sinnaelgen Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 hvor finner jeg en database komponet som er lik den som er inebyget i pro utgavene av delphi 7.0 og helst gratis . jeg har delphi 7.0 pe utgaven og den har ikke inebyget database. absolut database lot seg ikke instalere skikelig.
john_h Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 (endret) Hvorfor er det viktig at den er lik databasekomponentene som følger med i pro-utgavene? Og du kan alltids vente på Turbo Delphi edit: bah, bomlink Endret 8. august 2006 av john_h
sinnaelgen Skrevet 8. august 2006 Forfatter Skrevet 8. august 2006 jeg hadde en delphi versjon før (tror det var versjon 5) der var det enkelt å lage databaser og tabeller. det er et slikt system jeg ønsker . det så ut til at absolut database bruker et lignende sytem . det er synd at den ikk instaleres ontlig i delphi versjonen jeg har nå. delphi versjon 5 er ubrukelig for windows xp. skal turbo delphi ver god til xp eller er det bare en retro . jeg hadde en versjon som minner svert my om den ( bilde på netsiden ti turbo Delphi). så lenge den virker i xp og det er lett å lage mine egne databaser. jeg har alt for svak linje til å laste ned flere hunder magbytes
john_h Skrevet 8. august 2006 Skrevet 8. august 2006 Den nye Turbo-serien er basert på helt nye versjoner, så noen problemer med XP vil nok overraske meg. Og Turbo Delphi skal såvidt jeg skjønte inneholde hele VCL'et, mao. alle databaseløsningene som finnes i dagens Delphi. Explore-versjonene, som er gratis (og som sagt inneholder databasefunksjonalitet), finner helt sikkert sin vei til et eller annet datatidsskrift (aner ikke hva størrelsen på produktene vil bli).
sinnaelgen Skrevet 9. august 2006 Forfatter Skrevet 9. august 2006 (endret) mener du at turboversjonen er enda "nyere" en delphi 2005 ( tror det var det siste versjon heter) ? jeg har opp gjenom tiden kjøpt flere versjoner av av delphi. en stund kunne man få en standard utgave for et par tusenlapper med database egenskaper. etter dette måtte man ut med 10 tusen eller mere. når forventes turbo delphi på markedet ? aldus bilde ble ogso brukt i av bolland ien tidligere vesjon . jeg husker ikke om det var tubo pascqa for windows den het jeg kan laste det ned over flere dager med download manager hvis det ikke fyller en cd eller dvd plate helt opp ( 600-700 megabytes) . hvi jeg er tålmodig går det nok det også selv med 56k modem og turbo fra tele2. engang gik det ann å bestille sånne prgrammer som delphi på nettet men det var før jeg fikk mitt internett. hvike butikker ( helslt i norge) er det som selger programerings verktyene som bl.a. delphi ? skal søke selv også. Endret 9. august 2006 av elg-elg123
john_h Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Turbo Delphi vil ha nyeste utgavene av VCL og compileren, men jeg er litt usikker på om den bruker samme IDE som Delphi 2005/2006 (dvs. Borland Developer Studio), eller om den vil ha et nytt, enklere IDE (kanskje en nedstrippet versjon av BDS). Jeg vet at eurosoft.no selger Borland-produkter her i landet (dessverre står det ingen priser på nettsiden deres), men om de kommer til å selge Explore-versjonene (gratis-versjonene) for frakt og cd-kostnad, vet jeg ikke. Evt. er det vel ikke verre enn å kanskje be noen her på forumet om å brenne en kopi (av Explore-versjonen selvfølgelig) og sende den med Posten; koster ikke all verden nå til dags.
sinnaelgen Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 etter en nermere etteranke så tror jeg det faktisk avar i delphi 4 jeg kunne lage mine egne databaser men da jeg kjøpte versjon 5 så var denne muligheten fjernet. nå husker jeg heller ikke om det var samme utgivelse på de to vesjoene. versjon 5 er i vertfall standardversjonen. jeg synes nå at borland/inprise har økt prisen betraktelig opgjenom årene . til å begynne med gik det ann å kjøpe en standard vesjon selv om det var til hobbybruk men i dag er det dyrt nok selv med den biligste vesjonen og neste untak er gratis versjoen som mangler enkelte vesnlige tig som bl.a. muliheten til å lage databaser jeg er er red for at selv om det kommer en "turbo" utgave så fortsetter det på samme måten : - gratis versjoner som magler vesentlige ting og har andre begrensninger - standard vesjoner - og til slutt pro vesjonen som bare utvikligs selvskaper har råd til ( hvis de da bruker delphi/pascal)
john_h Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 At prisene har økt tviler jeg ikke på, spesielt tatt i betraktning at du ikke lenger får kjøpt Delphi separat, kun som en del av Borland Developer Studio. (Dog kommer Turbo Delphi til å endre på det.) Noen standardversjon ser det ikke ut til å være lenger, kun Professional, Enterprise og Architect. Det eneste Explore-versjonene av Turbo-produktene ser ut til å mangle er å integrere tredjeparts komponenter i IDE'et (jeg antar det fortsatt går fint å bruke dem fra kode, så det blir vel litt smak og behag hvor mye det påvirker deg). For studenter koster BDS ("klassisk" Delphi, Delphi .NET, C# og C++) ca. 1400kr, og det er jo ikke så ille. Turbo-produktene ser ut til å koste cirka halvparten. Og forresten, Turbo-produktene ser ut til å komme om 23+ dager, ifølge nettsiden.
