Gå til innhold

Canon 350D og skarphet


Anbefalte innlegg

Ser ut som det er utrolig mange Canon 350D eiere i landet. Det har vel vært nevnt i andre sammenhenger at det kan bli litt feil når en bruker helautomatikken med 7 fokuspunkter. Kan kanskje være greit å ta det som et tema her.

Synes det har lett for at noe har roter seg til, og det jeg ville ha skarp ikke blir det. Egentlig synes jeg det er rart med så mange punkter som jobber, men arrester meg på dette visst jeg er helt uttafor.

Vet at disse punktene kan endres, men nå skal jo grønn instilling være både enkel og gi gode resultater.

Har et Canon 17-40 f/4 L USM, så tror ikke problemet ligger her.

Noen som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker stort sett bare fokus på midtpunktet. Jeg peker på den tingen jeg vil ha fokus på, trykker knappen halvveis ned og komponerer bildet. Det er en meget treffsikker metode. Hvis jeg trenger fokus midt i mellom to ting for å få begge like skarpe så fokuserer jeg på den ene og korrigerer manuelt.

 

Det er ekstremt sjelden jeg har bruk for full automatikk på fokusering. Som Kigulu sier så kan ikke automatikken vite at en ansikt er viktigere enn en stolpe, den kan bare gjøre en gjetning på statistisk grunnlag. Hvor bra automatikken fungerer varierer mye fra fotograf til fotograf fordi forskjellige fotografer velger forskjellige motiver.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg har meget god erfaring med å flytte fokusfunksjonen til AE-lås-knappen.

Dette gjøres med Fn-4 valget i menyen. Da bruker jeg *-knappen til å fokusere, peker direkte på det jeg vil fokusere på og lar høyre tommel gjøre jobben. Så kan jeg komponere bildet uten å tenke på fokus hver gang jeg trykker utløserknappen halvt ned for å beregne riktig lys. Dette fungerer veldig bra, kanskje spesielt når det er bevegelige objekter og jeg har innstilt Autofokus på AI-servo.

Minuset er at jeg ikke lengre kan forhandsbestemme (med AE-låsknappen) hvordan lysmålingen skal utføres.

Lenke til kommentar

Dette er et problem mange som skifter fra kompakt til speilrefleks opplever. Dybdeskarpheten på kompaktkamera er langt større enn dybdeskarpheten på SLR og derfor må man være mer nøyaktig med fokusen, enkelt og greit.

 

Det som er synd med full auto er at man ikke kan velge at kamera fokuser etter kun det midterste fokuspunktet. Mitt råd til deg (før du lærer deg å eksponere manuelt) er å sette kameraet ditt på "P" og velge autofokus på det midterste fokuspunktet. I "P-modus" stiller kamera inn alle innstillinger unntatt ISO-verdien som du må velge selv, men dette er langt fra vanskelig å lære seg.

 

Når du har valgt at kamera fokuserer etter det midterste fokuspunktet følger du Kristallos veiledning.

Lenke til kommentar
Dette er et problem mange som skifter fra kompakt til speilrefleks opplever. Dybdeskarpheten på kompaktkamera er langt større enn dybdeskarpheten på SLR og derfor må man være mer nøyaktig med fokusen, enkelt og greit.

 

Det som er synd med full auto er at man ikke kan velge at kamera fokuser etter kun det midterste fokuspunktet. Mitt råd til deg (før du lærer deg å eksponere manuelt) er å sette kameraet ditt på "P" og velge autofokus på det midterste fokuspunktet. I "P-modus" stiller kamera inn alle innstillinger unntatt ISO-verdien som du må velge selv, men dette er langt fra vanskelig å lære seg.

 

Når du har valgt at kamera fokuserer etter det midterste fokuspunktet følger du Kristallos veiledning.

6624854[/snapback]

 

 

Takk for alle gode råd.. ble egentlig ganske mye klokere... en brukerhåndbok sier ikke alltid alt på samme greie måten.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...