Gå til innhold

Noen erfaring med 12" laptop til programmering?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skal til høsten begynne på studier igjen, og trenger å kjøpe meg en ny laptop.

Stort sett programmeringsfag, så det jeg kort lurer på er om noen har noen erfaringer med bruk av 12" laptop. Blir dette for smått å sitte å skrive kode i?

 

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker min Dell XPS m1210 til programmering innimellom. Om 12" blir for smått er litt individuelt, og avhenger av flere faktorer, bl.a skjermoppløsning og hva slags utviklingsverktøy/IDE du jobber med.

 

På 12" skjermer er det mest vanlig med widescreen 1280x800 oppløsning. I denne oppløsningen er tekst/kode godt leselig, men du har begrenset plass til vinduer. I dette tilfellet går det greit å programmere så lenge IDE'et fungerer smertefritt uten å ha altfor mange vinduer/frames oppe samtidig.

 

På skjermer med høyere oppløsning (f.eks 1400x1050) har man mer plass til vinduer, men teksten blir fort for liten og tung å lese, over tid, på en så liten skjerm. Dette kan til en viss grad bøtes på ved å øke fontstørrelsen, men det vil igjen gå utover plassen.

 

Det er også andre faktorer som gjør små laptoper mindre egnet for programmering. Tastaturet på slike laptoper er meget kompakte, slik at man lettere kommer borti tasten ved siden av den man egentlig hadde tenkt. I tillegg mangler ofte numpaden (som er svært viktig for noen programmerere), og flere taster er plassert annerledes enn på standard tastaturer. Det vil gå noe lettere etter en stund med tilvenning, men man jobber langt fra optimalt.

 

Pekepad'en/styrepinnen på bærbare egner seg i tillegg dårlig i kombinasjon med rask tastaturskriving.

 

Min erfaring er at små bærbare fungerer greit å programmere på over korte perioder, mens man er på farten. Skal man jobbe med større prosjekter over lang tid, bør man derimot ha noe større. Hvis mesteparten av programmeringen skal foregå hjemme eller på hybel, bør man tenke på å investere i en dockingløsning med større ekstern skjerm, full-size tastatur og mus.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Enig med Mr_Snuffles i det ja, men du trenger vel nødvendigvis ikke noen Docking stasjon for å gjøre det. Trenger bare 2-4 USB Porter på maskina, eksternt tasatur, mus og en skjerm da så klart, men personlig mener jeg at laptoper ikke er noe særlig bra til programmering, særlig ikke om du skal programmere store ting.

Nå vet jeg ikke hva du skal programmere, men hvis du skal kjøre programmer som Visual Studio med flere, så trenger du iallefall en bruk bare maskin, for den krever sitt.

Lenke til kommentar

Jeg har 12.1" bærbar, bruker den stortsett til programering, surfing og testing av nye og spennede ting, i tillegg til skolearbeid. Jeg er ikke redd for å anbefalle deg en liten bærbar til programering og skolebruk. 1280x800 eller 1280x768 gir like mye plass i bredden som en 17 eller 19" flatskjerm. 1280 pixler i bredden er godt egnet til å kode i, og at den ikke har like mye plass i høyden er ikke så stort problem, siden det er veldig lett å scrolle i høyden. Det eneste er at du ikke får like god oversikt som ved bruk av 1280x1024 eller enda større.

 

Når du kommer hjem har du kanskje mulighet til å koble deg til en ekstern skjerm, tastatur og mus så du kan bruke den som en vanlig stasjonær pc.

 

Største fordelen med 12" skjerm, er at pcen blir veldig lett å ta med seg. Den veier mindre enn mange av bøkene man trenger i studiene, så man lar den aldri stå igjen hjemme, som man gjerne kan gjøre hvis pcen veier 3 KG og sekken er full og tung.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...