Gå til innhold

forslag til hjemmetest af nye objektiver ?


Anbefalte innlegg

Der er så meget snak om hvornår og hvordan de forskellige objektiver tegner ved forskellig blænde.

 

Da jeg fik mit sidste (sigma 18-200) skulle jeg se om det var skarpt eller ... Jeg spurgte mig lidt rundt omkring :hmm:

 

Anyway: Det endte med at jeg stillede stativet op 5 meter fra en murstensvæg i sollys, moterede trådudløser, og så startede jeg fra en ende af laveste blænde 18 mm, laveste blænde 50 mm osv. op til 200 mm - og så et blændetrin op og gentage det.

 

Jeg kom frem til, at den er bedst omkring blænde 8 og op, og den fortegner noget på 18 mm.

 

 

Hvordan gør i ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom frem til, at den er bedst omkring blænde 8 og op, og den fortegner noget på 18 mm.

6523012[/snapback]

 

Beldener 8 og opp, er det fortsatt like skarpt ved blender 22, vanligvis vil jo difraksjon øke uskarpheten på så høy nedblending.

6532318[/snapback]

Det er jo ganske oppsiktsvekkende for et så rimelig objektiv. Jeg skumler litt i min syke hjerne med å bare ha en slik i tillegg til god fastoptikk. Det skjer unormale ting i hjernen til PMnormal, så den lysten går sikkert over. Hvilke brennvidder er best på det objektivet?

Kigulu: Du har vel EF-S 18-55 også. Hvordan er skarpheten på superzoomen i forhold til brevpressen min?

Lenke til kommentar

jeg testede den ikke højere end f11, så hvordan den er over det var et gæt. Jeg var ikke omærksom på diffraktion kunne være et proplem.

 

pm: jeg har ikke kiten da jeg solgte den med noget andet grej på et tidspunkt. jeg går og overvejer hvordan jeg skal ligge testbillederne ud. Det skal jo helst ikke være resizede.

 

Kunne man tage 100X100 pixel i midten og i begge sider og sætte det sammen ? så ville man have et indtryk af skarpheden i midten + i kanterne....

Lenke til kommentar
jeg testede den ikke højere end f11, så hvordan den er over det var et gæt. Jeg var ikke omærksom på diffraktion kunne være et proplem.

 

pm: jeg har ikke kiten da jeg solgte den med noget andet grej på et tidspunkt. jeg går og overvejer hvordan jeg skal ligge testbillederne ud. Det skal jo helst ikke være resizede. 

 

Kunne man tage 100X100 pixel i midten og i begge sider og sætte det sammen ? så ville man have et indtryk af skarpheden i midten + i kanterne....

6533236[/snapback]

 

Er nok ikke så dumt, men det kan være interresant med hjørnene også... F.eks:

 

[100x100 øvre venstre hjørne][100x100 øvre kant][100x100 øvre høyre hjørne]

[100x100 venstre kant][100x100 midten][100x100 høyre kant]

[100x100 nedre venstre hjørne][100x100 nedre kant][100x100 nedre høyre hjørne]

 

Blir vel et 300x300 bilde, og det er vel håndterbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...