Gå til innhold

Prosessorhastighet med lav diskhastighet - en vits?


grueng

Anbefalte innlegg

Lurer på om bærbare med høy prosessorhastighet har noe for seg med dagens harddisker som står i.

Har erfart på min Compaq Armada E5oo (p3 - 1 ghz, 390 MB ram og 30GB hd), at det ikke er prosessoren som er begrensningen, men harddisken.

Min stasjonære celeron 450 mhz med 7200 rpm disk / 128 MB ram er faktisk raskere fordi den henter data fra disken raskere.

 

Er ekstern harddisk med USB 2.0 pcmcia-kort å anbefale? I en test her på barabra.no, ble en slik kombinasjon ikke anbefalt.

 

Er det ikke mulig å få 7200 rpm disker til bærbare? Min maskin står på nettstrøm hele tiden likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktignok er harddisken på bærbare treigere, men er dette virkelig ett stort problem? Hvor store filer lagrer du egentlig? Eller hvor ofte starter du ett nytt program?

 

Eneste problemet jeg kan se er hvis du bruker HD som virtuelt minne (dårlig idé) med 390 MB burde virkelig maskinen din være rask nok! :smile:

Lenke til kommentar

Maskinen prossesserer rigtignok oppgaver raskt nok, men med mye opning, redigering og lagring av filer er dette irriterende.

Derfor vurderer jeg et eksternt kabinett, men er usikker på om det er en bra løsning. De testene jeg har sett både her på denne siden og på dinside.no, er litt nølende.

Lenke til kommentar

7200rpm er nødvendigvis ikke raskere enn 5400rpm.

F.eks er en stor 5400 disk raskere enn en liten 7200 disk, for på den store ligger dataene tettere pakket. Men to HD-er som er like store (fysisk og kapisistet) er 7200rpm raskere.

 

I en bærbar maskin er disken fysisk mindre, og dermed ligger dataene tettere pakket, noe som igjen fører til raskere disk

 

Grunnen til at den må lese så mye, kan være at filene er fragmenterte. dvs. delt opp. Kanskje det hjelper å kjøre en defragmentasjon av HD'en...

Lenke til kommentar

Kjører defragmentering regelmessig.

Når program opnes så hører jeg at det er disken som jobber. Prosessoren brukes skjelden fullt ut (i følge "task manager" (XP))

Og som sagt så opnes program rasker og "diskjobber" kjøres raskere med min stasjonære med 30gb 7200rpm, men kun 450mhz.

Lenke til kommentar

Ein kamerat av meg kjøpte meg eksternt Firewire kabinett og ein WD 120 GB harddisk til laptopen.

 

Ser foreløpig ut til å fungere ganske bra, men han installerer ikkje programer der da, brukes til lagring og faktisk veldig bra overføringshastighet.

 

Trur faktisk firewire kan vere å anbefale i forhold til usb 2.0

 

kan jo ta ein kikk her og

http://www6.tomshardware.com/mobile/02q3/0...0827/index.html

Lenke til kommentar

Tja Hvorfor ikke lagre filene på en nettverks server , med et 100 megabit nettverks kort så kan du lagre teoretisk 12 megabye, per sek og lese 12 megabyte i sekundet. Du skal ha temmelig bra hardisk for å lagre noe raskere enn 12 megabyte i sekundet. Og lagrer du på nettverks serveren så blir ikke dataene borte om pcn skulle bli stjålet heller :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...