Gå til innhold

Rettigheter angående CD, LP og MP3


simon_gj

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøper en CD i Norge, har jeg rett til å legge den inn på dataen min, eventuelt mp3-spiller. (right?)

 

Vis jeg har kjøpt en CD i butikken, har jeg da lov å laste ned cden, så jeg "slipper" å legge CDn i dataen?

 

Jeg syntes jeg leste at når jeg kjøper en CD, så kjøper jeg rettigheten til å spille den av. Da høres det rimelig ut i mine ører, at jeg har rett til å spille den av hvilket format jeg ønsker.

 

Vis jeg kjøper en LP, har jeg da lov til å "digitalisere" den, og legge den inn på dataen?

 

Kan jeg laste ned en LP jeg har kjøpt i butikken?

 

 

 

Ja, forresten. I England er det ulovlig å legge inn musikk på mp3-spillere, har jeg hørt. Er det da ulovlig for meg å ta med min lovlige (i Norge) mp3-spiller til England? (Da mener jeg at den kun inneholder kjøpt musikk)

 

Takk for all hjelp.

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Når jeg kjøper en CD i Norge, har jeg rett til å legge den inn på dataen min, eventuelt mp3-spiller. (right?)

- Vis jeg kjøper en LP, har jeg da lov til å "digitalisere" den, og legge den inn på dataen?

 

Jepp, du kan med loven i hånd overføre til mp3-spiller eller annet ønsket medie og ta backup-kopi av musikk du selv har kjøpt. Ulovligheten begynner når du laster ned musikk ulovlig eller sprer videre dine backup-kopier til andre enn nærmeste omgangskrets.

 

- Vis jeg har kjøpt en CD i butikken, har jeg da lov å laste ned cden, så jeg "slipper" å legge CDn i dataen?

- Kan jeg laste ned en LP jeg har kjøpt i butikken?

 

Hensikten er lov, middelet ulovlig. Med andre ord: Selve handlingen å laste ned albumet i digital versjon er på papiret ulovlig, men dersom du allerede eier en fysisk kopi av skiva har du fortsatt lov til å ta backup av denne, seg være som CD, mp3-filer eller annet. Dersom du ikke ønsker å balansere på kanten er det beste altså å rippe skiva selv, slik at det er eieren selv, altså du, som lager backup-kopien av det originale mediet.

 

- Ja, forresten. I England er det ulovlig å legge inn musikk på mp3-spillere, har jeg hørt. Er det da ulovlig for meg å ta med min lovlige (i Norge) mp3-spiller til England? (Da mener jeg at den kun inneholder kjøpt musikk)

 

Dette vet jeg ingenting om, men i mine ører lyder det merkelig at man ikke kan legge inn musikk på mp3-spillere da all hensikt med spilleren tross alt forsvinner. Du kan i alle fall være trygg hva gjelder din private spiller, jeg tviler veldig på at bobbyene kan stoppe deg på gata, kreve å undersøke mp3-spilleren din og be om dokumentasjon for at musikkfilene er lovlig kjøpt. :p

 

EDIT: Quotingen kuket seg visst, så da ble det kursiv for denne gang. :fun:

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Først: Tusen takk for kjempe bra svar!

 

Jeg syns layouten var mer oversiktlig i dag, med bare kursiv enn med 48 fæncy-æss qoutes :p

 

Har jeg lov til å brenne CDene til kompissene mine? Eller er det "nermeste omkrets"-familie?

 

Det siste spørsmålet var ment rent hyptotetisk ;P Tror ikke jeg har noen grunn til bekymring, med tanke på at ved en undersøkelse tidlig i år (TROR jeg) var det nesten ingen så viste at det ikke var lov :p...

 

Det er litt kipt, vis jeg mister CDen har jeg egentlig ingen mulighet annet enn slippe å kjøpe en ny. Vis jeg kan bevise at jeg har kjøpt den, burde jeg ha mulighet til å "få tak i" en ny :p Men det er vell bare mitt synspunkt.

 

Foresten. Hva er dine synspunkter på nedlasting av musikk?

Jeg har di to siste årene nesten ikke lastet ned musikk. Jeg har lastet ned litt musikk, som er vanskelig å få tak i Bodø/Norge. Jeg syns også det er ok å laste ned mixtaper som koster 200 i Norge, som er laget for å selges til 40 kroner. (Man kan eventuellt kjøpe disse via nettet, selvom frakten stortsett koster det samme som mixtapene fra USA...)

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

Mitt syn på nedlasting av musikk er positivt. Men det er mest på grunn av måten jeg bruker nedlasting av musikk. Liker jeg det jeg har lastet ned så havner det i 8 av 10 tilfeller i hyllen min. Nedlasting har også utvidet min musikksmak fra en veldig smal til en noe bredere. Før jeg fikk bredbånd gikk det kun i Metallica, etter jeg fikk bredbånd oppdaget jeg mye ny musikk og mangedoblet fort platesamlingen.

 

Fri spredning av kultur over nettet :thumbup:

Lenke til kommentar
Mitt syn på nedlasting av musikk er positivt. Men det er mest på grunn av måten jeg bruker nedlasting av musikk. Liker jeg det jeg har lastet ned så havner det i 8 av 10 tilfeller i hyllen min. Nedlasting har også utvidet min musikksmak fra en veldig smal til en noe bredere. Før jeg fikk bredbånd gikk det kun i Metallica, etter jeg fikk bredbånd oppdaget jeg mye ny musikk og mangedoblet fort platesamlingen.

 

Fri spredning av kultur over nettet :thumbup:

6652378[/snapback]

 

Jeg har også utvidet platesamlingen min, men det har mye med at jeg har råd til å kjøpe musikk nå :p Men jeg hørte bare på rap før, og nå hører jeg på MYE mer. Det hadde antagelig ikke utviklet seg like mye uten internett downloads... Nå er det rap, reggae, ragga, country, folk og pittelitt rock og gjerne litt dub...

 

Fri spredning av kultur over nettet :thumbup:

Det hørtes utrolig pent ut, sagt slikt :D

Lenke til kommentar
Når jeg kjøper en CD i Norge, har jeg rett til å legge den inn på dataen min, eventuelt mp3-spiller. (right?)

6638871[/snapback]

Ja, det har du.

 

Vis jeg har kjøpt en CD i butikken, har jeg da lov å laste ned cden, så jeg "slipper" å legge CDn i dataen?

6638871[/snapback]

Nei, ikke i teorien. Men hypotetisk sett har du ikke gjort noe galt dersom det er identisk med en rip av disken din.

 

Jeg syntes jeg leste at når jeg kjøper en CD, så kjøper jeg rettigheten til å spille den av. Da høres det rimelig ut i mine ører, at jeg har rett til å spille den av hvilket format jeg ønsker.

6638871[/snapback]

Det stemmer.

 

Vis jeg kjøper en LP, har jeg da lov til å "digitalisere" den, og legge den inn på dataen?

6638871[/snapback]

Det har du.

 

Kan jeg laste ned en LP jeg har kjøpt i butikken?

6638871[/snapback]

Ikke hvis det du laster ned er en remastered versjon mot originalversjon på LP. Du må betale for remaster-jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...