde vel holde en stund :)

Endret av Abits
Lenke til kommentar

Vel, det var ikke lett, men jeg gikk for F30. Har jo finepix f601 fra før (som nå har blitt ustabilt) --> må ha nytt for det er en sønn på vei. Sammenligna mitt 4 år gamle kamera med søstersens nye panasonic dmc-fx01 som er helt nytt i dag. Synes faktisk fujifilmbldet var bedre, selv med dobbelt så lite megapixler. Men akk o ve, jeg er jo ennå ikke sikker. Skulle vel tatt en sleip og bestilt begge to, prøvd dem ut og levert tilbake det ene :blush:

 

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Vel, det var ikke lett, men jeg gikk for F30. Har jo finepix f601 fra før (som nå har blitt ustabilt) --> må ha nytt for det er en sønn på vei. Sammenligna mitt 4 år gamle kamera med søstersens nye panasonic dmc-fx01 som er helt nytt i dag. Synes faktisk fujifilmbldet var bedre, selv med dobbelt så lite megapixler. Men akk o ve, jeg er jo ennå ikke sikker. Skulle vel tatt en sleip og bestilt begge to, prøvd dem ut og levert tilbake det ene :blush:

 

Takk for alle innspill.

6657168[/snapback]

Mitt fire år gamle Ixus V3 med tre megapixler gir bedre bilder enn mange av dagens 7-10 megapixlers kamera... nettopp på grunn av megapixlene... Presser man små sensorer med for mange pixler, oppnår man bare mer støy, og Panasonic sine digitalkamera er noe plaget med mye støy i utgangspunktet. Så ja, det kan være ganske så riktig at ditt gamle kamera ga bedre bilder.

 

Ixus-serien har aldri vært plaget med spesielt mye støy, og Ixus 800 IS har faktisk fått en megapixel mindre enn Ixus 750, nettopp for å holde støyen så lav som mulig... og dermed bildekvaliteten så bra som mulig.

 

Ja til færre megapixler :w00t:

Lenke til kommentar

"Mitt fire år gamle Ixus V3 med tre megapixler gir bedre bilder enn mange av dagens 7-10 megapixlers kamera... nettopp på grunn av megapixlene... Presser man små sensorer med for mange pixler, oppnår man bare mer støy, og Panasonic sine digitalkamera er noe plaget med mye støy i utgangspunktet. Så ja, det kan være ganske så riktig at ditt gamle kamera ga bedre bilder.

 

Ixus-serien har aldri vært plaget med spesielt mye støy, og Ixus 800 IS har faktisk fått en megapixel mindre enn Ixus 750, nettopp for å holde støyen så lav som mulig... og dermed bildekvaliteten så bra som mulig."

 

For å klare 8-10 megapixler på en 6x8mm digitalbrikke, må optikken klare rundt 200 linjepar /mm. Optisk er det så og si umulig uansett pris på optikken. Sannheten ligger vel rundt 60-80 lp/mm (forutsatt at man bruker stativ). I praksis vil ingen digitale kompaktkameraer klare å få unik informasjon tilsvarende 8-10 megapixler, men kanskje bare 4-6mp. Når støy og kontrastegenskaper i tillegg forverres når den teoretiske oppløsningen øker, er det på høy tid at produsentene slutter å lure folk til å tro at kvantitet er lik kvalitet. Kvalitet er dessverre vanskelig å dokumentere, men heldigvis kan man studere bildene selv og trekke konklusjoner på bakrunn av det man ser.

Lenke til kommentar
Vel, det var ikke lett, men jeg gikk for F30. Har jo finepix f601 fra før (som nå har blitt ustabilt) --> må ha nytt for det er en sønn på vei. Sammenligna mitt 4 år gamle kamera med søstersens nye panasonic dmc-fx01 som er helt nytt i dag. Synes faktisk fujifilmbldet var bedre, selv med dobbelt så lite megapixler. Men akk o ve, jeg er jo ennå ikke sikker. Skulle vel tatt en sleip og bestilt begge to, prøvd dem ut og levert tilbake det ene :blush:

 

Takk for alle innspill.

6657168[/snapback]

 

GRATULERER!! Høres ut som et bra valg. Etter mye søking, leting og lesing på nett, står dette kameraet nå øverst på ønskelista mi. Det ser ut til å ta utrolig bra bilder og det er det viktigste. Spesielt for meg som ikke gjør så mange manuelle innstillinger, behøver ikke kameraet å inneholde mange manuelle funksjoner. Håper du kan legge ut noen linjer her når du har fått kameraet i hus og testet litt. Er veldig interessert i høre hvordan du(og andre som har prøvd kameraet) liker F30 :) .

Lenke til kommentar
For å klare 8-10 megapixler på en 6x8mm digitalbrikke, må optikken klare rundt 200 linjepar /mm.  Optisk er det så og si umulig uansett pris på optikken. Sannheten ligger vel rundt 60-80 lp/mm (forutsatt at man bruker stativ). I praksis vil ingen digitale kompaktkameraer klare å få unik informasjon tilsvarende 8-10 megapixler, men kanskje bare 4-6mp. Når støy og kontrastegenskaper i tillegg forverres når den teoretiske oppløsningen øker, er det på høy tid at produsentene slutter å lure folk til å tro at kvantitet er lik kvalitet. Kvalitet er dessverre vanskelig å dokumentere, men heldigvis kan man studere bildene selv og trekke konklusjoner på bakrunn av det man ser.

6658966[/snapback]

Kloke ord, Nestformann. Glemte å nevne optikken, som heller ikke klarer å holde følge. For å si det enkelt og greit; Over 6 megapixler vil ikke kunne utnyttes på kompaktkamera, og vil uansett bare føre til mer støy, noe som faktisk setter ned kvaliteten på bildene.

 

Konklusjon: Et 8-10 megapixelkamera vil i de fleste tilfeller gi dårligere bilder enn et kamera med 4-6 megapixler... samme hvor mye eller lite du har tenkt å forstørre.

 

Canon er en av de (alt for få) produsenter som har innsett dette, og som går foran med et godt eksempel med deres maks seks megapixler. Deres kamera selger like bra der jeg jobber, som de med flere megapixler, riktignok kan det ha noe med å gjøre at vi sier sannheten til kundene, og at de faktisk stoler på oss. Er bare å fortelle hvorfor, så synes de fleste at det høres fornuftig ut. Men klart, vil de ha et kamera med 10 megapixler, og ikke stoler på oss, så skal ikke jeg stoppe de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...