Gå til innhold

3år på Media og Kommunikasjon , hvilken bærbar pc?


Anbefalte innlegg

Men MacBook kan man ikke spille krevende spill på om du hadde tenkt det. Da bör du gå for en MacBook Pro, som har bedre skjermkort. Koster ca. 16000.

6500583[/snapback]

Joda, det er jeg enig i, men når ikke spill er førsteprioriteten, og han stort sett skal bruke CPU-intensive programmer, er MacBooken et bedre kjøp, da den er mye billigere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men MacBook kan man ikke spille krevende spill på om du hadde tenkt det. Da bör du gå for en MacBook Pro, som har bedre skjermkort. Koster ca. 16000.

6500583[/snapback]

Joda, det er jeg enig i, men når ikke spill er førsteprioriteten, og han stort sett skal bruke CPU-intensive programmer, er MacBooken et bedre kjøp, da den er mye billigere...

6500608[/snapback]

 

 

Bare for å få bestemt meg nå:

 

 

Hvilken fordeler :

 

 

Hvilken Ulemper :

 

er det med Mac ?

 

Og hvorfor er mac bedre på bilde/videoredigering en vanlig bærbar pc :p ? '

 

 

 

 

Takk alle sammen , spess Castro ^^

Lenke til kommentar

Siden jeg er flink til å rakke ned på ting ( :p ), kan jeg ta ulempene jeg ser med Macbook:

 

Liten skjerm - Större skjermflate kan väre kjekt, men ikke minst höyere opplösning spesielt ved bildebehandling og videoredigering.

 

Tung - Til 13" å väre er den litt tung. Men tviler sterkt på at det er et problem. Meg gir vekt en kvalitetsfölelse.

 

Lite minne - Mye minne er å anbefale ved videoredigering. 512 MB er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Da kan jeg ta kontra:

 

Skjermen er av perfekt størrelse, synes jeg.. Skjermoppløsning ved bilde og videoredigering har lite å si. Filmrutene i final cut tar opp prosenter av skjermen, og de er de samme uansett oppløsning... Og oppløsningen er faktisk helt grei til begge deler. Bruker MacBooken til både video og bilderedigering stadig vekk...

 

MacBooken har en perfekt vekt, mener jeg. Ikke for tung, og ikke for lett. Jeg liker vekten - rett og slett.

 

Apropos minne så er det et kjent faktum at Apple selger maskinene standard med altfor lite minne... Dette er imidlertid ikke noen sak å gjøre noe med. Minne får du kjøpt på alle de store dataforretningene på nett, og installasjonen av miinne på MacBooken er lettere enn på noen datamaskin jeg har skiftet minne på noen sinne. Det er to ram-plasser som ligger med godt mellomrom. Jeg anbefaler å kjøpe to 1gb brikker, sånn at man får 2gb minne totalt. Det er nok til bilderedigering og filmredigering, og med to identiske brikker, får man dual-channel ytelse...

 

Fordeler med MacBook:

 

- MagSafe strømforsyning. Det er genialt, og funker perfekt!

- Magnetisk lukkemekanime, noe som gjør at den sitter godt igjen, og at det ikke er noen låser som kan bli ødelagt.

- Innebygd webcam... Vel, det kan diskuteres om det er en fordel, men det er en gøy ting...

- Full-Size tastatur som er himmelsk å skrive på!

- Optisk lyd inn og ut

- God, bred styreflate

- Fantastisk konstruksjon som sitter så godt at ingenting knirker eller virker løst....

- Front Row og Apple fjernkontroll.... Det følger med en liten hvit fjernkontroll til maskinen som styrer Apples egen mediesenter programvare. Det må prøves. Det er så kult!

 

Vel, når det gjelder Macens fordeler vil kanskje mange si at PCen har ditt, og PCen har datt, men jeg har hatt PC lenge nok til å ha gjort opp mine meninger om at ingen PC-løsning har like gode løsninger når det kommer til f.eks. bildeorganisering. Apple har klart det mesterstykket å gjøre sortering av bilder enkelt og oversiktelig.. Det er et slit på PC-plattformen!

 

På videoredigeringsfronten dominerer Apple med Final Cut, og det er ikke uten grunn. Videoredigering i Final Cut er mer oversiktelig og enklere enn i noen andre programmer jeg har prøvd. Og jeg har prøvd mange. Avid, Premiere, Vegas - you name it. Ingen kunne måle seg med Final Cut.

 

I NRK hvor jeg jobbet en liten stund, snakka jeg med noen klippere, og de bruker Avid på jobb, men privat bruker de fleste Final Cut. De foretrekker det, men siden NRK har PCer, må de klare seg med Avid.

 

Nå sier ikke jeg at alt som ikke Apple har laget er dårlig, men Apple har unektelig kommet med noen flotte løsninger som gjør en medieelevs hverddag enklere....

 

I og med at Macen har hatt kortkommandoer siden tidenes morgen, er dette godt plantet i alle programmer, og når man lærer seg dem, går ting alvorlig fort.

Lenke til kommentar
Da kan jeg ta kontra:

 

Skjermen er av perfekt størrelse, synes jeg.. Skjermoppløsning ved bilde og videoredigering har lite å si. Filmrutene i final cut tar opp prosenter av skjermen, og de er de samme uansett oppløsning... Og oppløsningen er faktisk helt grei til begge deler. Bruker MacBooken til både video og bilderedigering stadig vekk...

