Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3Com OfficeConnect 54Mbps


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg flytter førstkommende fredag inn i en hybelleilighet i Trondheim. Dette kollektivet jeg flytter inn i er inndelt i 4 leiligheter, hvorav 3 små hybler er i andre etasje, mens min litt større hybelleilighet ligger i første etasje.

 

I dette huset er det en nextgentel internett forbindelse på 6 mbit. Jeg har kun fått opplyst at det er et eget TP uttak på hver hybel/leilighet, så vi deler på denne forbindelsen. Jeg aner ingenting om hvordan det er satt opp.

 

Jeg har også kjøpt meg en 3Com router jeg tenkte å ha nede på rommet mitt, hvor jeg fra TP uttaket kan sette opp mitt egne lille nettverk med trådløs sone (trådløs router). Så slo det meg at det kanskje ikke kom til å funke, forutsatt at fordelingen av nettverket foregikk via en router som eventuelt var koblet til NGT modemet, men så har jeg hørt at NGT har routermodem, hvor de på noen modem-modeller tilbyr 4 porter.

 

Men, sett at det går fra NGT modemet til en annen router, for så å komme ut på rommet mitt.. Kan jeg da på et eller annet vis få til at jeg kobler enda en router til nettverket uten for mye styr? Og hvordan må jeg da går frem? Det blir altså, enkelt forklart; NGT -> router -> router m/wireless -> laptopen min/stasjonær m/TP.

 

Håper noen forstår problemstillingen min og kan hjelpe meg litt!

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan konfiguere routeren din til å fungere som ett aksesspunkt.

-Disable DHCP

-Putt TP kabelen i en av de 4 LAN portene på 3COM'en.

Det kan også vere lurt å forandre IP adresse på 3COM'en slik att denne befinner seg i samme IP range som routeren som deler ut IP adresser. Dette for att du skal kunne logge deg på din egen router uten å sette IP adresse på PC'en manuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har akkurat samme problem som i denne tråden, til og med samme router.

Noen som kan gi en litt mer grundig gjennomgang av hvilke settinger jeg trenger for å sette opp 3com routeren min som et aksespunkt?

 

update: Koblet kabelen fra netopia modem/routeren fra ngt til en lan port i 3com routeren. Nå funker nettverket for de maskinene som har kablet nettverk, men kommer ikke inn på 3com routeren slik at jeg får satt opp det trådløse nettverket.

Det pussige er at viss jeg kobler ut alt fra 3com routeren utenom min egen pc, resetter routeren, kjører ipconfig /renew, kommer jeg fortsatt ikke inn på routeren på standard addressen 192.168.1.1.. Mulig at denne har blitt endret av seg selv? :ermm:

Jeg hadde ihvertfall den oppfatningen at når du resetter routeren går alle settinger tilbake til default, også addressen.

Og ja, jeg har kunnet logge inn på den tidligere.

Endret av Pnub
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt. En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...