Gå til innhold

Oppgradering av spill-PC - CPU, GPU og RAM, ca. 5K


Anbefalte innlegg

Jess, sommerjobben er snart unnagjort for denne gang, og da er det tid for oppgradering av PCen.

 

Min nåværende maskinvare finnes i profilen min. For ordens skyld, her er link til hovedkortet. Delene som skal byttes ut er skjermkort og prosessor, og jeg tenkte at jeg eventuelt også kunne oppgradere med 1 GB mer minne. Jeg kjøper meg også ny skjerm, her er tråden om det for dem som er interessert. Kort om planene:

* Generelt: Jeg er en gamer, og er ute etter mest mulig bang for the bucks. Jeg spiller tunge spill (Oblivion, X³: Reunion, tenker å prøve Tomb Raider: Legends), og vil gjerne spille disse på full grafikk uten problemer, så lenge det ikke sprenger budsjettet.

* Skjermkort: Jeg har planlagt å bruke maks 2500 på dette, mine innledende forslag er listet under.

* Prosessor: Jeg aner ikke hvor mye de pleier å koste, men jeg skal ha en som tilsvarer skjermkortet (ingenting skal være flashekals). Tenker jeg venter til etter det planlagte priskuttet til AMD i høst, så får jeg meg vel en god dobbeltkjerne til rimelig pris (bekreft/avkreft). Sånn roughly gjetter jeg på at rundt 1500, kanskje litt mer, er en grei pris å bruke på prosessor.

 

Det jeg trenger hjelp til av dere snille forumbrukere, er erfaringer, forslag til alternativer etc.

 

Så, litt mer detaljert:

 

Innledende liste

 

Skjermkort

 

Spørsmål

Alle kortene jeg har foreslått, har 256 MB minne. Trenger jeg mer enn det, eller blir det litt overkill med 512? (Når det kommer til PC-deler liker jeg ikke å tenke så mye frem i tid, ettersom jeg sikkert oppgraderer igjen om halvannet år uansett.)

 

Forslag

 

PowerColor Radeon X1900 GT

Med 36 pixel pipelines til en pris på vel 2500 kroner virker dette som et solid valg. Eneste ulempen er at jeg har hørt mye negativt om PowerColors kjøleløsninger. (Bekreft/avkreft, erfaringer?)

 

XFX GeForce 7900 GT

7900GT har blitt klassifisert av mange som det kortet som gir mest "bang for the bucks", men det har "bare" 24 pipelines mot X1900GT sine 36, som bare koster noen hundrelapper mer.

 

Asus Extreme N7900GT

Bare nok et 7900GT. Jeg vet egentlig ikke hva som er forskjellen, men jeg tenkte jeg kunne ta det med likevel.

 

 

Prosessor

 

Her har jeg egentlig ingen anelse om hva som er lurt å velge. Jeg kunne gått gjennom prisguiden, men ettersom AMD snart kutter prisene, har det egentlig ikke så mye for seg. Har noen forslag til prosessorer som matcher skjermkortet?

 

 

Minne

 

Her tenkte jeg å kjøpe nye 1024 MB minne av akkurat samme type som de jeg allerede har. Jeg har hørt at det er det tryggeste når det gjelder minne, stemmer dette? I så fall vil alle fire minneslottene på hovedkortet være brukt opp.

 

Oppdatert liste

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 XT

Prosessor: ?

 

 

Vel, jeg håper jeg har klart å gjøre dette litt oversiktlig. Jeg vet at det finnes mange kyndige personer her på forumet som simpelthen elsker å bruke vekk sin dyrebare tid på å hjelpe andre mindre erfarne personer, så på forhånd takk! :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet problem jeg plutselig kom på, er strømforsyning. Er mine nåværende 350W nok? Jeg har en følelse om at det kan bli litt lite, spesielt med tanke på at jeg også har et eget lydkort, men jeg trenger litt mer profesjonell hjelp for å ta en avgjørelse.

 

Dersom jeg må oppgradere, så er kabinettet mitt Arctic Cooling Silentium T1. Har noen erfaringer med montering av PSU i dette kabinettet? Jeg vet at det er vanskelig å bytte ut standard-PSUen i enkelte kabinetter...

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...