Gå til innhold

rippe dvd'er. valg av codex, og kvalitet?


Anbefalte innlegg

vet ikke helt om jeg plaserte denne posten riktig sted, men håper det går greit.

 

jeg har lenge brukt et rippe program kalt #1 dvd ripper... men jeg finner ikke helt ut av det. jeg prøver ut flere formater å størrelser, alt mulig forskjellig, men uansett så syns jeg filmene ender opp med dorlig kvalitet på bilde, og rippingen tar forferdelig lang tid (2x - 4x tiden selve filmen tar)

 

så jeg lurte på om noen kunne andbefale meg et program, samt hvilke instiller som trengs å gjøre i programmet og/eller windows for å løse dette.. jeg ønsker fulle filmer gjerne opp mod 4-5 gig hver om nødvendig med den eksakt samme kvaliteten som en dvd så jeg ikke vill merker forskjellen.

 

NOTE: jeg trenger dette for å rippe mine egne lovlig kjøpte dvd'er, til å gjøre min hverdag enklere, og derfor også kun til eget bruk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg DVD Shrink og trives med det.

Lett er det også.

Der kan du f.eks velge å fjerne ekstramaterialet (som de fleste ikke gidder se lell), minske kvaliteten på menyen, eller filmen om du vil, fjerne lydcodec som du ikke bruker, teksting osv.

Og du kan velge og brenne ut filmen med en gang du er ferdig med rippingen, ved bruk av Nero.

 

Rippingen er avhengig av komprimeringen, og hastigheten på DVD-rom/brenner.

Hos meg tar det ca. 15 min å komprimere en film til harddisken. (NEC ND-3510)

Lenke til kommentar

Kva type film er det? Kva format som er best varierer litt med kva type scener det er. (t.d. så er enkelte format heilt horible når det gjeld mørke bilete)

h.264 med lyden som ogg eller acc er ein god kombinasjon. Krever dog litt prøving/feiling/erfaring med filterbruk for å få heilt perfekt resultat.

(h.264 krever og litt maskinkraft under avspilling)

Lenke til kommentar
vet ikke helt om jeg plaserte denne posten riktig sted, men håper det går greit.

 

jeg har lenge brukt et rippe program kalt #1 dvd ripper... men jeg finner ikke helt ut av det. jeg prøver ut flere formater å størrelser, alt mulig forskjellig, men uansett så syns jeg filmene ender opp med dorlig kvalitet på bilde, og rippingen tar forferdelig lang tid (2x - 4x tiden selve filmen tar)

 

så jeg lurte på om noen kunne andbefale meg et program, samt hvilke instiller som trengs å gjøre i programmet og/eller windows for å løse dette.. jeg ønsker fulle filmer gjerne opp mod 4-5 gig hver om nødvendig med den eksakt samme kvaliteten som en dvd så jeg ikke vill merker forskjellen.

 

NOTE: jeg trenger dette for å rippe mine egne lovlig kjøpte dvd'er, til å gjøre min hverdag enklere, og derfor også kun til eget bruk!

6561827[/snapback]

 

 

Slik jeg forstår deg, vil du lage backup av egne plater, og da gjerne i best mulig kvalitet.

 

Jeg vil anbefale deg å bruke dvdrebuilder, og ikke dvdshrink. Dvdshrink er raskt, men gir ikke samme kvaliteten som dvdrebuilder gjør.

 

Sjekk forøvrig signaturen min for mer info om dvdrebuilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...