Gå til innhold

Program til etterbehandling av bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Picasa2 eller Gimp er flotte gratisprogrammer du kan bruke.

 

J

6552984[/snapback]

 

Picasa har fått litt kritikk for å nedskalere kvaliteten på bildene, men skal ikke si dette for sikkert, da jeg ikek bruker det selv.

 

Gimp er veldig bra, er vel det nærmeste du kommer photoshop, uten å betale en hel del for det.

Lenke til kommentar
Picasa2 eller Gimp er flotte gratisprogrammer du kan bruke.

 

J

6552984[/snapback]

 

Picasa har fått litt kritikk for å nedskalere kvaliteten på bildene, men skal ikke si dette for sikkert, da jeg ikek bruker det selv.

 

Gimp er veldig bra, er vel det nærmeste du kommer photoshop, uten å betale en hel del for det.

6553048[/snapback]

Det stemmer. Gimp skal være av samme kvalitet som Photoshop, så det er klart å foretrekke. Picasa har ikke Unsharp Mask, bare en skarpingsknapp. Den skarper alt for mye til noe over 10x15, og er bare brukendes til å skarpe små, kjappe kopier med.

Når man skarper et bilde, så må man være forsiktig så man ikke overskarper det.

 

Hvorfor ikke begynne med raw først som sist. Da blir bildene faktisk enda skarpere i utgangspunktet, og den øvrige skarpingen kan man foreta i konverteringen, f.eks. i Rawshooter Essensiells fra Pixmantec.com.

Lenke til kommentar

Trur ikkje Gimp er heilt på høgde med Photoshop (har til dømes ikkje adjustment layers trur eg), men det skal være eit av dei beste gratisprogramma som finst.

 

Gimp har ikkje støtte for RAW-bilder, men eg lurer på om det finst ein plugin for det. Korleis den (om den finst i det heile...) er i høve til Rawshooter Essential som PMnormal nemnte, det veit eg ikkje. Rawshooter er forresten berre tilgjengeleg fram til Adobe Lightroom vert lagt ut for sal, ettersom Adobe nyleg kjøpte opp Rawshooter, men du har god tid, for det skjer ikkje før ut på nyåret ein gong.

Lenke til kommentar

Det store aberet med Gimp for min del er at det ikke støtter mer enn 8 bit i hver fargekanal. Om du åpner .tif- eller rawfiler (med plug-in) vil du med andre ord ikke kunne dra nytte av de ekstra bitsene.

Da er all nytten av rawformatet borte etter min mening.

 

Ellers har Gimp nesten alle verktøy fotografer trenger.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Det store aberet med Gimp for min del er at det ikke støtter mer enn 8 bit i hver fargekanal. Om du åpner .tif- eller rawfiler (med plug-in) vil du med andre ord ikke kunne dra nytte av de ekstra bitsene.

Da er all nytten av rawformatet borte etter min mening.

 

Ellers har Gimp nesten alle verktøy fotografer trenger.

6555345[/snapback]

 

Dersom du bruker Gimp til RAW bilder må du bruke en plugin basert på dcraw, f.eks. UFRaw. Denne plugin vil gjøre konverteringen, med justering av hvitbalanse, eksponering, curves m.m. i 16 bit pr. farge. Når dette er gjort blir bildet gjort om til 8 bit pr. farge og overført til Gimp. Så den 8 bits begrensinga blir ikke så avgjørende for gimp da alle justeringer som "strekker" histogrammet skal være gjort i plugin.

 

Da trådstarteren har Canon 350D så vil jeg si at min erfaring er at RAW konverter som følger med kamera, Canon DPP, skarper opp bildet penere en Gimp+UFraw/dcraw kombinasjon.

 

Gjelder det oppskarping av JPG bilder så ser det ut til at CinePaint kan gjøre kratigere oppskarpinger en Gimp uten å ødelegge bildet, men jeg synes Gimp er lettere å bruke da CinePaint ikke har forhåndsvisning i dialogen. For å få best mulig resultat ut fra Gimp kan jeg anbefale følgende metode: http://www.gimpguru.org/Tutorials/SmartSharpening2/

Endret av ahaf
Lenke til kommentar
Rawshooter, genialt lite program i min mening, kan fortsatt hentes fra download.com.

 

Ergo -> Her

6554674[/snapback]

Tilbake til favoritten blant mine venner, i alle fall lillebror til favoritten. Anbefales på det sterkeste. Lett å få gode resultater hvis du ikke har noen erfaring med rawkonvertering fra før. Glimrende workflow.

6563967[/snapback]

 

 

Rawshooter er meget bra ja. Premium er et kanonverktøy for RAW konvertering. Essentials er også ypperlig, men har en del mangler som gjør at jeg ikke kan anbefale det som eneste bilderedigeringsprogram.

Det er mangel på curves/levels, ikke mulighet for beskjering, ikke mulighet for rotering og ikke minst, ingen mulighet til å endre størrelse på konvertert fil. Alt dette har Premium i tillegg til andre godbiter som f.eks fabelaktige Vibrance-tool.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...