 

MacBooken har en perfekt vekt, mener jeg. Ikke for tung, og ikke for lett. Jeg liker vekten - rett og slett.

 

Apropos minne så er det et kjent faktum at Apple selger maskinene standard med altfor lite minne... Dette er imidlertid ikke noen sak å gjøre noe med. Minne får du kjøpt på alle de store dataforretningene på nett, og  installasjonen av miinne på MacBooken er lettere enn på noen datamaskin jeg har skiftet minne på noen sinne. Det er to ram-plasser som ligger med godt mellomrom. Jeg anbefaler å kjøpe to 1gb brikker, sånn at man får 2gb minne totalt. Det er nok til bilderedigering og filmredigering, og med to identiske brikker, får man dual-channel ytelse...

 

Fordeler med MacBook:

 

- MagSafe strømforsyning. Det er genialt, og funker perfekt!

- Magnetisk lukkemekanime, noe som gjør at den sitter godt igjen, og at det ikke er noen låser som kan bli ødelagt.

- Innebygd webcam... Vel, det kan diskuteres om det er en fordel, men det er en gøy ting...

- Full-Size tastatur som er himmelsk å skrive på!

- Optisk lyd inn og ut

- God, bred styreflate

- Fantastisk konstruksjon som sitter så godt at ingenting knirker eller virker løst....

- Front Row og Apple fjernkontroll.... Det følger med en liten hvit fjernkontroll til maskinen som styrer Apples egen mediesenter programvare. Det må prøves. Det er så kult!

 

Vel, når det gjelder Macens fordeler vil kanskje mange si at PCen har ditt, og PCen har datt, men jeg har hatt PC lenge nok til å ha gjort opp mine meninger om at ingen PC-løsning har like gode løsninger når det kommer til f.eks. bildeorganisering. Apple har klart det mesterstykket å gjøre sortering av bilder enkelt og oversiktelig.. Det er et slit på PC-plattformen!

 

På videoredigeringsfronten dominerer Apple med Final Cut, og det er ikke uten grunn. Videoredigering i Final Cut er mer oversiktelig og enklere enn i noen andre programmer jeg har prøvd. Og jeg har prøvd mange. Avid, Premiere, Vegas - you name it. Ingen kunne måle seg med Final Cut.

 

I NRK hvor jeg jobbet en liten stund, snakka jeg med noen klippere, og de bruker Avid på jobb, men privat bruker de fleste Final Cut. De foretrekker det, men siden NRK har PCer, må de klare seg med Avid.

 

Nå sier ikke jeg at alt som ikke Apple har laget er dårlig, men Apple har unektelig kommet med noen flotte løsninger som gjør en medieelevs hverddag enklere....

 

I og med at Macen har hatt kortkommandoer siden tidenes morgen, er dette godt plantet i alle programmer, og når man lærer seg dem, går ting alvorlig fort.

6501619[/snapback]

 

 

Mange gode punkter her ja :).. Tiden får vise hva jeg kjøper.. kan vell si dette er nok informasjon til å få bestemt seg :) Takk til alle og spessielt castro med sine mange innspill..

 

 

Status på denne posten : Avsluttet

Lenke til kommentar

også gått media( så ikkeno behov for bærbar da vi alle hadde en mac hver på skolen, men det spørs vel kanskje på skolen?)

men så og si alle fant ut av pc var best overall etter å ha brukt mac over tid, mangler rett og slett fleksibiliteten til en pc, spesielt om man bruker data'en til alt mulig spill/film/redigering/musikk osv.

greit nok med mac om man bare skal bruke adobe serien og et par andre mac progs, ellers hadde jeg gått for en pc.

Lenke til kommentar
også gått media( så ikkeno behov for bærbar da vi alle hadde en mac hver på skolen, men det spørs vel kanskje på skolen?)

men så og si alle fant ut av pc var best overall etter å ha brukt mac over tid, mangler rett og slett fleksibiliteten til en pc, spesielt om man bruker data'en til alt mulig spill/film/redigering/musikk osv.

greit nok med mac om man bare skal bruke adobe serien og et par andre mac progs, ellers hadde jeg gått for en pc.

6501720[/snapback]

Særriøst? Fleksibiliteten til en PC? Den må du forklare nærmere, for den er jeg veldig spent på svaret på!

Lenke til kommentar
også gått media( så ikkeno behov for bærbar da vi alle hadde en mac hver på skolen, men det spørs vel kanskje på skolen?)

men så og si alle fant ut av pc var best overall etter å ha brukt mac over tid, mangler rett og slett fleksibiliteten til en pc, spesielt om man bruker data'en til alt mulig spill/film/redigering/musikk osv.

greit nok med mac om man bare skal bruke adobe serien og et par andre mac progs, ellers hadde jeg gått for en pc.

6501720[/snapback]

Særriøst? Fleksibiliteten til en PC? Den må du forklare nærmere, for den er jeg veldig spent på svaret på!

6501735[/snapback]

Tipper dette han mente ved fleksibilitet:

spesielt om man bruker data'en til alt mulig spill/film/redigering/musikk

Er uenig, man kan gjöre akkurat det samme med Mac.

Men er man mest opptatt av ytelse i spill, går man for en PC - da også en stasjonär. Dette velger jeg, siden jeg har planer om å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...