Gå til innhold

Fotografering i selskaper


Anbefalte innlegg

Har fått en del gode råd vedr. utstyr, prøver meg igjen på et litt annet område:

Tar en del bilder i selskaper, mest innendørs. Har Canon 350D, Canon 17-40 f/4 og Canon Speedlite 430EX. Synes kameraet roter litt i auto med 7 fokuseringspunkter, lett for å bli uskarp på visse partier.

Problemet er jo at en skal få med flere personer som ofte sitter i forskjellig avstand fra kameraet.

Bruke noe manuelt kanskje ? Takknemlig for tips.

Vil jo gjerne legge fram så bra resultat som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan egentlig anbefale å lese bruksanvisningen hvor det står om a-dep-modusen på kameraet (kan gå inn på det om du ikke har bruksanvisningen).

 

Har ikke tatt slike bilder selv, men vil anbefale å bruke manuelle instillinger. Av (Blenderprioritet) er meget kjekt å bruke, spesielt når man ønsker bilder med egendefinert dybdeskarphet. Da kan man velge en liten blenderåpning, for å få stor dybdeskarphet. Dette kan også gjøres i M (Manuel eksponering), men da risikerer man at bildene blir under/overeksponert.

 

Når du skal fokuserer bør du velge et fokuspunkt, etter min erfaring.

Så peker du det fokuspunktet (som lyser rødt) mot det du vil ha i fokus, trykker utløserknappen halveis inn og komponerer bildet som du vil ha det. Så tar du bildet.

 

Vil anbefale å lese fotokompendiet og bruksanvisningen for kameraet.

Lenke til kommentar

Har ikke Canon-kameraene en ganske genial funksjon hvor man kan velge to fokuspunkter, og så måler AF'en avstanden mellom de to punktene og velger en blender som gir nok DOF til at begge blir skarpe?

 

Jeg er Nikonist selv, så jeg vet ikke, men mener å ha lest om noe sånt. Kanskje ikke på 350'n?

Lenke til kommentar
Har ikke Canon-kameraene en ganske genial funksjon hvor man kan velge to fokuspunkter, og så måler AF'en avstanden mellom de to punktene og velger en blender som gir nok DOF til at begge blir skarpe?

 

Jeg er Nikonist selv, så jeg vet ikke, men mener å ha lest om noe sånt. Kanskje ikke på 350'n?

6631095[/snapback]

 

 

Finner ikke noe om dette, er jo egentlig et litt avansert amatørkamera, trolig bare slike muligheter på de større Canon-modellene...

Lenke til kommentar
Hmm. Trodde jeg slettet innlegget, men tydeligvis ikke. Det jeg snakker om er nemlig det "a-dep-moduset" The_Fire nevnte.

6632397[/snapback]

 

 

Sorry, Canon 350D har a-dep, er helt ny på dette og leste vel ikke langt nok ut i boka til kameraet. Lærer noe hver dag, og det er godt !

Lenke til kommentar

Med litt erfaring fikser du dette med blender og dybde mye bedre og ikke minst raskere enn denne a-dep jippoen. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å bruke den.

Innendørs er mitt råd til deg. Bruk høy iso (800 bør gå). Still kamera i M. Lukker på 1/30-1/60 og en passende blender alt etter hvor lyst det er. Typisk mellom f/4 og f/5.6 innendørs (med din 17-40). (og selvsagt blitz, gjerne tiltet mot taket)

Ang fokuspunkter kan du med fordel bruke det miderste og ikke minst stille inn i custom functions slik at du har fokus på tommelen (AF-lock) i stedet for på utløseren. Når du har blitt vant til det kan jeg love deg at det vil være skikkelig trangstrøye å gå tilbake til 'grønn firkant metoden' igjen (som er trykke utløser halvveis ned - så komponere)

Det er CF4 valg 1.

http://www.bobatkins.com/photography/digit...ebel_xt_cf.html

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Med litt erfaring fikser du dette med blender og dybde mye bedre og ikke minst raskere enn denne a-dep jippoen. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å bruke den.

Innendørs er mitt råd til deg. Bruk høy iso (800 bør gå). Still kamera i M. Lukker på 1/30-1/60 og en passende blender alt etter hvor lyst det er. Typisk mellom f/4 og f/5.6 innendørs (med din 17-40). (og selvsagt blitz, gjerne tiltet mot taket)

Ang fokuspunkter kan du med fordel bruke det miderste og ikke minst stille inn i custom functions slik at du har fokus på tommelen (AF-lock) i stedet for på utløseren. Når du har blitt vant til det kan jeg love deg at det vil være skikkelig trangstrøye å gå tilbake til 'grønn firkant metoden' igjen (som er trykke utløser halvveis ned - så komponere)

Det er CF4 valg 1.

http://www.bobatkins.com/photography/digit...ebel_xt_cf.html

6632473[/snapback]

 

Dette fungerte utrolig bra.. veldig skarpe og behagelige bilder. Fint å kunne få tips her, hadde aldri klart dette sjøl, bare vært vant til å kjøre med helautomatkk på de kameraene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...