Gå til innhold

Et program som forminsker mp3-filene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal på ferie i morgen, blir det en lang kjøretur, og jeg vil ha musikk. Rippeprogrammet jeg har tatt i bruk for å rippe musikk er EAC, som gjør at filene kommer i en ufattelig stor størrelse. Min stakkarslige mp3 har bare plass til 512 MiB, og jeg vil ha et program som kan forminske musikkfilene jeg vil ha innpå mp3-spilleren, og i tillegg beholde kvaliteten på best mulig måte.

Så, hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264
Skrevet

Eneste måten å forminske MP3'er på er å senke bitraten ved hjelp av et konverteringsprogram, f.eks. Easy Audio File Converter eller liknende. Noen gratisprogrammer finnes alltids på sider som tucows.com og download.com.

Personlig klarer jeg ikke å kjøre mindre bitrate enn 320 kbps, men dette er mest fordi jeg spiller mye fra PC og over stereoanlegget. 192 kbps går egentlig fint, og det meste under dette (f.eks. 128 og nedover) er rimelig elendig..

Skrevet

Det er bedre å rippe fra original-CD på nytt i lavere bitrate enn å senke bitraten på en ferdig MP3.

Du må selv teste litt forskjellige bitrater for å finne ut hva du klarer å høre på. Det kan godt hende at du er fornøyd med så lav bitrate som 96-112kbps. Ikke alle er like kresne, og ikke alle spillere er like gode.

Skrevet

Jeg har nå prøvd Easy Audio File Converter, og når jeg skulle omgjøre mp3-filene mine gikk det såvidt fremover, om ikke at den ikke gikk fremover i det hele tatt. Omsider frøs pc'en seg også.

Den fikk isåfall tatt én mp3-fil i et normalt tempo. Og den var hele sju (7) ganger mindre enn originalen, og lydforskjellen var merkbar, men ikke dårlig fordi om.

Skrevet

7 ganger mindre? Makismale bitraten på MP3 er 320kbps. Dvs. at du fikk en MP3 med bitrate på ca. 46kbps. Hvis du synes at dette IKKE høres dårlig ut så er du den minst kresne personen jeg noensinne har hørt om. :D

Skrevet
7 ganger mindre? Makismale bitraten på MP3 er 320kbps. Dvs. at du fikk en MP3 med bitrate på ca. 46kbps. Hvis du synes at dette IKKE høres dårlig ut så er du den minst kresne personen jeg noensinne har hørt om. :D

6556622[/snapback]

Ah. Sangen var uferdig. Det forklarer saken. :D

Men dette funker ikke, uansett. PC'en min oppfører seg helt merkelig, da hele skjermen fryser (inkl. mus, ja) når jeg ser flashfilmer (youtube og google video er vel flash-spillere?), ripper musikk og i dette tilfellet: konverterer musikk.

Gjest Slettet+8745264
Skrevet

Merkelig.. Dette skal egentlig ikke kreve så enormt mye av maskinen. Uansett er jeg enig med sedsberg over her; Det hele blir best om du ripper om igjen til en annen bitrate fra CD, istedenfor å konvertere eksisterende mp3-filer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...