sinnaelgen Skrevet 13. august 2006 Forfatter Skrevet 13. august 2006 (endret) versjonen til delphi har endre seg fra student,standard og pro til pro,enterpris og architect ( som du skriver john-h) men forholdet blir nå det samme mellom disse utgavene. jeg ønsker nå bare å ha muliheter til å bruke delphi/pascal språket til å lage mine programmer også databaser uten måtte betale et 5 sifret beløp bare får å få lov til å lage noen databaser i ny og ne. hvilken butikker i norge er det som selger delphi produktene for tiden ? Endret 13. august 2006 av elg-elg123
john_h Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Studentutgavene kommer i tillegg til pro, enterpris of architect; om det ikke kom tydelig nok frem. Offisielle Borland-forselgere her i landet er Eurosoft Norge A/S, Ravenholm Computing A/S og CBK Communications AS; ifølge de nordiske sidene til Borland. Men hvis du søker på prisguiden her på hardware.no etter f.eks. "borland" eller "delphi", finner du et par nettbutikker som selger Delphi/Borland Developer Studio.
sinnaelgen Skrevet 14. august 2006 Forfatter Skrevet 14. august 2006 (endret) fant ingen pris på delphi hos linkene over . linken til ravenholm virket ikke eurosoft hadde bare en omtale delphi 2006 hvis jeg skal kjøpe student versjonen må jeg vere studen ( en av de dyreste pakken til pris langt under standarpaken alså pro utgaven i dette tilfelet). hvi jeg husker riktig så kunne man kjøpe en pro utgave til under tusen kr som student mens standard versjon koste 2-3 tusen og pro utgaven kostet vist ca 5 tusen for en del år tilbake Endret 14. august 2006 av elg-elg123
tasle Skrevet 14. august 2006 Skrevet 14. august 2006 (endret) Prisene finner du her: http://www.ravenholm.no/ Jeg ser at linken i et innlegg ovenfor har en skrivefeil, derfor finner du den ikke, uten videre. Edit: Opprinnelig link ble for lang, sjekk heller http://www.ravenholm.no/ og søk på Delphi Endret 14. august 2006 av tasle
sinnaelgen Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 (endret) prisen på de forskjelige versjoen var nå litt stive . opp mot 4 tusen blir litt mye. ofice paken til microsoft er nesten biligere. så var det å finne ut hva de forskjelige ugivelsen ineholder og hvile muligheter jeg har med dem. Endret 15. august 2006 av elg-elg123
tasle Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Den mest signifikante forskjellen mellom Delphi Professional og Enterprise er visstnok bare at Pro-versjonen ikke har databaseserveren som Enterprise har. Jeg har brukt Pro-versjonen tidligere og savnet i grunnen ingenting. Nå bruker jeg Enterprise fordi arbeidsgiveren min kjøpte den. Alle databasekomponentene finnes i Pro-versjonen, og du kan lage skalerbare databaser som kan kjøres på kun din PC, ikke i et firmanett eksempelvis, fordi databaseserveren mangler.
sinnaelgen Skrevet 16. august 2006 Forfatter Skrevet 16. august 2006 (endret) det er det jeg ønsker å kunne lage mine spesifisert databaser som kun virker på enkelt pcer. tro om programet som jeg lager vil virke over netverk med et tilleg uten ny kompilering ? jeg tenker at hvist programet blir så bra en venn ønsker kopi av programet for å bruke det på sit eget system. så hvi jeg skal lage databaser så må jeg minst kjøpe/bruke en pro versjon ? Endret 16. august 2006 av elg-elg123
john_h Skrevet 16. august 2006 Skrevet 16. august 2006 Programmet vil virke over nettverk med et tillegg, uten å kompileres på nytt? Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her. Hvis du skal lage programmer som bruker databaser, må du minst ha pro-versjonen ja, men med tanke på at pro er den "minste" utgaven, så er det vel ikke helt riktig å bruke ordet "minst" her.. (Gratisversjonen har vi allerede diskutert opp og ned.) Hvis du ikke vil kjøpe kjøpe ny Delphi for å drive med databaser, kan det være aktuelt å kikke på noen gratis databaser hvor du ikke trenger å bruke noen av Delphis ferdige komponenter, som f.eks. MySql.
sinnaelgen Skrevet 17. august 2006 Forfatter Skrevet 17. august 2006 jeg lurer nå bare på om det går ann å få mitt databaseprogram til å like vel virke over netverk ( uten rekompilering) selv om det bare er laget for enbruker pc ? med ordet "minst" så mete jeg at man ihvertfal må ha pro versjone for å få til å lage database. det var noen som tidligere forslo noe son het "absolut database". som sagt før så virker den ikke med versjon 7pe av delphi. mysql : da må man vell bare bruke script for å få noe til ? Det virker alt for komplisert og tungvint for meg . hvordan kan egenlig borland bestemme om jeg skal ta betalig eller ikke for de programmen jeg lager ? f.eks gatis versjoenen av delphi 7 for man ikke lov til å ta betaling for programen men lager med den. det kan da ikke ver noen begrensinger for betalversjonene da ? rykte jeg har hørt : stemmer det at borlad/inprise ønsker en liten avgift hvis jeg selger et program laget med en av delphi versjonene eller er det baere tull ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå