Gå til innhold

Prosjektstyring og Java


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en kamerat har om noen måneders tid tenkt til å begynne med et meget stort prosjekt i Java. Vi skal lage en applikasjon i J2SE som skal forenkle noe arbeid i en hobby vi begge har drevet på med en stund. Det som jeg synes virker vanskelig med et slikt prosjekt er hvordan vi skal klare å gjennomføre det. Jeg har ingen erfaring med prosjektstyring i programmering, men vil gjerne ha noen råd av noen av dere som har vært med på større prosjekter før. Hvordan burde man starte? Hvordan fordeler man arbeidet? Noen spesiell rekkefølge ting skal settes i? Burde man bruke UML til prosjekter eller fungerer det greit uten? etc.

 

Hadde satt veldig stor pris på hvis noen kan komme med nyttig informasjon! Gjerne også erfaringer fra bra Java editorer som kan hjelpe deg med å holde orden på prosjektet. Tenkte litt på Netbeans siden den har en såpass flott GUI designer (er usikker på om jeg klarer å programmere et like bra design med kun editoren til hjelp).

 

Takker ihvertfall for bidrag hvis noen har noe å bidra med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med eclipse og subclipse plugin for svn støtte integrert. Brukte det på et større prosjekt på skolen. Vi brukte også omondo sin uml plugin, men jeg synes den er helt på trynet. For min del, så brukte jeg diagrammer for å modellerere databasen, og lagdeling i systemet, pluss hovedklasser. Etter det så hadde jeg resten av systemet i hodet. Vi lagde fortsatt en haug med modeller, men jeg orka ikke å bruke de.

 

Et tips kan være å avklare litt på forhånd hva som skal være ferdig da og da. Sett opp f.eks en tidslinje med ca-tider for når den og den hovedfunksjonaliteten skal være ferdig.

 

Så kan dere sammen planlegge hva som skal gjøres f.eks de neste par ukene, med mål, og hvem som skal gjøre hva. Det er ikke så farlig om dere ikke rekker alle tidsfrister, men ingen tidsfrister fører fort til at dere blir slappe, eller at en av dere gjør mesteparten av arbeidet.

 

Hvis du vil lære mer om hvordan prosjekter kan gjennomføres, så les litt om XP og RUP. Det kan virke litt drøyt for dere, men om dere ikke følger noen av de, så er det fortsatt greit å kunne noen av prinsippene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når vi er inne på dette med Eclipse: Jeg lastet ned 3.2 versjonen av deres SDK i går, men aner ikke hvordan man får installert den. Lastet ned denne fila: eclipse-SDK-3.2-win32.zip. Synes det var så mange forskjellige downloads der at jeg ble sprø. Er dette riktig download eller er det noe annet jeg må laste ned? Den zip-filen jeg lastet ned inneholdt nesten 100 filer/dokumenter. Og ingen av dem var installasjonsfil så vidt jeg forstod. :hmm:

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Gå for netbeans, den er mye bedre enn eclipse på de fleste områder.

 

I tillegg til subversion og maven, som alt er nevnt, ville jeg også kikket på JUnit (faller kanskje inn under XP). På større prosjekter er det absolutt et must å ha automatiske tester for så mye funksjonalitet som mulig.

 

Ellers anbefaler jeg at dere setter ned på papier (eller helst en wiki elns) akkurat hva dere vil lage, altså hva systemet skal inneholde, så snart som mulig, og holder dere til dette.

 

Selv foretrekker jeg også å ha databasemodellen på plass før vi begynner å skrive noe særlig kode. Samt de viktigste klassene i backenden.

Lenke til kommentar
Når vi er inne på dette med Eclipse: Jeg lastet ned 3.2 versjonen av deres SDK i går, men aner ikke hvordan man får installert den. Lastet ned denne fila: eclipse-SDK-3.2-win32.zip. Synes det var så mange forskjellige downloads der at jeg ble sprø. Er dette riktig download eller er det noe annet jeg må laste ned? Den zip-filen jeg lastet ned inneholdt nesten 100 filer/dokumenter. Og ingen av dem var installasjonsfil så vidt jeg forstod.  :hmm:

6489560[/snapback]

Er det ikke bare å pakke opp zip-fila et sted og starte programmet? Altså ingen installasjon bortsett fra det å pakke opp zip-fila.

Lenke til kommentar

Jo, det var vist en fil der man kunne starte programmet, men jeg fikk en error som sa at jeg skulle lese i en log-fil i mappen configuration. Dette stod i log-filen:

!SESSION Fri Jul 14 14:26:46 CEST 2006 -----------------------------------------

!ENTRY org.eclipse.core.launcher 4 0 2006-07-14 14:26:46.640

!MESSAGE Exception launching the Eclipse Platform:

!STACK

java.lang.RuntimeException: Could not find framework

at org.eclipse.core.launcher.Main.getBootPath(Main.java:639)

at org.eclipse.core.launcher.Main.basicRun(Main.java:274)

at org.eclipse.core.launcher.Main.run(Main.java:977)

at org.eclipse.core.launcher.Main.main(Main.java:952)

Det eneste jeg gjorde var jo å pakke ut zip-filen. Men når jeg pakket den ut kom det opp masse meldinger om at f.eks. MANIFEST filen finnes fra før av og om jeg ville erstatte den. Jeg trykke på "Ja alt". Kan dette være problemet?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg. Prøv og pakk den ut i en mappe uten mellomrom rett på rota av en stasjon kanskje? Eller så er det kanskje den java installasjonen din som fortsatt er herpa?

 

Edit: Usj da, jeg blanda 2 tråder (angående den siste setningen) ;)

Endret av Blurpy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...