Gå til innhold

Ta bilder av blomster i sola


Anbefalte innlegg

Heisann, har endel problemer med å ta bilder av blomster i sollys. enten så blir fokusen feil, eller så blir fokusen rett, men selve blomstene / evt bær osv uklart.

 

legger ved bilder som viser dette..

 

det av de gule blomstene er blurry og uklart.. nesten utvisket og mangel på detaljer. hva gjør jeg galt her?

 

den rød blomsten har noen samme trekk + ute av fokus. og dette skjer ofte på planter / blomster.. utrolig plagsomt.

 

noen tips fra erfarene her ?

 

forresten et Canon S2 som er brukt.

post-40847-1153230226_thumb.jpg

post-40847-1153230265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde håpet på noe mer konkret .. siden nesten uansett hva jeg prøver av instilliger, selv 1/60+ lukketid så blir det blurry...

nesten alle bildene jeg tar av blomster blir sånt som dette. selv med stativ.

6513138[/snapback]

 

Bildene dine er tatt med 1/10 og 1/20 lukkertid. De svaier i vinden...

 

De er også overeksponert i fargene.

Lenke til kommentar

De er litt utblåste i fargene, ja. Jeg ville heller lagt fotograferingen til mer egnede tidspunkt. Jeg tar nesten alle mine bilder i timen før og etter solnedgang. Det er fordi jeg ikke gidder å stå opp til soloppgangen. Det er i disse timene at proffer også arbeider. Når solen står i zenith kan du glemme seriøs fotografering av landskap og natur. Da er det bare turistbilder som tas, for å si det slik.

Lenke til kommentar

De utblåste fargene henger naturligvis sammen med at kameraets lysmåler ikke "skjønner" hva du forsøker å ta bilde av. Den enkle løsningen er å kompensere manuelt, enten med eksponeringskompensasjon eller ved å justere opp lukkertiden manuelt (mens blender holdes konstant).

 

Dette vil også hjelpe på eventuell bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar

1. Slå Av programmet, "intense farger"..

2. kom opp på 1/200 + i lukkertid, det skal jo gå fint, eventuelt ISO100 om du må..

3. -Sola er like mye vår fiende som vår venn, prøv å ikke ta i intenst sollys, eventuel undereksponer bildet litt mere..

 

Har som du vet selv S2... ;) IS er vell og bra, men 1/10 blir for lenge, jeg får problemer ved 1/30 og prøver såklart å holde med langt over/under..?... KORTERE :whistle: tider en 1/100... ;)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...