Gå til innhold

Ekstern harddisk - USB eller Firewire?


Anbefalte innlegg

Hei .. mulig jeg er litt ute og kjører... men i alle fall: Jeg skal kjøpe ekstern harddisk og lurer på hva som er forskjellen mellom kobling med USB og Firewire.

 

Jeg ønsker enkel plug&play. Er det noen forskjell i kvalitet/hastighet på USB og Firewire? Jeg skal i første rekke bruke harddisken som backup for bilder og filmer (fra miniDV).

 

(For overføring fra miniDV til PC er jo USB'en bannlyst, men det har kanskje ikke noe å si når filene er ferdig redigert og skal lagres på den eksterne harddisken?)

 

Takk.

 

 

PS: Blir trolig en Western Digital My Book Essential 250GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det betyr ikke så mye for deg hva du velger.

 

Det er bare to konkurerende formater som harddisk produsentene valgte å kombinere i en enhet så man slapp å velge enten eller. USB har vel også litt større utbredelse. Ikke alle som har Firewire på stasjonære PCer.

 

Den du har valgt ut er helt fin.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Om du har FireWire på maskina di, så bruk gjerne den kontakta da Firewire er i stand til å overføre større datamengder litt raskere enn USB.

 

USB 2.0 er oppgitt til 480Mb/s og FireWire er oppgitt til enten 400 eller 800Mb/s, men USB hastigheta er 'burst' og ikkje alt for realistisk ved større datamengder. (FireWire er bygd nettopp for å betjene enheter som sender større datamengder)

Lenke til kommentar

Hei. Så også innlegget ditt angående redigering. Tillater meg å svare her også, for det kan virke som du tenker på å redigere på din interne harddisk på 60GB, for så å overføre det ferdige resultatet til den eksterne. Jeg vil anbefale at du redigerer også på den eksterne for å unngå å gå tom for plass, men da bør du så absolutt ha firewire på den eksterne for å unngå mistede frames ved overføring fra kamera. Derfor jeg anbefalte firewire i mitt svar på ditt andre innlegg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...