Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lynet tok PC'n


Anbefalte innlegg

Hei har hatt en lydnedslag i helgen mens jeg var borte og det ser ut som pcn knela pga det. Strømforsyning og alt av vifter og hdd starter men den booster ikke igang. Ene chippen på HK er smeltet litt så regner med at feilen er der men er det noen fiffig måte å feilsøke skjermkort og minne for å se om det har tatt kvelden også? Når jeg kommer til vga kontakta til skjermkortet så slår det litt gnister så jeg regner med at den før strøm hvertfall. HK leverer også strøm til de eksterne usbkortene mine men ikke de interne. Noen forslag?

Er Asus XT9600 skjermkort hvis det hjelper noe. Har heller ingen annen pc jeg får kryssbyttet ting med atm og er lite lysten til å verken bestille for lite eller for mye nye deler før jeg vet hva problemet er :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 ganger har nettverket gått fløyten her etter lynnedslag, en skjerm, en skriver og en fax ...altså en overvekt på nettverk.

 

Ser du i det heletatt noe på skjermen (POST) i oppstarten? For å teste primærhelsa på skjermkortet uten å sette det i en slot trengs kanskje et voltmeter av noe slag, se etter kjente verdier i kretser?

 

Hvis chip er tydelig stekt på hk, da ville ikke jeg lirket særlig mer med kortet eller brukt agp-sloten, ikke koblet til strøm heller. For å unngå eventuelt mere skade.

Lenke til kommentar

takk for mange tips.

strømforsyningen fungerer nok siden den gir strøm til vifter, hd, osv..

ser ingen ting på skjermen, den booter ikke ordentelig. kommer ingen tingen opp. tror ikke jeg skal begynne med voltmeter da jeg ikke har noen tall og referere til.

 

egenandelen på forsikringen er på 3000,- så det er ikke noe poeng foreløpig, om da ikke mer har ryket. har bestilt nytt hk så vi får se hva som skjer.

 

mvh lars

Lenke til kommentar

bare så du vet det så tjener du mere på å benytte deg av innbo forsikringen...

da får du ny maskin med samme deler om du vil.

alt som står i ditt hus er forsikret.

 

og edit: jeg tror hovedkortet ditt er gåent.

er lett for lynet å ta en fornøyelsesrunde inn i dataen din så lenge du har den koblet til veggen (Nettverk og strøm...)

Endret av B-Zerc
Lenke til kommentar

du får ett rimelig bra overspenningsvern for 3-500 kroner. det tar ivertfall di små spennings forskjellene på strømnettet..

 

jeg ville ha betalt di 3000 i egenandel og fått ny pc for selv om du får den til og funke igjen så kan prossesor og minne være sterkt redusert. det vil aldrig blir helt bra

Endret av jan.ata
Lenke til kommentar

da har jeg snakket med forsikringselskapet, det ser ikke lovende ut. de krever en tilstands rap. fra et firma\service folk. det koster 1100,- +egenandel på 3000,- og de bytter bare ødelagte komponenter og gir bare tilbake bruktprisen per dags dato(pc'n er to år gammel). derfor blir det nok til at jeg bare kjøper disse komponentene, men har jeg mulighet for å teste minne og skjermkort i en annen pc uten å risikere at denne også vil ta kvelden.

Lenke til kommentar
da har jeg snakket med forsikringselskapet, det ser ikke lovende ut. de krever en tilstands rap. fra et firma\service folk. det koster 1100,- +egenandel på 3000,- og de bytter bare ødelagte komponenter og gir bare tilbake bruktprisen per dags dato(pc'n er to år gammel). derfor blir det nok til at jeg bare kjøper disse komponentene, men har jeg mulighet for å teste minne og skjermkort i en annen pc uten å risikere at denne også vil ta kvelden.

6567616[/snapback]

 

 

Gir bare tilbake bruktprisen? det kan du da ikke mene? Hvilket dritt selskap er det du bruker? Så man vet hvem man skal holde seg unna. Du får jo ikke erstattet maskinen din ved å få igjen bruktprisen. Forsikringen skal jo sikre deg en tilsvarende maskin. En datamaskin som er utsatt for lynnedslag er ikke til å stole på lenger, deler som tilsynelatende virker fint, kan rasere andre komponenter, eller være så svekket at de ikke virker som de skal lenger, eller at de tar kvelden om en stund. Jeg ville ikke gitt meg i forhold til forsikringsselskapet her altså.

Lenke til kommentar

Er enig med Quayle her altså.

 

For 1 år siden fikk jeg

 

TV, Tuner, DVD spiller, Forsterker, Modem, Telefon, Xbox ødelagt av lynet, TVen min var 5år gammel men kostet meg 15.000kr for 5år siden, det var en Philips topp modell som Elkjøp aldri solgte billigere enn 12.000kr, denne modellen var mer eller mindre en slags referanse modell på 32" Bilderørs widescreen TVer. Hadde jeg fått igjen "normal" pris på den hadde jeg fått en TV som ikke engang var i nærheten av denne selv 5 år senere. Jeg fikk igjen 8000kr for min TV og fikk da en TV som erstattet den jeg hadde. Jeg sendte med dokumentasjon på mine påstander og også prislister fra El-Kjøp (siden det var der jeg handla TVen i utgangspunktet).

 

Jeg vet ikke om det er forskjell på PC og TV i forsikrings sammenheng men det virker da rart at dem vil du skal handle brukt.

Lenke til kommentar

Hei ja. Syns også det virker rart hvis forsikringsselskapet skal sette en person på å tråle bruktmarked for deler til pcn min men det var det hu dama sa hvertfall. Forsikringsselskapet er Gjensidige og jeg prøvde å ta det på innboforsikringen.

 

Men har hvertfall snakket med studentsamskipnaden der jeg bor og de sa at det hadde slått ned i nettverket og ikke gjennom strømmen. For på strømmen er det overspenningsvern. Hvordan splittern som står på kjøkkenet har overlevd skjønner ikke jeg, men virker som det er bare jeg som er rammet foreløpig hvertfall. Har hvertfall bestilt nytt hk og skal få testet strømforsyningen så får vi håpe at det er nok :)

 

Hvis det har vært litt kryptiske mld fra meg så kommer det av at jeg har måtte diktere over telefon til en kamerat som har skrevet for meg. Fint når alle har dratt hjem på ferie så jeg ikke får lånt en pc. hehe

Lenke til kommentar

Da var vi igang igjen! :D

Ser ut som det bare var hovedkortet som gikk.

Fikk nytt idag, men det er jo søppel iforhold til det gamle. Komplett hadde ETT hovedkort i socket 478 og de andre stedene jeg sjekka hadde ingen.. WTF?!

Så gikk fra ett ASUS P4P 800 Deluxe til ett MSI 865PE-V2. Har ikke så mange muligheter her nei.. hehe. Men veldig mye bedre enn ingenting. Selv om jeg ikke har fått no lyd i det enda :mad:

 

Har overspenningsvern her men tydeligvis ikke på nettverkssiden, men det er jo ett under at splittern i huset ikke tok kvelden. Men er det bare ett galvanisk skille som blir vernet? Går det ann å få en liten en med bare nettverk eller må man gå for den store til Monster til 2500 for å få med det? Siden jeg ikke trenger på strømsiden så lenge jeg bor her...

Anywho takk for all hjelp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...