Gå til innhold

Hjelp, siden min er hacket!


Anbefalte innlegg

Okey, en eller annen no-life-piece-of-scum har hacket siden til supporterklubben vår, Glimt i Midten.

 

Siden er bygget på en Mambo-database (eller hva det nå kalles), og jeg lurer nå på hvordan jeg skal få den opp igjen? Filene ligger på serveren, men kødden har gjort et eller annet med indeks-fila. Noen som har tips om hvordan jeg kan få den i gang igjen, uten å slette alt innholdet?

 

Mucho gracias til de som kan hjelpe! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopier tilbake index.php fra den versjonen av Mambo du brukte. Det du bør tenke over er hvordan greide han å modifisere siden din, holder du siden din oppdatert med sikkerhetsoppdateringer? Bruker du tredjeparts utvidelser? Er de oppdatert?

 

Holder du siden din oppdatert så ungår du slike problem i framtiden (alt er relativt ;) ).

Lenke til kommentar

Kan ikke Mambo, men mekker litt i Joomla (nesten samme). Tror problemet ditt er at du glemte å lukke filene etter editering. Configuration.php skal være 644 og stort sett alle foldere 655.

 

Men, når du lager sider editerer du enten data i en database eller index.php i en /template/min_template/ mappe. Om du ikke har backup er det bare å kopiere tilbake indexfiler....

 

Hehe: configuration.php skal selvfølgelig være 644 eller lavere etter at siden er live :whistle:

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar
Hm, tror ikke det. Men har egentlig ikke peiling. Vet generelt lite om slikt, men greida da sette opp en ok side. Når man setter den opp første gang, konfigurerer man jo index-fila gjennom en web-browser, så vet ikke om det er så lurt å laste den opp på nytt...?

6519029[/snapback]

 

Når du "installerer" Mambo så gjør den ingenting med index.php filen. Det som gjøres er at det blir laget ei ny fil som heter configurasion.php, der ligger det info om siden din, hvor databasen ligger, bruker og passord til databasen osv. Alle de andre filene kan man fint laste opp igjen.

 

Det lureste er nok å ta backup av alle filene på serveren før man gjør noe.

 

Dersom du skal laste opp alle filene på nytt, trenger du bare den gamle configurasjon.php filen som skal ligge i rota. Du må også vite om det er blitt gjort endringer i koden, da er det viktig at du har de eksakte samme filene på disken din.

 

Du bør sikkert kontakte leverandøren av webhotellet ditt. Mulig at dem kan gjenopprette siden din fra backup. Dessuten kan det være greit å finne ut hvordan dette har skjedd.

 

Du mister ikke noe innhold dersom det er bare de filene på serveren som har blitt endret. Dataene ligger i en database.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...