Gå til innhold

Hjelp! Alternativ til IDE-inngang på hovedkortet

ShareFun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp..

Mitt nye hovedkort har til min forskrekkelse bare en IDE-inngang. Og da både harddisken og DVD-brenneren er IDE, så er det ikke plass til begge.

Jeg lurer på om det fins en annen måte å koble harddisk eller dvd-brenner til hovedkortet, evt gjennom andre kabler

Hovedkortet er Asus M2N-E, HD er WD Caviar 200 GB 7200 RPM, DVD-brenner er NEC 3550!

Blir glad for hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kun har en harddisk, og en DVD stasjon så kan du koble de sammen på samme kabel. Sett harddisken på første kontakt på IDE kabelen (Master) også setter du DVD brennern på siste kontakt (slave)

Skrevet (endret)

Er det ikke slik at det kun kan være en DMA modus på en kabel?

Så hvis DVD-brenneren kun støtter dma modus 2, så vil disken og kjøre på denne modusen?

Isåfall vil du få dårligere ytelse på disken.. Beste alternativet for deg da vil være å kjøpe et eget IDE kontrollerkort å sette dvd-brenneren på.

Dette er jeg da ikke helt sikker på, så det hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte.

Endret av awesom-o
Skrevet

ikke sikkert det vil gå med et kontroller kort.. har aldri fått det til å funke med å kun bruke en brenner eller cd-rom på ide kontroller.. for da fikk jeg bare beskjed om "bios not installed" og da ville ikke windows oppdage enheten.. men derimot disker funker bra på kontreoller kort;)

Skrevet (endret)

Har prøvd det nå, og det funker fint ^^,

Skal kjøpe meg en SATA-disk snart uansett, så da får DVD-brennert ha IDE inngangen for seg selv ;)

Edit: "DVD-brennert" :p

Endret av Sfun
Skrevet
ikke sikkert det vil gå med et kontroller kort.. har aldri fått det til å funke med å kun bruke en brenner eller cd-rom på ide kontroller.. for da fikk jeg bare beskjed om "bios not installed" og da ville ikke windows oppdage enheten.. men derimot disker funker bra på kontreoller kort;)

6609628[/snapback]

Noen kontrollere støtter CD-ROM, og booting fra den, andre gjør ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...