Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har tips til noen enkle programmer jeg kan lage i python?

 

Jeg kommer aldri på noen ideer :S Ikke så enkelt som å regne ut arealet av et rektangel liksom, og det skal ikke bli FOR vanskelig liksom..

6511253[/snapback]

 

Jeg har to forslag. Det første er Verdens Beste Program, som går igjennom et katalogtre og bytter ut alle forekomster av mellomrom i filnavn med en underscore (_). Dette er spesielt brukbart på musikkfiler. Det skal fungere på hele kataloger, ala:

 

program c:\musikk eller program /home/kake/musikk

--> renaming "Fest i stua - Kjempelåten.mp3" to "Fest_i_stua_-_Kjempelåten.mp3"

 

 

Helst skal det også ta imot et argument på kommandolinja, slik at du kan bestemme hvilket tegn den bytter ut mellomrom med. Default skal være _.

 

Eller, lag et lite intelligent program som tar backup av en liste med kataloger du gir den, og plasserer dem i en backupkatalog, i kataloger basert på dagens dato.

 

Python har innebygde moduler for både zip og tar, de egner seg godt til dette formålet. Programmet bør helst kunne ta imot ekstra kataloger på kommandolinja. I begynnelsen kan jo listen over kataloger den skal backe opp være en helt vanlig pythonliste, men etterhvert kan du jo utvide det til å laste inn en "config" fil hvor mappene og eventuelle andre options befinner seg.

Endret av areffhaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...