Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med plutselig og utrolig høy turtallsstøy.


Wazu

Anbefalte innlegg

Heisann, har for en ukes tid siden montert nytt anlegg i min BMW 3-serie 92mod.

 

Anlegget består av en Pioneer DEh-30MP, Focal 130a1, og en gammel to-kanaler som jeg bruker intill videre.

 

Har da som sagt kjørt med anlegget en drøy uke, noen hundre kilometer, og har vært glad og fornøyd med det.

 

Men nå i dag da jeg kjørte hjem fra jobb, kom det plutselig masse støy fra anlegget, som fulgte turtallet.

Ikke bare noe svake greier i bakgrunnen av musikken, dette overdøvet musikken, med volumet på 20. Det var faktisk sjenerende høyt (tenk dere testtone på nrk, med normalt/høyt volum på tv'en).

 

Prøvde da å skru av spilleren for å slippe å høre på det de 5 minuttene det tok meg å kjøre hjem, men selv med spilleren slått helt av var støyen like høy.

 

Noen som har noen fikse ideer om hva dette kan skyldes. har lite lyst til å kjøre rundt med det i noe lengre tid, så hjelp til å ordne dette blir satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en kamerat av meg som hadde nøyaktig det samme problemet i en BMW 535 (regner med at det går mye for det samme).

 

Da jeg fikset dette problemet hos han, så viste det seg at han mest sannsynligvis hadde gjort en dårlig jobb under montering av forsterker i bilen.

Det vil si at han hadde montert forsterker med HEFTIG plusskabel med tillhørende unødvendig høg sikring på.

Denne kabelen hadde han ikke montert Kabelsko på (dette er noe jeg mener er av det viktigste)

For etter noen KM med kjøring(sikkert litt hard og..) så har plusskabelen løsnet. Denne har så tatt borti jordingen på signalkabelen og resulterte i at han svei banene inni spilleren, noe jeg som Serviceelektroniker har fikset nok ganger. (IKKE DET AT JEG SIER DET ER PROBLEMET HOS DEG, MEN DET KAN VÆRE)

Prøv å ta en ledning fra jord og borti jordingen på evt. signalkabel, da pleier støynivået synke i dette tilfellet som jeg har forklart. Alternativt prøv med annen spiller.

 

Håper noe av dette kan være til hjelp. Berre til å spør.

 

EDIT: Og til alle dere som brenner etter å spare penger på bilstereo.Her er et par tips:

- Ikke spar penger på å la være å bruke kabelsko.

- Fest for all del ALT utsyr godt.

- Skjerm elementer på høytalere.

- Isoler ALLE kabler godt.

- Må ein på død og liv skjøte en kabel og isoler godt. Bruk egnet utstyr. (ikkje tvinn og sett en teipbit på).

- Bruk strips eller lignende for å strekkavlaste tilkoblinger, skjøter o.l.

- Ikke klipp for mye av kablene. Ha heller 5-10cm for mye. Det er mye bevegelse i en bil.

 

Til slutt:

- Bruk mor sin bil hvis du ønsker å bestå hørselstest, med høyest mulig score. :tease:

LOL

 

Her kan du finne musikk til bilen

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...