Gå til innhold

Forskjellen på s-pdif og fiberoptisk digital?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er som å spørre hva som er best av drivstoff og bensin. Les her.

 

Lurer du egentlig hva som er forskjellen på å bruke optisk eller coaxial kabel? Begge overfører et lydsignal digital og følger samme protokoll, forskjellen er kun mediet. Om du lurer på f.eks. hvem som er best støyskjermet etc. så er den optiske bedre beskyttet mot ekstern støy, men optisk stiller høyere krav til selve mediet, da dårlige optiske egenskaper vil ødelegge her.

Lenke til kommentar
Ett nytt spørsmål. Er det noen avgrensing i bruk av lenge på de forskjellige typene av kabler? Hvor langt kan jeg trekke optisk før signalene blir dårlige eller svakere?

6520898[/snapback]

 

Max du bør satse på med begge er 10 meter. Husk at med coaxial overføring er du avhengig av å bruke korrekt kabeltype. "Vanlig" audio-kabler fungerer på korte strekk, men egentlig kreves 75ohms kabling, først da klarer du strekk på 10-15 meter. Optisk har max på 10meter ved bruk av high-end/bra utstyr, dårlig utstyr kan slutte å virke ved kabler over 2 meter.

 

Selv har jeg en 3 meter toslink(optisk) jeg bruker mellom 2 maskiner uten problem, prøvde en 5 meter kabel av samme (dårlige) kvalitet, og da oppsto det hissing og pops i lyden.

Lenke til kommentar

Det finnes også optical repeaters/boosters, som kan være greie å ha iblant. Da kan man øke rekkevidden betraktelig ved bruk av TOSLINK.

 

Bruker selv noen optiCompo moduler som klarer lengder opp imot 1000m. Har bare brukt de for noen 100m så langt, men de funker bra i de få tilfellene jeg bruker det på jobb.

 

EDIT: Staveleif ("lenger" rettet til "lengder")

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

De bruker standard Toslink. Jeg spesial bestilte kabler fra Lifatech i USA, men tror de har gått ut av business nå, så hvis man skal ha kabel-lengder over 30m blir det nok vanskelig å finne.

Jeg synes jeg husker at en av PA firmaene her i Norge har en optisk multi-kabel rull som de bruker ofte... ikke AVAB/CAC (de bruker Roblon fiber produkter). Noe de hadde mekka sjøl. Ikke selveste kablene da, men rullen. Ellers har vel NRK noen fine ting liggende rundt omkring...

Lenke til kommentar

Snodig de følger toslink standarden. Er vel brukt high-grade plastikk eller kvartsglass i de da, og ikke vanlig consumer-grade 1mm plastikk, eller?

Plastikken som vanlig toslink-kabler baserer seg på er alt for dårlig til at signalet kommer fram i tolkbar tilstand på så store strekk.

 

Og når du snakket om 100meter strekk, hva ble brukt da? En vanlig 1mm plastikk toslink? Høres mega-bra ut i såfall.

 

PS: å snakke om toslink er vel litt jalla. Vanlig folk kaller 1mm utgaven for toslink. Toslink er jo egentlig en gammel standard som S/PDIF har erstattet. Det som kalles toslink av folk flest er vel 1mm plastbasete optiske kabler med JIS F05 koblinger. Du hadde hvilke type kabler og koblinger?

 

Edit: typos + en liten PS

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

De bruker nok kvartsglass (chalcogenide) baserte kabler ja, eller en variant av de. Koster flesk vil jeg tippe, men enkelte har det lettere å tjene inn de utgiftene på enn andre.

 

Ellers bruker jeg SC-SC kabler. (Brukte tid på å finne ut hvor tjukke de var, uten noe særlig hell).

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...