Gå til innhold

AMD har sunket prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du ikke skal overklokke er det liten vits i å kjøpe seg en Opteron.

6562872[/snapback]

 

selvfølgelig skal jeg overklokke!? En uklokket PC er jo som en jurist uten jur!? Eller en flaggermus uten flagg!? Eller som Piccasso uten *SLAP*....!

 

 

Neida, fra spøk til revolver, så lurer jeg bare på om det er noe særlig forskjell på 1 og 2MB cache prosessorne til opteron ved overklokket bruk?

 

Har fått med meg at x2 ikke har noe særlig utbytte av 1MB per kjerne, så der er det vel ett fett om man har 2x 512 MB eller 2 x 1024 MB, eller....?

Lenke til kommentar
Om du ikke skal overklokke er det liten vits i å kjøpe seg en Opteron.

6562872[/snapback]

 

selvfølgelig skal jeg overklokke!? En uklokket PC er jo som en jurist uten jur!? Eller en flaggermus uten flagg!? Eller som Piccasso uten *SLAP*....!

 

 

Neida, fra spøk til revolver, så lurer jeg bare på om det er noe særlig forskjell på 1 og 2MB cache prosessorne til opteron ved overklokket bruk?

 

Har fått med meg at x2 ikke har noe særlig utbytte av 1MB per kjerne, så der er det vel ett fett om man har 2x 512 MB eller 2 x 1024 MB, eller....?

6579143[/snapback]

Det er ikke mye forskjell i cachestørrelse på AMD nei. Opteron er jo "samme" kjerne som X2 vel. Men Opteron kjører bare 1mb cache da. Men Opteron har generelt bedre kvalitet på kjernen enn det X2 har. Så det er derfor de også generelt klokker bedre. Noen kan klokke til 2,5GHz mens andre til 3,2GHz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utifra det jeg har lest/erfart litt selv så klokker vel generelt X2 med 2x512kb L2-cache bedre enn X2 med 2x1MB L2-cahce. Dessuten blir sistnevnte en del varmere.

Har selv en X2 3800+ ("Manchester") som kjører på 2.6 @ 1.44 VCore (gjør 2.5 på default VCore), og en nyinnkjøpt X2 4400+ ("Toledo") som kjører på 2.5 @ 1.425 VCore. Sistnevnte lar seg ikke klokke noe særlig mer, selv med økning av VCore og blir meget varm i forhold til min X2 3800+. Det er Core0 som er svak, svikter lenge før Core1 ved stabilitets-testing. Core1 ser ut til å kunne benche greit opp mot 2.7Ghz.. selv med lite VCore. :( Min X2 3800+ "bråstopper" ved ca. 2.65Ghz..dvs. den kan også benche på 2.7-2.8Ghz, men systemet "fryser" etter kort tid dual prime (ingen feil.. kun det at systemet fryser).

 

Edit:

Lagt til noe.. og rettet de vanlige 1000 skrivefeilene.. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...