Gå til innhold

Vanskelig sannsynlighetsregning er vanskelig


willbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg.. tenkte litt og kom frem til følgende.

Er usikker på om det blir rett, og har ikke kalkulator her til å regne det ut...

 

Kanskje det setter noen andre hoder i sving, i det minste? :)

 

 

----

 

Ble galt - prøver igjen :)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
sannsynligheten er jo 50 % selvom det er fem kort da, -det sier seg jo selv. Selvom det er vanskelig å formulere med ord

6610406[/snapback]

Du tar jo vekk fem tilfeldige kort. Dersom alle kortene du tok vekk var sorte, ville sannsynligheten ikke være 50/50 lengre. :ohmy:
Lenke til kommentar
sannsynligheten er jo 50 % selvom det er fem kort da, -det sier seg jo selv. Selvom det er vanskelig å formulere med ord

6610406[/snapback]

Du tar jo vekk fem tilfeldige kort. Dersom alle kortene du tok vekk var sorte, ville sannsynligheten ikke være 50/50 lengre. :ohmy:

6610419[/snapback]

hm, nei.. den var vrien den der :dontgetit:

 

men i det lange løp vil man trekke et sort kort 50% av gangene, selvom det i enkelte tilfeller er umulig at det skjer.

Lenke til kommentar

50,14895048

 

Kanskje dette er helt feil? Men hvis det er riktig så skal jeg skanne inn beregningene :hmm: ?

 

EDIT:

Jeg må ha trykket feil på kalkulatoren. Jeg satt opp alle mulighetene som ville gitt en svart og det ble nøyaktig 0,5. Så dette må være et lite lurespørsmål tror jeg hehe. :)

post-64842-1154644999_thumb.jpg

Endret av Perra1
Lenke til kommentar
Argh, vet ikke hva du skal gjøre når du ikke ser på de fem kortene  :hrm:

6610570[/snapback]

du skal da regne med at det ligger 2,5 svarte kort blant de fem korta, og at sannsynligheten blir 50 % for at du trekker et sort kort.

 

Derimot om du ser på korta, og det er for eksempel 1 svart og 4 røde kort, blir regnestykket "hva er sjansen for å trekke et sort kort når det er fire røde?" noe som er helt feil

Lenke til kommentar
Argh, vet ikke hva du skal gjøre når du ikke ser på de fem kortene  :hrm:

6610570[/snapback]

du skal da regne med at det ligger 2,5 svarte kort blant de fem korta, og at sannsynligheten blir 50 % for at du trekker et sort kort.

 

Derimot om du ser på korta, og det er for eksempel 1 svart og 4 røde kort, blir regnestykket "hva er sjansen for å trekke et sort kort når det er fire røde?" noe som er helt feil

6610623[/snapback]

 

Ja, er klar over at det blir noe helt annet hvis man får vite hvilke kort man trekker. Da kunne jeg regnet det ut. Men hvis man skal regne med at det ligger 2,5 svarte kort blant de fem er det jo greit, men jeg klarer ikke å skjønne dette selv. Du kan vel ikke si det slik? Da ville det jo blitt uavhengige trekk :hm:

Lenke til kommentar

hvis vi tenker litt slik i stedet:

i hele korstokken er det 52 kort. sannsynligheten for at kort nr 1 er sort er 50%.

det er det samme om man ser på kort nr 1 eller 10 eller 17 eller 48, eller i dette tilfelle nr 6. Sannsynligheten for at kortet man trekker er svart er 50% fordi man ikke har fjernet noen kort. Greit nok, man fjerner jo fem kort, men hvis man gjør dette mange ganger ser man jo at de fem kortene forandrer seg, og ved forsøk ville man finne ut, at sannsynligheten for at kort nummer seks er svart er 50%

 

mener ikke å være alt for påståelig altså, alle gjør jo feil. :blush::love:

Lenke til kommentar
hvis vi tenker litt slik i stedet:

i hele korstokken er det 52 kort. sannsynligheten for at kort nr 1 er sort er 50%.

det er det samme om man ser på kort nr 1 eller 10 eller 17 eller 48, eller i dette tilfelle nr 6. Sannsynligheten for at kortet man trekker er svart er 50% fordi man ikke har fjernet noen kort. Greit nok, man fjerner jo fem kort, men hvis man gjør dette mange ganger ser man jo at de fem kortene forandrer seg, og ved forsøk ville man finne ut, at sannsynligheten for at kort nummer seks er svart er 50%

 

mener ikke å være alt for påståelig altså, alle gjør jo feil. :blush:  :love:

6610690[/snapback]

Jeg tror kanskje du har rett, la oss si jeg tar vekk 51 kort, da er jo sjansen 50% er den ikke ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...